Jump to content

Hjälp mig hitta en cool grafisk effekt!


Siana
 Share

Recommended Posts

Ber om ursäkt till den mod som flyttade inlägget från TROMS, det var dumt att skriva det där, men samtidigt letade jag bara efter ett snabbt svar eftersom att vi måste ha bestämt oss imorgon. Har jag inte fått svar innan klockan 12 inatt får ni gärna radera tråden, annars kommer jag bara att störa mig på alla fina tips jag får när det redan är för sent. pinch_1182596_0.gif

Någon som kan komma och tänka på en häftig film/serie/cinematic-vfx-effekt som inte är allt för svår att skapa?

Imorgon börjar ett projekt i skolan där man ska välja en effekt och återskapa den. Jag har en del idéer men ingen känns perfekt.

Effekten måste vara en stor del 3D och en mindre del compositing, då jag är ensam compare i en grupp med fyra 3D-artister. Vad det betyder i praktiken är att det inte ska vara en effekt som kräver allt för mycket integration med filmat material. Som exempel funderar jag på att använda scenen i Transformers där en mobiltelefon blir en decepticon - det är mycket 3D-jobb att göra själva telefonen och dess transformation medan det filmade materialet i princip bara är ett bord som den ligger på, så man kan tracka det och lägga in det. Ett dåligt (svårt comp-mässigt) exempel hade t e x varit en superhjälte som får sin hand att brinna, eftersom att det kräver att handen (organisk, svår yta) måste trackas på ett snyggt sätt och sedan skall elden integreras.

Edit:

Jag har även två idéer som det känns som att man har sett i många filmer/serier men jag kan inte komma på exakt var:

1. Man börjar med ett filmat material som man ser, sedan zoomar kameran in i det på en väldigt djup nivå in till en CG-miljö. T e x, ett öga där kameran zoomar in i pupillen och därinne finns blodkärlen/matrix-siffror/universum/whatever.

2. En telekinetisk person lyfter upp ett mekaniskt föremål och monterar sedan isär det i luften. Jag har ett exempel ifrån Watchmen där Dr. Manhattan gör det, men det är inte helt klockrent. Gör inte Sylar det i Heroes med en klocka, eller något?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kanske är väl inte till nån stor hjälp men testa youtube eller google där brukar det finnas tutorials över 3D saker man kan göra kanske till nån nytta iallafall om du nu inte har testat.

Är även intresserad av att se ditt projekt sen när du är klar :)

Tack, men det handlar inte så mycket om att lära sig hur man gör det, eller att hitta en effekt att göra, det handlar om att hitta en existerande effekt och återskapa den. Har googlat och youtubat för fulla muggar men hittar inget vettigt.

Kan posta resultatet i Egna filmer-tråden sedan, men en mod kan gärna förpassa den här tråden till papperskorgen nu, jag har i alla fall hittat lite saker på egen hand, får hoppas att någon gruppmedlem också har något fint.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du skrev i Häftiga Filmer ;) Jag ser ingen anledning att slänga tråden än, den får gärna leva kvar ett tag IMO. Annars självdör den ju och då är det ingen skada skedd. :)

Njä, men jag vet inte, jag gillar inte att ha skapat en tråd som bara skräpar, sedan kommer jag ju som sagt bli galen om jag får eventuella jättebra förslag i framtiden rolleyes_1184336_0.gif

Tråden var menad för TROMS, vetefan hur jag hamnade i häftiga filmer... Men det är klart, temat var ju lite liknande.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...