Jump to content

Läsplatta


P-C
 Share

Recommended Posts

Jag funderar på att önska mig en läsplatta av mina snälla föräldrar i födelsedagspresent men jag har lite frågor.

Vad som helt klart verkar mest attraktivt är Amazons Kindle 3G Touch. Utbudet verkar på pappret fantastiskt och möjligheten att tanka ner klassiker utan copyright helt gratis kittlar enormt. Men jag undrar om någon har lite mer ingående erfarenhet av läsplattor? Jag vill gärna kunna komma åt så mycket böcker som möjligt men helst inte vara "låst" i en tjänst som Amazon. Kan man konvertera e-böcker från adlibris eller bibliotek till en Kindle? Finns det någon annan platta som är vastly superior? Jag bryr mig inte så mycket om att inte kunna få tag på de senaste Liza Marklund-böckerna men jag vill gärna vara så flexibel som möjligt.

tips uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett klokt beslut, alla som läser regelbundet borde skaffa läsplatta. Det tar ett par dagar att vänja sig och efter det vill man inte gå tillbaka till pappersböckerna.

Själv har jag använt 2 st Sony Readers i nästan ett år och är supernöjd. Jag började med en liten PRS350 vars skärm dock skadades när jag åkte tåg (lärdom: läsplattor är känsliga grejer, förvara dem inte i resväskan :() och efter det köpte jag den något större PRS650. Utbudet är svindlande. På t.ex. Project Gutenberg finns tusentals äldre, copyrightfria böcker på många språk, lagligt nedladdningsbara. På elib kan man låna böcker gratis om man har lånekort; elibs utbud är stort, i synnerhet då det gäller nyare svenska böcker. När e-böckerna verkligen slår igenom i Sverige misstänker jag att elib kommer att begränsas på något vis för som det är nu är det nästan lite för bra för att vara sant. Jag har dessutom hört att det finns skrupelfria personer som hittar sina e-böcker på pirattrackers och liknande men det vet jag givetvis ingenting om. De bok-kategorier som, enligt mina erfarenheter, kan vara svåra att få tag på är

a.) svenska översättningar av inte fullt så kända utländska böcker och

b.) lite äldre svenska böcker (pre-2000) som inte är kända klassiker eller mainstream.

När jag skulle köpa min första platta funderade jag också på en Kindle (de hade fått bra recensioner) men valde till slut att inte köpa en pga att de var så förenade med Amazon och Amazons egna format. Många Kindle-modeller klarar endast Amazons format vilket, enligt mig, är ett stort minus. Jag tvivlar inte på att Kindles, rent tekniskt och användarvänligt, är bra läsplattor men att vara låst till Amazon är en klar nackdel.

Min rekommendation är alltså Sonys läsplattor. De Sony-modeller som jag har använt saknar wifi men det är inte något jag behöver egentligen. Det är ju inte som att jag har tänkt surfa med läsplattan och överföringen av böcker från datorn till plattan går lätt och smidigt på några sekunder. Vilken platta du/ni än väljer rekommenderar jag att ni tar en som använder e-ink-teknologi, det känns "naturligast" och är bekvämast för ögonen.

Angående konvertering - ja, det går att konvertera format, man kan t.ex. använda sig av gratisprogrammet Calibre. Det är dock inget som jag brukar göra för problemet är att den konverterade texten ofta blir felstrukturerad - röriga marginaler, mellanrum och radbyten mitt i texten, ihopskrivna ord m.m. Det går att lösa det om man manuellt sitter och korrigerar texten och konverteringsinställningarna men sådant pillande tar ganska mycket tid.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett klokt beslut, alla som läser regelbundet borde skaffa läsplatta. Det tar ett par dagar att vänja sig och efter det vill man inte gå tillbaka till pappersböckerna.

Själv har jag använt 2 st Sony Readers i nästan ett år och är supernöjd. Jag började med en liten PRS350 vars skärm dock skadades när jag åkte tåg (lärdom: läsplattor är känsliga grejer, förvara dem inte i resväskan :() och efter det köpte jag den något större PRS650. Utbudet är svindlande. På t.ex. Project Gutenberg finns tusentals äldre, copyrightfria böcker på många språk, lagligt nedladdningsbara. På elib kan man låna böcker gratis om man har lånekort; elibs utbud är stort, i synnerhet då det gäller nyare svenska böcker. När e-böckerna verkligen slår igenom i Sverige misstänker jag att elib kommer att begränsas på något vis för som det är nu är det nästan lite för bra för att vara sant. Jag har dessutom hört att det finns skrupelfria personer som hittar sina e-böcker på pirattrackers och liknande men det vet jag givetvis ingenting om. De bok-kategorier som, enligt mina erfarenheter, kan vara svåra att få tag på är

a.) svenska översättningar av inte fullt så kända utländska böcker och

b.) lite äldre svenska böcker (pre-2000) som inte är kända klassiker eller mainstream.

