Jump to content

Dagens teknikutveckling


Vice.
 Share

Recommended Posts

Dummaste jag sett. Som om man inte behöver tvätta fönstren ofta nog redan - nu ska vi uppmuntra till kladdiga fingeravtryck där hemma. Yay.

Vad är det för fel på laptops eller åtminstone smartphones? Varför denna teknik"utveckling" där varje apparat med projicerbar yta ska ha touch och widgets? Vad fan vill jag klicka fram nån halvdan trerutorsvädertjänst på min teve för när min dator har smhi.se och annat med totalkomplett väderdata för alla mina behov?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dummaste jag sett. Som om man inte behöver tvätta fönstren ofta nog redan - nu ska vi uppmuntra till kladdiga fingeravtryck där hemma. Yay.

Vad är det för fel på laptops eller åtminstone smartphones? Varför denna teknik"utveckling" där varje apparat med projicerbar yta ska ha touch och widgets? Vad fan vill jag klicka fram nån halvdan trerutorsvädertjänst på min teve för när min dator har smhi.se och annat med totalkomplett väderdata för alla mina behov?

Jag hade hellre haft ett tvbord med liknande funktion.

För att till exempel se tv-tablåer, styra tvn eller liknande ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dummaste jag sett. Som om man inte behöver tvätta fönstren ofta nog redan - nu ska vi uppmuntra till kladdiga fingeravtryck där hemma. Yay.

Vad är det för fel på laptops eller åtminstone smartphones? Varför denna teknik"utveckling" där varje apparat med projicerbar yta ska ha touch och widgets? Vad fan vill jag klicka fram nån halvdan trerutorsvädertjänst på min teve för när min dator har smhi.se och annat med totalkomplett väderdata för alla mina behov?

Du skall inte vara så teknikrädd. Vi hade levt på stenåldern om alla hade varit rädda för det nya. Min farfar var livrädd för tvn när den kom. Trodde alla skulle förslappas och fördummas och världen skulle gå åt pipsvängen...

Visst, det har * "fungerat förr", men nytt är alltid bra.

* Jag menar tex; "Förr hade vi inte mobiler och det fungerade" snacket...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan jag ställer mig är: varför? Varför skulle någon behöva det där (annat än för coolhetsfaktorn som varar i 2 veckor)? Varför skulle någon ha behov av att läsa tweets på köksfönstret? Skrattretande. Prylhetsen, teknikslaveriet och pressen att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig spelar redan nu en alltför stor roll i våra liv, det finns ingen anledning att göra det värre. Dummare påfund än ipaden. :doh:

nytt är alltid bra.

:lol:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade hellre haft ett bord som kände av min telefon när den lades på och lät mig göra allt det jag gör på bussen på morgonen redan till frukosten :)

Ett fönster att stå o peka på... Känns osmidigt som fan. Badrumsspegel däremot. Kan funka.

Men vi får väl se. Kanske är standard innan man dör :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fan vill jag klicka fram nån halvdan trerutorsvädertjänst på min teve för när min dator har smhi.se och annat med totalkomplett väderdata för alla mina behov?

Varför skulle någon vilja kolla upp något på internätet när det finns ett bibliotek i varenda håla i vårt avlånga land? Varför använda hitta.se när det finns telefonbok?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade hellre haft ett tvbord med liknande funktion.

För att till exempel se tv-tablåer, styra tvn eller liknande ^^

Ja, varför inte. På samma sätt som teveboxar har teveguider och text-TV kan man låta tevebordet fungera som dator. Funktionellt, och det tillhör sitt sammanhang. Fullt godkänt från min sida.

Du skall inte vara så teknikrädd. Vi hade levt på stenåldern om alla hade varit rädda för det nya. Min farfar var livrädd för tvn när den kom. Trodde alla skulle förslappas och fördummas och världen skulle gå åt pipsvängen...

Visst, det har * "fungerat förr", men nytt är alltid bra.

* Jag menar tex; "Förr hade vi inte mobiler och det fungerade" snacket...

Jag är inte rädd för det nya per se, jag bara ifrågasätter vad nyttan med allt är. Varför klämma in teknik överallt där det går, när det absolut inte är nödvändigt? Jag ser inte varför man skulle vilja ha widgets och annat i sitt husfönster när det finns andra apparater som både är billigare och mer funktionella. Visst har det funnits uppfinningar och apparater genom åren som folk skrattat åt i början som sedan blivit nåt jättebra, men det här är bara prylnörderi. Det finns andra tekniklösningar som gör samma saker väldigt mycket bättre, billigare och smidigare.

Jag hade hellre haft ett bord som kände av min telefon när den lades på och lät mig göra allt det jag gör på bussen på morgonen redan till frukosten :)

Ett fönster att stå o peka på... Känns osmidigt som fan. Badrumsspegel däremot. Kan funka.

