Jump to content

Har behov av en speldator!


Lajnux
 Share

Recommended Posts

Min dator sjunger på sista versen när det kommer till spelande och jag känner att jag måste köpa en ny om jag ska klara av de nyare spelen. Eftersom att jag har noll kunskap inom hårdvara så hoppas jag på hjälp av er. Har väl en budget på 10.000kr.

Prylar ni inte behöver leta efter:

-Hårddisk (har en på 1,5tb och det måste väl räcka?)

-Tangentbord

-Mus (det fixar jag själv)

-OS

-Bildskärm

Om ni undrar något så får ni gärna fråga. Shoot!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1,5TB HDD = "Green"/lagringsdisk = 5400 rpm = seg

http://www.inet.se/kundvagn/visa/951989/2011-10-04-lajnux

"Asus Geforce GTX 580 DirectCU II är ett perfekt exempel på hur en partnertillverkare kan göra avsevärda förbättringar i jämförelse med en referensdesign. Modellen är bestyckad med en utomordentlig kylare som inte bara erbjuder bra kylning utan även är extremt tyst. Trots överklockning och spänningshöjningar höll sig kortet kallare än Nvidias referenskort samtidigt som fläktljudet låg på riktigt behagliga nivåer."

- http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-580-directcu-ii/4#pagehead

Är GTX 580 prisvärt? Nej. Är det bäst? Ja. Annars har du alltid GTX 570

FSP gör utomordentligt fula nätaggregat, men de är också bland världens bästa. Tillverkar ofta åt andra under deras varumärke.

Edit: GTX 580 billigare: http://cdon.se/hemelektronik/asus_nvidia_gtx580_1536mb_pci-e_2xdvi%252fhdmi%252fdp_hdcp_physx_cuda_ddr5_directcu_ii_fan-14187238?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är utrymmet i chassit? Kommer det bli trångt? Kylning och ljudnivå?

I princip obegränsat vad det gäller grafikkort, den övre hårddiskburen är borttagbar. I övrigt normalt miditower, mycket bra kabeldragningsmöjligheter. Trångt? Nej.

Kylning är mycket god, 5 fläktsplatser, 3 medföljande 140 mm.

Ljudnivån hyfsad, många hål i chassit. Inga störande vibrationsljud eftersom allt är gummidämpat. Ljudnivån blir enligt det man stoppar in i burken. Grafikkortet är i världsklass gällande ljudnivå, processorkylarens fläkt går att tysta ner. Chassifläktarna går att styra med medföljande kontroller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I princip obegränsat vad det gäller grafikkort, den övre hårddiskburen är borttagbar. I övrigt normalt miditower, mycket bra kabeldragningsmöjligheter. Trångt? Nej.

Kylning är mycket god, 5 fläktsplatser, 3 medföljande 140 mm.

Ljudnivån hyfsad, många hål i chassit. Inga störande vibrationsljud eftersom allt är gummidämpat. Ljudnivån blir enligt det man stoppar in i burken. Grafikkortet är i världsklass gällande ljudnivå, processorkylarens fläkt går att tysta ner. Chassifläktarna går att styra med medföljande kontroller.

Ah, låter bra. Moderkortet finns dock inte i lager för stunden, finns något lika bra i samma prisklass eller borde man vänta och se om det kommer in?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker personligen du ska vänta om det är möjligt. Tråkigt att det släpps en massa nya spel nu till hösten då början av nästa år har flera nya och extremt stora ändringar när det gäller hårdvara.

Om ett köp är akut aktuellt så skulle jag lägga ett par nusinglappar extra på ett moderkort som har (riktigt) stöd för PCI-E 3.0 och nya Ivy Bridge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte vänta, det är bara ett spartips för framtida uppdateringar. Köper du ett MB som har PCI-E 3.0 stöd och även för Ivy så behöver du inte köpa ett nytt MB på väldigt länge. Bara slänga i en ny processor och ett grafikkort som kör PCI-E 3.0 när dom väl kommer ut.

*edit*

http://www.inet.se/k...09-18-stellhell

Detta var min framtida rigg jag var påväg att köpa enbart för BF3, men hoppas betan bara är ett dåligt optimerat test så jag kan köra skiten på Low iaf med riggen jag sitter på idag.

(köpt 2008)

LOGITECH ULTRA-X FLAT PREMIUM KEYBOARD USB 245,00

BENQ G2200WA 22# WIDE TFT TCO-03 SVART 3 390,00

CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 (2X2GB) 649,00

INTEL CORE 2 DUO E8500 3.1GHZ 6MB 1333MHZ S-775 1 795,00

SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB 7200RPM SATA/300 32MB ST31000340AS 1 125,00

ASUS RADEON HD4870X2 TOP 2GB GDDR5 PCI-E DVI 4 995,00

ASUS P5Q-E P45 775 ATX 1 495,00

CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V 895,00

ANTEC MIDITOWER THREE HUNDRED ATX BLACK 530,00

Netto 12 095,20

moms 3 033,60

Frakt Mer info 49,00

Avrundning 0,00

Ordertotal 15 168,00

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nein! :angry:

0e348a4ca83d95690e60761d8ccac9ee_1221658_0.jpg

Och nu finns inte grafikkortet i lager. Dock finns det i lager på inWarehouse som dessutom har rea på det, samt CDON. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=814242

Ja, det var bara att byta moderkortet till det jag länkade, annars hade jag inte länkat det. :D

---

Måste fråga StellHell, varför har du i7 2600 när i7 2600K (som är upplåst) är billigare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...