När jag skulle köpa min första platta funderade jag också på en Kindle (de hade fått bra recensioner) men valde till slut att inte köpa en pga att de var så förenade med Amazon och Amazons egna format. Många Kindle-modeller klarar endast Amazons format vilket, enligt mig, är ett stort minus. Jag tvivlar inte på att Kindles, rent tekniskt och användarvänligt, är bra läsplattor men att vara låst till Amazon är en klar nackdel.

Min rekommendation är alltså Sonys läsplattor. De Sony-modeller som jag har använt saknar wifi men det är inte något jag behöver egentligen. Det är ju inte som att jag har tänkt surfa med läsplattan och överföringen av böcker från datorn till plattan går lätt och smidigt på några sekunder. Vilken platta du/ni än väljer rekommenderar jag att ni tar en som använder e-ink-teknologi, det känns "naturligast" och är bekvämast för ögonen.

Angående konvertering - ja, det går att konvertera format, man kan t.ex. använda sig av gratisprogrammet Calibre. Det är dock inget som jag brukar göra för problemet är att den konverterade texten ofta blir felstrukturerad - röriga marginaler, mellanrum och radbyten mitt i texten, ihopskrivna ord m.m. Det går att lösa det om man manuellt sitter och korrigerar texten och konverteringsinställningarna men sådant pillande tar ganska mycket tid.

Fantastiskt råd. Sonys e-readers design tilltalar mig enormt över Kindlen. Varifrån köpte du din? Borde man köpa genom Sony eller finns det svenska försäljare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiskt råd. Sonys e-readers design tilltalar mig enormt över Kindlen. Varifrån köpte du din? Borde man köpa genom Sony eller finns det svenska försäljare?

Köpte min första från Gigantti, dvs finska versionen av Elgiganten. Den andra köpte jag i Sony-center i Helsingfors. Eftersom läsplattor inte har slagit igenom på allvar i Norden vet jag att det kan vara lite knepigt att hitta återförsäljare, kedjorna tar oftast in endast små partier. Det finns ju ett Sony-Center i Stockholm, så om du inte hittar någon annan butik är det bara att gå dit.

Har en PRS-300, guld och gröna skogar.

Elib är riktigt bra, särskilt om man är skrupelfri :whistling: .

http://stream-recorder.com/forum/showpost.php?p=13655&postcount=3

Jag har hört att det finns skrupelfria personer som använder dedikerade program för att göra det där. Personligen saknar jag dock givetvis erfarenheter av sådant.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skärmen är mer eller mindre som en tryckt bok. Nästan skönare än en bok i direkt solljus när jag tänker efter.

Nice. Jag har alltid hellre läst från papper än från en skärm, men jag måste säga att jag blev riktigt sugen på en läsplatta. Om man kunde få tag i svensk kurslitteratur till den så skulle jag köpa direkt, men antar att sådant dröjer några år till...

Edit: svensk kurslitteratur menade jag.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Drar upp tråden då jag har några frågor själv.

När det kommer till format, vilka format klarar t.ex Sonyplattan som P-C köpte?

Jag är mest intresserad av att köpa en läsplatta då det blir lättare att läsa längre böcker (rent fysiskt), men jag kommer förmodligen köpa fysiska exemplar av böckerna jag kommer ha på läsplattan också (idiotiskt tycker nog många).

Jag antar att det jag vill komma fram till är att vilka format är tillgängliga och vilka format borde ens läsplatta klarar av om man vill, hmmm, få tag på "billiga" böcker när man nu ändå tänker köpa det fysiska exemplaret?

Hoppas att ni förstår.

Er bästa,

F.

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med skärmen egentligen, finns där läsplattor med "upplyst" skärm så att säga? Som en mobiltelefon t.ex.

Eller är jag helt förvirrad och ute och cyklar?

Mr_Tobbe: Är det format som Sonyplattan klarar av? Tillverkarna verkar vara dåliga på att informera om vilka format deras plattor klarar av.

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med skärmen egentligen, finns där läsplattor med "upplyst" skärm så att säga? Som en mobiltelefon t.ex.

Eller är jag helt förvirrad och ute och cyklar?

Mr_Tobbe: Är det format som Sonyplattan klarar av? Tillverkarna verkar vara dåliga på att informera om vilka format deras plattor klarar av.

Tror inte det finns många läsplattor med självupplyst skärm. Tror det förstör syftet med e-inkteknologin. Själv köpte jag ett fodral med inbyggd lampa. En dyr historia men det var det värt.

q2LMw_1238866_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...