Men vi får väl se. Kanske är standard innan man dör :)

Jaoo.... Jag vet inte. Jag använder min badrumsspegel som whiteboard sedan länge men jag ser inte behovet av en teknikpark i badrummet.

Varför skulle någon vilja kolla upp något på internätet när det finns ett bibliotek i varenda håla i vårt avlånga land? Varför använda hitta.se när det finns telefonbok?

För att man har internet hemma och slipper åka till biblioteket, samt att biblioteket är en helt egen kultur med fysiska medium på ett sätt de flesta saknar hemma, åtminstone på den nivån. Hitta.se är (ofta) snabbare och ger mer information än en telefonkatalog. Men jag använder faktiskt min telefonkatalog ibland. Inte ofta, men jag slänger den åtminstone inte när den kommer hem till dörren. Kan du svara på varför man ska ersätta ett fönster med en enorm smartphoneskärm?

---

Sen kan jag ifrågasätta hur mycket av smartphone-innehållet som finns idag som gör nytta. Visst har jag känt att jag saknat en app eller motsvarande för busstabellerna när jag är på stan. Ja, jag har känt behov av ett fullständigt internet istället för den waplösning jag har i min gamla telefon. Ja, jag har velat ha Google Maps både en och två gånger när jag är ute i områden jag inte känner till. Jag ifrågasätter däremot Google och andra företag som har till marknadsidé att kartlägga allt vi gör, var vi är, med vilka, hur ofta vi tar kontakt med vilka personer och på vilka sätt.

Det handlar inte om att jag ser mig över axeln när jag går på stan ifall någon skuggar mig, eller att jag har något emot att det finns ett register över alla SMS jag skickat. Det jag ogillar är att det finns företag som tjänar pengar på att snoka i mitt privatliv och att det knappast ligger säkrat hos varken företaget eller för andra. Skulle SÄPO sätta span på mig i ett halvår skulle jag förstås känna obehag, men tycka att det förmodligen fyllde ett syfte.

Nu svävar jag ut märker jag så jag avslutar med ett "stäng av dina widgets och läs en bok, för fan". Kräver varken teknik, internet, paranoia eller energi. :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör verkligen Google så?

Apple hamnade ju i blåsvädret för att positionerna sparades, men det visade sig ju bara vara för att underlätta för GPS som tar hjälp av masterna (jag vet inte hur sanningsenligt det är, men de åtgärdade i alla fall problemet). Kan inte tänka mig att Google skulle kunna slippa undan sådant.

Finns dessa SMS-loggar som du pratar om?

Finns väl hos operatörerna tills mottagaren fått meddelandet, men har Google servrar som lagrar SMS?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör verkligen Google så?

Apple hamnade ju i blåsvädret för att positionerna sparades, men det visade sig ju bara vara för att underlätta för GPS som tar hjälp av masterna (jag vet inte hur sanningsenligt det är, men de åtgärdade i alla fall problemet). Kan inte tänka mig att Google skulle kunna slippa undan sådant.

Finns dessa SMS-loggar som du pratar om?

Finns väl hos operatörerna tills mottagaren fått meddelandet, men har Google servrar som lagrar SMS?

Operatörerna ja, hur skulle google ha dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle någon vilja kolla upp något på internätet när det finns ett bibliotek i varenda håla i vårt avlånga land? Varför använda hitta.se när det finns telefonbok?

Det inte är samma sak. I ditt exempel är det fråga om olika lösningar på samma "problem" (informationssökning) medan den här "uppfinningen" (om man kan kalla det) är en dum och onödig vidareutveckling på redan existerande bättre lösningar.

--

Jag kan se att man skulle kunna använda "touchfönstret" på t.ex. ett företag för powerpointpresentationer och liknande men att folk ska ha det hemma i köket för att läsa Twitter och kolla väderleksrapporter på är bara larvigt.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör verkligen Google så?

Apple hamnade ju i blåsvädret för att positionerna sparades, men det visade sig ju bara vara för att underlätta för GPS som tar hjälp av masterna (jag vet inte hur sanningsenligt det är, men de åtgärdade i alla fall problemet). Kan inte tänka mig att Google skulle kunna slippa undan sådant.

Finns dessa SMS-loggar som du pratar om?

Finns väl hos operatörerna tills mottagaren fått meddelandet, men har Google servrar som lagrar SMS?

Nej, Google gör inte det vad jag vet utan bara operatörerna. Jag vet inte ens om de loggar själva meddelandena eller om det bara är tid, nummer och datum. Men både Google och Facebook loggar ju all kontakt man har med andra, om det så bara är med klick. Jag blev skitarg för att en person jag inte vill ha med att göra låg som toppresultat så fort jag skrev in en bokstav i FB-sökfältet, bara för att jag klickat på profilen ett fåtal gånger flera månader innan. Fanns inget sätt att åtgärda det utom att klicka på andra personer till oändligheten när jag skrev in bokstaven ifråga.

