Jump to content

Farmor vill lära sig maila, etc!


chucky.swe
 Share

Recommended Posts

Hej kära forumiter! Nu jävlar har min kära farmor bestämt sig för att köpa en dator, och vill således också börja kunna göra det mest grundläggande på en dator. Men med betoning på att lära sig maila och bifoga bilder till sina släktingar. Nu behöver jag några tips här.

1; Hon behöver ett lättförståeligt mailprogram/tjänst som man lätt kan bifoga bilder, skicka mail i och ja, helt enkelt använda. Har försökt att googla mig fram till något vettigt men misslyckas rejält, har hittat några på engelska och dessa duger ju tyvärr inte då allt eller åtminstone 99% måste vara på svenska.

2; Hon ska köpa sig en stationär, eller bärbar dator. Jag har kikat runt lite men inte kommit fram till något vettigt egentligen, stationär ger ju fördelen då man kan byta skärm om synen förändras och blir sämre, det gör man inte fullt lika lätt med en bärbar.. Dessutom så är det lättare att skaffa tangentbord som är lättare att skriva på. Så helst skulle jag vilja ha tips på en stationär dator som duger till att maila till (nästan vilken dator som helst måste klara av det med bravur nu för tiden?)

Hjälp min farmor!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hotmail är 100% svenska så det borde ju funka. Min 84-åriga Farmor kör Hotmail.

Stationär dator känns ju stabilare, enklare att använda.

Men fördelarna med en laptop är ju många, hon kan sitta i favoritfåtöljen och maila tex.

Hon kan visserligen, med hjälp av förlängningssladd sitta där med den stationära datorn med men de är ju ganska tunga. Och oldies brukar vara ganska lätta pch spröda så det är nog ingen bra ide.

Far min jobbade på AMS, de gjorde hjälpmedel för synskadede, det finns grejer du hänger på skärmen som förstorar upp, typ som ett förstoringsglas.

Finns företag som har tidningar som man kan beställa med alla hjälpmedel. Finns allt från bestick med tjocka handtag till "petimotkanttill datorhjälpmedel.

Kolla med Syncentralen.

Finns tex program som talar, när hon arbetar.

Lycka till

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej kära forumiter! Nu jävlar har min kära farmor bestämt sig för att köpa en dator, och vill således också börja kunna göra det mest grundläggande på en dator. Men med betoning på att lära sig maila och bifoga bilder till sina släktingar. Nu behöver jag några tips här.

1; Hon behöver ett lättförståeligt mailprogram/tjänst som man lätt kan bifoga bilder, skicka mail i och ja, helt enkelt använda. Har försökt att googla mig fram till något vettigt men misslyckas rejält, har hittat några på engelska och dessa duger ju tyvärr inte då allt eller åtminstone 99% måste vara på svenska.

2; Hon ska köpa sig en stationär, eller bärbar dator. Jag har kikat runt lite men inte kommit fram till något vettigt egentligen, stationär ger ju fördelen då man kan byta skärm om synen förändras och blir sämre, det gör man inte fullt lika lätt med en bärbar.. Dessutom så är det lättare att skaffa tangentbord som är lättare att skriva på. Så helst skulle jag vilja ha tips på en stationär dator som duger till att maila till (nästan vilken dator som helst måste klara av det med bravur nu för tiden?)

Hjälp min farmor!

2. En laptop kan faktisk vara billigare! Har fördelen att den redan är komplett och man kan flytta runt den. Samtidigt är den bekvämt att inte flytta runt den. Hur synen skulle påverka skärmen förstår jag inte. Det behövs ingen ny skärm, bara att ändra upplösningen på den till något större. Av den anledningen kanske inte en laptop är den bästa valet. Tangenterna är mindre och laptopen har mindre upplösning på skärmen vilken gör att man inte kan minska den allt för mycket och ändå ha nog stort skrivbord.

En stationär skärm kan med fördel köpas i 1920x1080 och sedan köras på lägre upplösning. En laptop med 1366x768 är redan ganska liten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer ändå att sluta med att det är du som får åka hem till henne enkom för att läsa hennes mail. Ge henne ett köpråd, och sen får hon lära sig själv, I'd say. Hon kommer vilja ha hjälp med exakt allt (var det höger eller vänsterklick????) och när hon inte kommer ihåg det så kommer hon ringa dig.

=)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Orkar nog inte idag :( men kan kolla här någon dag.

Annars har du här 3 nyttiga länkar (använd ctrl+f):

http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5730.23825.0.html

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html (skulle gissa på att CPU ska vara på bättre plats än 300)

http://www.engadget.com/2009/11/17/laptop-reliability-survey-asus-and-toshiba-win-hp-fails/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog säga Gmail.

Du kan själv konfigurera inkorgen osv oerhört enkelt, väldigt mycket.

Så du kan enkelt göra det väldigt stilrent, vilket jag tror hon kan uppskatta.

Det finns även att ha på svenska.

Hotmail skulle jag inte rekommendera till någon egentligen.

Det är på tok för rörigt och layouten är mer spejsad än användarvänlig, imo.

Redigerad av Wu Zi Mu
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt! Den blir det, sen får ev. någon specialavd. inom kommunen ta hand om förstoringsglas och sånt, om det kommer att behövas. Håller på att sätter upp ett gmail-konto nu, var bra mycket mindre plottrigt och som jag upplever det, mindre segt än hotmail. Summa summarum, tack som fan! Ni är helt otroliga :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt! Den blir det, sen får ev. någon specialavd. inom kommunen ta hand om förstoringsglas och sånt, om det kommer att behövas. Håller på att sätter upp ett gmail-konto nu, var bra mycket mindre plottrigt och som jag upplever det, mindre segt än hotmail. Summa summarum, tack som fan! Ni är helt otroliga :)

Finns det inte zoomverktyg i windows att använda?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...