Jump to content

Kontrollavgift


Siana
 Share

Recommended Posts

Någon här som har fått betala kontrollavgift på Skånetågen någon gång?

Trodde jag hade glömt kortet imorse, förklarade för konduktören hur jag pendlar varje dag och bara hade haft lite bråttom imorse. "Tyvärr måste du ändå betala straffavgift." Han frågar om jag har leg, tar med mig två-tre vagnar bort och säger sedan "Jag kommer inte skriva en kontrollavgift nu, men du får sätta dig här". Fick sätta mig i en annan vagn, sedan försvann konduktören vidare in i tåget.

Tro fan att jag hittar mitt kort i fickan då. Jag antog att han skulle komma tillbaka för att skriva en avgift så jag satt bara kvar med kortet redo. Han kom aldrig tillbaka, så jag gick av på min hållplats.

Nu är jag sjukt nojig över att han kollat mitt personnummer och att jag får en faktura till min folkboksföringsadress om ett tag, när jag ändå hade med mig mitt kort och allt.

Så, hur fungerar det när man får betala kontrollavgift? Om jag nu åkt på avgiften borde jag väl fått någon slags lapp direkt i handen?

Är väl rätt säker på att han var schysst och lät mig slippa, vilket är anledningen till att han tog med mig flera vagnar bort så att inte alla jag satt med skulle se hur han öppet lät mig slippa, men jag är en expert på att noja och frasen "Jag kommer inte skriva en avgift NU" ekar i huvudet på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon här som har fått betala kontrollavgift på Skånetågen någon gång?

Trodde jag hade glömt kortet imorse, förklarade för konduktören hur jag pendlar varje dag och bara hade haft lite bråttom imorse. "Tyvärr måste du ändå betala straffavgift." Han frågar om jag har leg, tar med mig två-tre vagnar bort och säger sedan "Jag kommer inte skriva en kontrollavgift nu, men du får sätta dig här". Fick sätta mig i en annan vagn, sedan försvann konduktören vidare in i tåget.

Tro fan att jag hittar mitt kort i fickan då. Jag antog att han skulle komma tillbaka för att skriva en avgift så jag satt bara kvar med kortet redo. Han kom aldrig tillbaka, så jag gick av på min hållplats.

Nu är jag sjukt nojig över att han kollat mitt personnummer och att jag får en faktura till min folkboksföringsadress om ett tag, när jag ändå hade med mig mitt kort och allt.

Så, hur fungerar det när man får betala kontrollavgift? Om jag nu åkt på avgiften borde jag väl fått någon slags lapp direkt i handen?

Är väl rätt säker på att han var schysst och lät mig slippa, vilket är anledningen till att han tog med mig flera vagnar bort så att inte alla jag satt med skulle se hur han öppet lät mig slippa, men jag är en expert på att noja och frasen "Jag kommer inte skriva en avgift NU" ekar i huvudet på mig.

Hur noga kollade han på ditt leg då? Det är inte särskilt troligt att han kom ihåg ditt personnummer i huvudet. Ifall han hade för avsikt att använda det vid ett senare tillfälle så hade han skrivit ner det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vara lugn, jag tror absolut inte att du kommer få en faktura. Har själv varit med om att få en tillsägelse över bortglömt kort men det har aldrig lett någonvart. Skrev han ner ditt personnummer? Om inte så kan du ju känna dig ännu lugnare.

Edit: Jadå, Kebab.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur noga kollade han på ditt leg då? Det är inte särskilt troligt att han kom ihåg ditt personnummer i huvudet. Ifall han hade för avsikt att använda det vid ett senare tillfälle så hade han skrivit ner det.

Du kan vara lugn, jag tror absolut inte att du kommer få en faktura. Har själv varit med om att få en tillsägelse över bortglömt kort men det har aldrig lett någonvart. Skrev han ner ditt personnummer? Om inte så kan du ju känna dig ännu lugnare.

Edit: Jadå, Kebab.

Ju mer jag försöker tänka på vad han gjorde med mitt leg desto mindre säker blir jag, så jag vet faktiskt inte.

Jag minns att han frågade om jag har leg, därefter *tror* jag att jag räckte över det och han kollade fort på det och gav tillbaka det, sedan ledde han iväg mig. Såg inte om han skrev något medan han gick (verkar ju konstigt) och jag är rätt säker på att han inte skrev något när vi stannade.

Det enda jag är ganska säker på att jag inte såg honom stå med leget bredvid anteckningsblocket och skriva av mitt personnummer rakt av vilket känns som det naturliga att göra, men jag vet verkligen inte. :(

Eudoros: Vilka har det varit med då? Kan tänka mig att olika tågbolag/konduktörer är olika hårda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eudoros: Vilka har det varit med då? Kan tänka mig att olika tågbolag/konduktörer är olika hårda.

Det stämmer ju förvisso, själv har jag bara åkt via x-trafik, både buss och tåg. Det har hänt både mig och vänner till mig men ingen har fått betala någon avgift.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu inte har kort kan du välja och ta en kontrollavgift.

Säg att du inte kan identifiera dig eftersom du glömt plånboken.

Uppge ditt personnummer. Accepterar de detta, så bestrider du bara fakturan när den kommer, eftersom någon har uppgett ditt personnummer, och kontrollanten uppenbarligen inte har kollat identiteten...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du tänker på ett annat kort. Mitt kort är ett jojo-månadskort som gäller i malmö och kph. Det är helt opersonligt. Frågade honom specifikt om han inte kunde ta leg istället och han svarade att det inte skulle gå just eftersom att korten är opersonliga.

Nej, menar att du väljer att ta kontrollavgiften, men visar inte legg. Då kan de inte kräva dig på pengar sedan

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...