Jump to content

Handla fulsnygg Full Tower chassi?


Wu Zi Mu
 Share

Recommended Posts

Edit: Haha, upptäckte just typon i titeln. Självklart ska den vara snygg också..

------------------------------------------

Jag har kört med ett Antec Three Hundred chassi ett tag nu, väldigt nöjd!..

..men på senaste tid har jag börjat byta ut hårdvaran i chassit, och märkt att det börjar bli lite trångt.

Hårddiskarna har jag fått möblera om pga grafikkortet, kabeldragningen är en enda härva, trots att jag försökt göra en fin kabeldragning om och om igen.

Det är helt enkelt ett på tok för litet chassi för min nya hårdvara. Speciellt nu när jag sitter och kikar på en ny CPU-kylare.

Det som kan tänkas påverka är:

Moderkortet är av formfaktor ATX, inte speciellt ovanligt.

Processorn är av modell i7 2600k, därav kylarbehov.

Grafikkortet är ett 3 slots GTX 580 Asus edition, tjock!

4 mekaniska diskar på 3,5" plus en 2,5" SSD.

Jag hade satt en budget på ungefär 1000 kr eftersom jag behöver lägga pengar på en cpu-kylare också.

Men efter att ha kikat runt på nätet så ser jag att prisklasserna ligger runt 600, 900, 1200 och 1600 kr.

1200 och 1600 verkar vara de billigare Full Tower, och jag antar att det är det bästa i och med att framtida delar troligtvis inte blir mindre..

Min fråga till er, kan ni rekommendera något chassi som följer mina krav?

* Jag är inte rädd för ett stort chassi, tvärtom! Golvyta har jag så det räcker och blir över.

* Min hårdvara måste ju rymmas, rymligt och med bra yta för kabeldragning bakom mb-plåten.

* Bärhandtag är ett stort plus! ( Likt den här http://www.inet.se/files/img/max/6901295_4.png )

* Jag vill inte ha massvis med inbyggda dioder likt Antec Twelve Hundred.

* Hade vart trevligt med plexi på sidan eftersom Intel Extreme-kortet har display.

Jag har kikat på Cooler Master HAF X just för de rediga fläktarna och rymlighet. Däremot är den lite för dyr och "rymddesign".

Fractal Design Define XL verkar också vara ett redigt chassi men saknar både plexi och handtag. Fördelen är den smarta insidan som delar upp diskar och nätagg från moderkortet.

Tillägg: Jag lutar åt att köpa en Notcua NH-D14 till i7an.

En riktigt bjässe!

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla lite på Corsair Obsidian-serien, de är stora, jävligt snygga, har plexiglas och de är erkänt bra. Nackdelen är väl prislappen.

Aa jo, jag kikade på 600T. http://www.oc.nu/corsair-graphite-600t-mid-tower-white.html

Hörde efter med min lokala affär, och dem skulle få in både vita och svarta på måndag eller tisdag, så jag tänkte fara förbi och kika på dem!

Ska bli intressant, men den vita är nog nästan lite extrem (på bilderna att avgöra). Påminner aningens om ett överdimensionerat usb-minne.

800D är riktigt stilren och rejäl, men prislappen är nästan lika stor.

Tack för tipset, ska kika på de nästa vecka!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Värt att notera är att 700D och 800D inte har världens bästa luftflöde, de är bättre lämpade för vattenkylning.

Ett stort chassi jag alltid varit lite förtjust i och dagdrömt om några gånger är Cooler Master ATCS 840. Väldigt stilrent och mycket välbyggt.

Silverstones RV02/RV03 med sin udda layout (botten i toppen, kolla SweClockers recension) har blivit populär bland vissa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:innocent:

Haha, troll!

Nåja, jag kikade en recension av 600T och ångrade mig tvärt. Den är inte fin.. :ermm:

Istället tittade jag på 650D, och den blev ju nästan hyllad av Sweclockers. OC3D gav också några fina ord för den.

Vacker är den ju också! Tyvärr saknas fläkt på sidan, men jag såg en enkel mod var dem hade klämt in en 120mm fläkt på insidan av chassit där det finns extra HDD-slots för att förstärka insuget av 200 mm fläkten. Och jag är ändå lite less på att ha fläkt i sidoplåten pga alla jäkla kablar som hänger när man öppnar.

Måste säga att jag gillar hur man öppnar sidopanelen också, no more screws! :)

Vilket som så var Webhallen vänliga och skickade mig ett mail med rubrik: Tack för din beställning!

Corsair Obsidian 650D - 1 st á 1499 kr

Noctua CPU-Kylare NH-D14 - 1 st á 695 kr

Siana: Jag väntar med att tacka för tipset tills jag fått hem chassit och testat det ;)

Redigerad av Wu Zi Mu
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...