Jump to content

Ett nytt grafikkort sökes


felshoe
 Share

Recommended Posts

Det här är lite pinigt eftersom att jag inte kan ett jota om datorer, men jag försöker förstå så gott jag kan. Jag behöver ett nytt grafikkort. Sitter i nuläget på ett riktigt skruttigt. Enligt Can you run it? så klarar min dator kraven för rekommenderade inställningar på BF3, förutom när det kommer till grafikkortet.

Har läst runt lite och det mesta är väldigt otydligt. En massa siffror och konsonanter gör mig förvirrad. 560 och 6970 och GXTforce nvidia x8952X. Dessutom verkar en del grafikkort vara för stora för vissa datorer, så att man måste skaffa ett nytt chassi. Och vissa kräver stora fläktar och kylning, och vissa kräver nätagg med massa massa hål i sig. Man kan till och med ha två grafikkort.

Jag har läst 560 på många ställen. 570 också, om jag inte minns fel. Hur vet jag ifall det kortet ens passar i min dator? Finns det att köpa från olika märken/tillverkare? Bättre kort? Har en budget på drygt 3000. Tack för hjälpen.

Polaren har en GTX 570, och med den flyter det riktigt bra enligt honom.

De ligger ju ganska nära 3000 kr gränsen.

Hur tar jag reda på ifall det är kompatibelt med min dator?

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sweclockers har gjort ett bra test där du kan se vad du behöver för BF3:

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-battlefield-3/4#pagehead

Personligen hade jag kört på ett GTX570, det passar din budget och klarar BF3 fint, så länge du inte vill maxa. Asus DC-serie är bra:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_gtx570_1280mb_pci-e_dc-14187237

Du kan använda koden SWEC1110 i kassan för att få 5% rabatt på det där kortet.

Värt att nämna är att det där kortet, afaik, tar upp tre PCI-slots. Jag ser inte riktigt varför det inte skulle få plats i ditt chassi ändå men här finns annars ett bra som tar upp två:

http://www.inet.se/artikel/5409219/gigabyte-geforce-gtx-570-1280mb-windforce-rev-2-0

Hur du tar reda på om det är kompatibelt, ptja... främst är det nätagget eller chassit som kommer att ta stopp. När det gäller nätagget får du kolla vad du har för något och sedan kolla hur mycket ett GTX570 kräver: http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx-570/19

Med andra ord, 500-650W på nätagget räcker fint.

För att veta om det får plats i chassit kan du dels mäta ledig yta i chassit och jämföra med måtten på grafikkortet, och dels kan du googla - "Passar GTX570 i [chassits namn]" brukar ge fina resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag sänker min budget med, säg 500-800 kronor, vad finns det att titta på då som fortfarande måste ses som acceptabla grafikkort för spel, liksom.

Då hamnar du i HD6950- och GTX560Ti-landet, förslagsvis köper du 2GB-versionen av den förra om du vill lira BF3 (som gillar minne, nom nom nom). HD6950 är det bättre kortet generellt.

Hur de presterar:

Medium: http://www.sweclockers.com/image/diagram/2503?k=5a1dee83da3885805ea5a2e032936dd5

Ultra: http://www.sweclockers.com/image/diagram/2502?k=bf9fb52c55c2028b03a3ead1c1963ac9

Observera att även processorn har stor inverkan på prestandan i BF3.

Här är troligtvis den bästa varianten av HD6850 2GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815629

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Bump. Det är nu dags att välja grafikkort. Det jag ville ha, ett 560 TI på 2GB verkar vara slut i hela staden enligt datorsnubben som ordnar allting. Han kan beställa in ett liknande som finns i lager. 560 SLI, eller något sådant. Har hört om det innan i alla fall, och det var runt 500 kr dyrare. Notan landar nästan på 3000 trots allt. Är de där SLI-korten bra? Och de tar upp mer utrymme än ett som inte är SLI, om jag förstår det rätt? Tacksam för svar, om det nu går att få. Jag skriver allting så luddigt just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bump. Det är nu dags att välja grafikkort. Det jag ville ha, ett 560 TI på 2GB verkar vara slut i hela staden enligt datorsnubben som ordnar allting. Han kan beställa in ett liknande som finns i lager. 560 SLI, eller något sådant. Har hört om det innan i alla fall, och det var runt 500 kr dyrare. Notan landar nästan på 3000 trots allt. Är de där SLI-korten bra? Och de tar upp mer utrymme än ett som inte är SLI, om jag förstår det rätt? Tacksam för svar, om det nu går att få. Jag skriver allting så luddigt just nu.

SLI är dubbla grafikkort! Inget jag skulle rekommendera eller ens tänka på! Dessutom blir du blåst, han kommer köpa in två kort i budgetsegmentet (kostar ca 1800 styck istället för 2500) men du verkar få dessa två riktigt billigt. De två korten kommer dessutom ha 1 GB minne, dvs inte vad du vill ha!

Något är skumt, personligen hade jag direkt tackat nej och ångrat allting som har med köpet att göra, snubben verkar inte veta vad han gör...

Det kortet du vill ha kostar alltså 2500 och är ett 560? Verkar inte vara det bästa valet du kan göra eftersom det finns 6950 för det priset som är bättre än 560 ti.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SLI är dubbla grafikkort! Inget jag skulle rekommendera eller ens tänka på! Dessutom blir du blåst, han kommer köpa in två kort i budgetsegmentet (kostar ca 1800 styck istället för 2500) men du verkar få dessa två riktigt billigt. De två korten kommer dessutom ha 1 GB minne, dvs inte vad du vill ha!