Google har ju dessutom sina reklamintäkter som måste vara så målsökande som möjligt. Jag googlade under en (1!) kväll på olika helikoptermodeller som jag startade en tråd om för ett tag sedan, och jag får fortfarande helikopterreklam på mitt Googlekonto oavsett vilken dator jag använder. Visst, jag kan ta att de ger mig leksaksreklam, men det är ju en indikator på hur mycket de loggar om mig och mina aktiviteter. Tänk om jag surfar något av betydligt privatare karaktär? Jag har en kompis som skojade i mail om att han nog skulle behöva flytta till Botswana för att slippa myndigheterna. Hans Google-reklam gick sedermera ut på billiga lågprisflyg till Botswana i en hel månad därefter. Denna information tog Google alltså från en MAILKONVERSATION. Jag frågar mig, är all teknikutveckling verkligen bra teknikutveckling när all vår privata information hamnar hos storföretag och vi accepterar EULAs till höger och vänster, för att få roliga applikationer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker verkligen man ska ifrågasätta.

Jag har inget emot riktad reklam, jag får hellre reklam om något jag är intresserad av (ibland kan det ju slå fel, som med helikoptern (fruktansvärt), men ofta är det rätt träffsäkert) än att få massa skitreklam som man bara tröttnar på. Annonsörerna jublar.

Det är dock viktigt att informationen som en dator läser av inte ska kunna läsas av en människa hur som helst. Jag vet inte var gränsen går riktigt, får man fast pedofiler tack vare mailloggar så är det ju bra. Men det får inte äventyra hederligt folks integritet. Moraliskt dilemma. Tror att google har valt det sistnämnda. Har ingen insikt i hur det tekniskt går till (det borde vara offentligt, men har inte satt mig in i det), men jag kan tänka mig att en dator söker efter enskilda ord. Google sparar knappast dina mailkonversationer för allmän beskådning. Knappast heller något som kan knyta dig till brott du är skyldig eller oskyldig till osv.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

farfar var livrädd för tvn när den kom. Trodde alla skulle förslappas och fördummas och världen skulle gå åt pipsvängen...

Visst, det har * "fungerat förr", men nytt är alltid bra.

Eh, har du någonsin kanske tänkt tanken att din farfar hade en poäng?

För övrigt är ett fönster med apps och touchscsreen kanske inte lika revolutionernade som en TV, då TVns intåg i våra hem ändå blev ett sorts paradigmskifte i fråga om informationsflöde.

Vad jag menar är väl egentligen att det finns nödvändig teknisk utveckling som på något vis tillför. Det här tillför ungefär lika mycket som bilar med dörrar som öppnas uppåt. Cool pryl liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker verkligen man ska ifrågasätta.

Jag har inget emot riktad reklam, jag får hellre reklam om något jag är intresserad av (ibland kan det ju slå fel, som med helikoptern (fruktansvärt), men ofta är det rätt träffsäkert) än att få massa skitreklam som man bara tröttnar på. Annonsörerna jublar.

Det är dock viktigt att informationen som en dator läser av inte ska kunna läsas av en människa hur som helst. Jag vet inte var gränsen går riktigt, får man fast pedofiler tack vare mailloggar så är det ju bra. Men det får inte äventyra hederligt folks integritet. Moraliskt dilemma. Tror att google har valt det sistnämnda. Har ingen insikt i hur det tekniskt går till (det borde vara offentligt, men har inte satt mig in i det), men jag kan tänka mig att en dator söker efter enskilda ord. Google sparar knappast dina mailkonversationer för allmän beskådning. Knappast heller något som kan knyta dig till brott du är skyldig eller oskyldig till osv.

Allmän beskådning?

Att google skulle kunna spara alla dina mail är det ingen fråga om att de kan göra, frågan är snarare om det ger dem tillräckligt tillbaka mot vad det kostar att lagra allt. De kanske sparar/kanske inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen har ju google ett anseende som kanske är största anledningen till att de inte kan dra det allt för långt.

Bör inte heller finnas någon nytta med att spara samtliga mail i sin helhet.

Jag vet ju inte ifall de faktiskt gör det, men det skulle förvåna mig.

Allmän beskådning... alltså, jag överdrev. :confused:

Många texter blir konstiga om man tar dem ordagrant.

Obehöriga (d v s alla förutom de som är med i mailkonversationen) ska inte ha möjlighet att läsa en konversation. Så länge det stannar vid att en dator läser av fraser så är det inget jag kommer störa mig på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...