Jump to content

Unika liveframträdanden och demos


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag har en barnslig förtjusning i låtdemos, sällsynta liveframträdanden och dolda spår på skivor. På sistone har jag börjat intressera mig särskilt för låtar som aldrig nånsin spelats live tidigare, eller som legat och dammat i artistens notarkiv och sedan tas upp igen. Två exempel här:

David Bowie - The Bewlay Brothers

En av de bästa låtarna på det otroligt framgångsrika albumet Hunky Dory (1971), men som sista spår och lite udda i jämförelse med till exempel Life On Mars har den här fallit i glömska. Han spelade den första gången 2002, efter hela 31 år och sedan spelade han den bara under två turnéer därpå.

Guns N Roses - Estranged

I mitt tycke Guns N Roses bästa låt, helt klart. Låten (som handlar om hans fru och deras svåra tider) skrevs och sjöngs i en period där Axl höll på att skilja sig från sin fru, och kändes därför väldigt aktuell då den väldigt ofta spelades på deras Live Era, 1993. Sedan dess har den försvunnit helt och hållet ur låtlistan, tills nu, 18 år senare (hör här). Inte det bästa framförandet pga hans röst, kanske, men coolt ändå. (Live Era-versionen finns här. Fruktansvärt, fruktansvärt bra.)

--

Lägg era egna exempel med lite bakgrund till låten, så man förstår storheten i just detta framträdande. Om någon hittar Metallica - Fixxxer live så skulle jag vara väldigt tacksam. Tills dess får ni en demoversion istället.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi börjar snacka sällsynta inspelningar så har jag en jag tycker är supercool, nämligen en låt av John Frusciante med River Phoenix. Tydligen var han en helt okej sångare utöver sin skådespelarkarriär, men den bästa biten är ju gitarrspelet vid 02:25. Låten släpptes tydligen på någon obskyr platta 1997 som tydligen är jävligt svår att få tag i.

http://www.youtube.com/watch?v=Fbs8VUR88eA

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pink Floyd är en grupp man kan gräva länge i efter unika framträdanden. Två särskilt speciella låtar finns här:

Från sista skiva The Division Bell spelades låten Lost For Words, en klagovisa om vägrad försoning (högst sannolikt mellan de två ledargestalterna i bandet), bara 5 gånger under skivans turné. En av dem kom med på film. De har inte turnerat sen dess och låten har heller aldrig spelats live i någon solokarriär.

Pink Floyd - Lost for Words

http://www.youtube.com/watch?v=ZEAqXafoaSU

Och så den mest sällsynta/betydelsefulla inspelningen. Innan monsterhit-albumet The Wall 1979 turnerade de med skivan Animals, och under den långa turnéns sista spelning började publiken bli för jobbig. De skickade smällare upp på scenen, gapade och skrek och klättrade på staketen. Bassisten Roger Waters röt till:

(0:50)

...och under klimaxet av låten Pigs (Three Different Ones) går en av ungarna honom såpass mycket på nerverna att han låter en roddare lyfta upp ungen så att han kan spotta honom i ansiktet.

Pink Floyd - Pigs (Three Different Ones)

(Del 1 här.)

Händelsen hörs inte i klippet, mer än att han sekunderna innan (6:20->) direkt tilltalar ungen och lurar honom upp ("What? Hey! Come here! All is forgiven!"). Ett nu ~50-årigt ögonvittne säger att det skedde nånstans vid 7:50. Efter låten gick bandet bakom scenen och händelsen chockerade honom så mycket att nästa album, The Wall, fick handla om den personliga isolering han själv genomlidit som liten samt isoleringen som uppstår mellan band och publik. Albumet har nu sålt mer än 30 000 000 exemplar och det var just i den här sekunden som idén uppstod.

--

(Ni får kalla mig nörd och det har ni alldeles rätt i, men givet bakgrunden blir såna här klipp oerhört fascinerande! Speciellt när ljudinspelningsutrustningen från 1977-klippen är en stor rullbandspelare som en i publiken bar omkring på under sin trenchcoat. :o )

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Bara för att bumpa tråden slänger jag in Elton John - Goodbye England's Rose. Det är en omgjord version av Candle in the Wind och sjöngs på prinsessan Dianas begravning. Där, då och enbart då. Enligt wikipedia kommer han enbart framföra den live igen om så önskas av hennes söner.

Fler exempel finns, people! :) Demos är också alltid trevliga att höra. Finns det några exempel på det allra första framträdandet av låtar? Jag vet att jag hört Beatles - Yesterday spelas för första gången, men jag hittar den inte på Youtube.

Redigerad av Henkibojj
Skönare med mindre YT-fält när sidan laddar så många.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...