Något är skumt, personligen hade jag direkt tackat nej och ångrat allting som har med köpet att göra, snubben verkar inte veta vad han gör...

Det kortet du vill ha kostar alltså 2500 och är ett 560? Verkar inte vara det bästa valet du kan göra eftersom det finns 6950 för det priset som är bättre än 560 ti.

Haha. Jag låter dum. Ångrar verkligen att jag aldrig har lärt mig mer om datorer. Jag har hur som helst inte betalat någonting ännu och väntar för tillfället på ett mail från honom där han kommer att lista alternativen han har att ge mig och till vilka priser. I alla fall förstod jag det så. Han är knepig, den där ryssen. Önskar att jag aldrig hade gett mig in i affärer med honom. Kanske ska uppdatera när jag har fått specs på vad det är han talar om..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. Jag låter dum. Ångrar verkligen att jag aldrig har lärt mig mer om datorer. Jag har hur som helst inte betalat någonting ännu och väntar för tillfället på ett mail från honom där han kommer att lista alternativen han har att ge mig och till vilka priser. I alla fall förstod jag det så. Han är knepig, den där ryssen. Önskar att jag aldrig hade gett mig in i affärer med honom. Kanske ska uppdatera när jag har fått specs på vad det är han talar om..

Ja, gör det!

Det handlar inte så mycket om att kunna datorer (okej, SLI räknas till det.) men att vara uppdaterad om vad som gäller just nu. Jag läser på sweclockers varje dag alla nyheter de publicerar men jämförde ändå 6950 med 560 ti på deras hemsida lite snabt inan jag skrev mitt inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket jäkla jobb med ett grafikkort. Har avbrutit affären med honom nu. Han sätter tillbaka mitt gamla kort och imorgon ska jag hämta datorn. Det blir nog billigare så. Har räknat ut att jag måste köpa ett nytt nätagg tillsammans med grafikkortet och när jag frågade personalen i en butik precis bredvid så nämnde de att ett sådant där 560 ti inkl. ett nytt nätagg på 600W eller så skulle landa på ca 2700. Det låter vettigt, tror jag. Vettigare än ryssens mummel i alla fall. Jag köper ingenting av de där snubbarna alltså - jag bara rent allmänt diskuterade möjliga priser och så där med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket jäkla jobb med ett grafikkort. Har avbrutit affären med honom nu. Han sätter tillbaka mitt gamla kort och imorgon ska jag hämta datorn. Det blir nog billigare så. Har räknat ut att jag måste köpa ett nytt nätagg tillsammans med grafikkortet och när jag frågade personalen i en butik precis bredvid så nämnde de att ett sådant där 560 ti inkl. ett nytt nätagg på 600W eller så skulle landa på ca 2700. Det låter vettigt, tror jag. Vettigare än ryssens mummel i alla fall. Jag köper ingenting av de där snubbarna alltså - jag bara rent allmänt diskuterade möjliga priser och så där med dem.

Saken är att det finns olika versioner av alla grafikkort så 560 ti sträcker sig mellan 1850 och 3000 kr beroende på kofiguration!

Butiken du snackade med kommer sälja det billigaste 560 och ett billigt nätagg.

Frågan är alltså vilka krav du har på ditt grafikkort och nätagg...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är att det finns olika versioner av alla grafikkort så 560 ti sträcker sig mellan 1850 och 3000 kr beroende på kofiguration!

Butiken du snackade med kommer sälja det billigaste 560 och ett billigt nätagg.

Frågan är alltså vilka krav du har på ditt grafikkort och nätagg...

Enda kravet jag har egentligen är att jag ska kunna spela BF3. Just nu ligger det på hyllan och samlar damm för att mitt grafikkort är för dåligt. Jag vill kunna spela BF3 på i alla fall medium. Gärna high, fast det kanske inte går med min budget, jag vet inte. Jag vet i alla fall att min dator klarar rekommenderade inställningar på alla plan utom grafikkortet så det är endast det som behöver uppdateras.. Vilket av alla tusen 560 jag ska välja vet jag inte, och det nätagget de berättade om sade de skulle vara i helt klart acceptabel kvalitét.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enda kravet jag har egentligen är att jag ska kunna spela BF3. Just nu ligger det på hyllan och samlar damm för att mitt grafikkort är för dåligt. Jag vill kunna spela BF3 på i alla fall medium. Gärna high, fast det kanske inte går med min budget, jag vet inte. Jag vet i alla fall att min dator klarar rekommenderade inställningar på alla plan utom grafikkortet så det är endast det som behöver uppdateras.. Vilket av alla tusen 560 jag ska välja vet jag inte, och det nätagget de berättade om sade de skulle vara i helt klart acceptabel kvalitét.

http://cdon.se/hemelektronik/asus_geforce_gtx_560_ti_dcii_top_1gb_pci-e_dvi%252fhdmi-14187236?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

+

http://cdon.se/hemelektronik/corsair_tx_650w_v2_%252f80%2b_bronze-14187571

Du kommer kunna spela BF3 på High.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oops. Tack så himla. Krävs det andra förutsättningar i form av prestanda från min dator för att dessa ska fungera korrekt med resten av den, eller är jag good to go nu? För i så fall så beställer jag det där imorgon. Kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oops. Tack så himla. Krävs det andra förutsättningar i form av prestanda från min dator för att dessa ska fungera korrekt med resten av den, eller är jag good to go nu? För i så fall så beställer jag det där imorgon. Kanske.

Vad har du för processor och i vilken upplösning kommer du att spela?

Det går att trycka in de där grejerna och köra, inget mer behöver göras/köpas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...