Jump to content

Jag vill lägga till ett mellannamn!


Gäst
 Share

Recommended Posts

Patentverket är väl till för ett nytt namn ingen får ta.

Efternamn som von gullenegrisenfot tex.

Namnbyte är gratis, lägga till vet jag inte. Tror det kostar en slant. Vadå, fick du bara ett av dina föräldrar?

Kanske inte behövs uppe i Norrland när jag tänker efter. Kan ju bara finnas en Johan, en Dennis osv... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En tjejpolare bytte namn till Olle för the lulz och det var inga problem. Jobbiga är ju bara att skaffa ett nytt leg.

Finns regler som säger att en man inte få bära ett typiskt kvinnligt namn i Sverige (tex Maria, som killar utanför Sverige kan heta.)

Det borde således gälla båda könen, kan du styrka ditt påstående på något sätt?

Hade varit förbannat intressant att veta hur skatteverket bedömde en sådan begäran...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns regler som säger att en man inte få bära ett typiskt kvinnligt namn i Sverige (tex Maria, som killar utanför Sverige kan heta.)

Det borde således gälla båda könen, kan du styrka ditt påstående på något sätt?

Hade varit förbannat intressant att veta hur skatteverket bedömde en sådan begäran...

Vet inte hur jag ska "styrka" det mer än att jag har sett hennes leg och sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns regler som säger att en man inte få bära ett typiskt kvinnligt namn i Sverige (tex Maria, som killar utanför Sverige kan heta.)

Det borde således gälla båda könen, kan du styrka ditt påstående på något sätt?

Hade varit förbannat intressant att veta hur skatteverket bedömde en sådan begäran...

Sedan 28:e September 2009 är det "fritt fram" att ha ett kvinnligt namn om man är man, och vice versa.

Regeringsrättens dom i mål nr 2893-09

"Madeleine är ett vanligt förnamn. Namnet i sig kan därför inte väcka anstöt. Inte heller kan namnet, som AA själv valt, antas leda till obehag för honom. Frågan är om den omständigheten att namnet Madeleine traditionellt bärs av kvinnor medför att namnet uppenbarligen inte är lämpligt som förnamn för en man. Valet av förnamn är en så personlig angelägenhet att en omfattande valfrihet måste tillerkännas den enskilde. Särskilt gäller detta när en myndig person önskar byta ut eller, som i förevarande fall, lägga till ett förnamn. Regeringsrätten finner att det inte finns skäl att anse att namnet Madeleine uppenbarligen inte är lämpligt för AA. Överklagandet ska därför avslås."

--

Innan dess har det dock setts som olämpligt (Skatteverkets praxis) att en man bär en kvinnas namn (& vice versa) då det inte är lämpligt i enighet med 34§ Namnlagen.

Namnlag (1982:670)

34 § Som förnamn får inte godkännas namn som kan väcka anstöt eller kan antas leda till obehag för den som skall bära det eller namn som av någon annan anledning uppenbarligen inte är lämpligt som förnamn.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Patentverket är väl till för ett nytt namn ingen får ta.

Efternamn som von gullenegrisenfot tex.

Namnbyte är gratis, lägga till vet jag inte. Tror det kostar en slant. Vadå, fick du bara ett av dina föräldrar?

Kanske inte behövs uppe i Norrland när jag tänker efter. Kan ju bara finnas en Johan, en Dennis osv... :lol:

Så om ni har fler än en Johan i en klass använder ni andranamnet? :blink:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@sniper! Fan vad du är bra. PRECIS det fallet jag tänkte på!! Han var transvestit vill jag minnas, och ville lägga till Madelein, vilket han inte fick först! Skall plusa dig när jag kommer hem. Ipåne nu.

@spajdermannen, jag skojade. Menade att i Norrland finns det så lite folk att det bara finns en person som har ett speciellt namn

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@sniper! Fan vad du är bra. PRECIS det fallet jag tänkte på!! Han var transvestit vill jag minnas, och ville lägga till Madelein, vilket han inte fick först! Skall plusa dig när jag kommer hem. Ipåne nu.

@spajdermannen, jag skojade. Menade att i Norrland finns det så lite folk att det bara finns en person som har ett speciellt namn

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...