Jump to content

Grannar!


Maimstream
 Share

Recommended Posts

Hur är era relationer till grannarna som ni har?

En granne som jag har, en typisk granntant, blir alltid glad när vi möts i trappuppgången och börjar prata med mig om hur lugn och fin jag är. Tror hon kan ha lite dålig hörsel för jag väsnas med musik hela dagarna, i princip. Men hon är trevlig och det är kul att se någon skina upp bara av att se mig! Min andra granne på samma våning som jag bor på är läkare på vårdcentralen och är personen som undersökte mig när jag hade urinvägsinfektion. Vet inte om han minns det, men jag undviker honom så gott jag kan. Han har tics och sjunger jättemycket för sig själv. En våning ner bor den person som jag umgås med mest, han och min storebror gick i grundskolan tillsammans så vi har känt varandra rätt längre men började inte umgås förrän jag flyttade hit. Fick reda strax innan att vi skulle bli grannar! Vi umgås nästan varje dag, tillsammans med hans flickvän, och delar nästan samma humor. Ytterligare en trappa ner bor en familj (fast tror dom ska flytta) som är vän till min storebror och hans flickvän. Deras barn brukar leka med min storebrors barn och jag förutom att hälsa någon gång ibland när man träffas i trappuppgången så har jag en gång hållt upp porten när mannen kom med barnvagn och i år firat min brorsdotters födelsedag tillsammans med den familjen.

Resten av grannarna vet jag bara vilka dom är. Har aldrig pratat med dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har 5 grannar i våran trappa. Kärringen mitt emot är bara dum i huvudet och hoppas att hon flyttar snart trots vi har bott här i 3år. Sen vi flyttade hit så har hon vart helt dum i huvudet tänker inte gå in på det så hon kallar jag för kärringjävel. Grannen längst upp är hur trevlig som helst han var den första som hälsade oss välkomna när vi flyttade upp lådor och sånt. Så varje morgon så brukar man få höra godmorgon med glatt humör sen kan det bli lite random prat mellan oss samma med kvällen när man står ute och röker med kompisen på gården då kan han komma förbi och säga godnatt eller ha en trevlig kväll där också blir det random snack alltid trevlig och glad.

Sen våra nya grannar som har flyttat in vet jag inte ens om pratar eller knappt ser dem. Sen har vi två grannar längst ner i trappan dem kan vara lite knepiga ibland men farsan till barnen är alltid trevlig håller alltid upp dörren och hälsar om vi stöter på varandra i trappan eller på väg ut.

Sen sista grannen som har två hundar ibörjan var hon lite sur av sig men nu går det iallafall att prata men brukar alltid bli en konflikt mellan våran hund och hennes hundar om bägge är på väg ut samtidigt eller om hon står utanför porten med väninnans hund. Så jag kan säga grannen längst upp är en av de trevligaste vi har haft.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbiga barnfamiljen på andra sidan gatan har flyttat ut. Deras metod för barnuppfostran: När ungen skriker - lås honom ute. Skrik och gap dagligen. Innan dom bodde en snubbe som spelade trummor varje dag med öppen dörr där. De som bor där nu vet jag inte mer om än att de äger Sveas Café. Gamla paret som bodde till höger om oss flyttade också nyligen. De nya vet jag inget om. Enda interaktionen med dom är att mannen höll på att köra på mig med bilen en gång.

I huset bredvid det där café-ägarna bor, bor ett lite äldre par. De har ett sladdbarn som är jämngammal med min storebror, och han lekte med oss när vi var små, då hade vi rätt mycket kontakt med den familjen. Nu är det bara tar-in-deras-post-när-de-är-på-semester-relation vi har till dem. Bredvid dem bor eller bodde en familj från Bosnien. Deras son är jämngammal med mig och gick i samma klass som mig på lågstadiet. Han var bråkig. Vi var inte kompisar. Nu går han på samma gymnasie, men annan linje, som mig. Enligt mamma så håller föräldrarna på att skiljas och flytta isär. Ser aldrig folk vid deras hus, och har varit så i typ ett år så vet inte om de fortfarande bor där. Bredvid dom så bor en familj vars son är ett år äldre än min storebror. Han har alltid varit en bråkstake. Suttit på ungdomsvårdanstalt. Blev busted för att ha langat sprit till mindreåriga för ett tag sen, vet inte vilken dom han fick. Fängelsekund i framtiden förmodligen. Men tror inte de heller bor kvar.

På vänstersida av vårt hus bor en snubbe i 45-års åldern med sin dotter. Trevlig och så, men vi har aldrig haft nån närmre relation till dem. Vi lärde oss för ett år sen att han hade en identisk tvilling. Mamma träffade tvillingen på Maxi och undrade varför han inte hälsade. Såja. Bredvid han så bor "Trädgårdsmästaren". En trevlig gammal man som jag inte har nån aning om vad han heter på riktigt. Men han är en duktig trädsgårdsmästare som namnet antyder. Mamma och pappa brukar prata om ja, växter och sånt med han. Frun dog för några år sen. Har cancer enligt mamma. Kanske inlagd på sjukhus nu, var ett tag sen jag såg han nu.

Bakom vårt hus, alltså på en annan gata, bodde fotbollsspelaren Mattias Jonsons pappa. Trevlig filur. Dog förra året.

Sammanfattning: Två familjer har definitivt flyttat, två förmodligen, en inlagd på sjukhus, en död. Muntert.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar heja på den nyinflyttade (1,5 år sedan) grannen närmast, han är trevlig och har samma intresse (skotrar) som jag och farsan så vi brukar snacka om det ibland, dock inte mycket mer än 1 minut. En gång satt jag fast med skotern på gården och då gick jag och frågade om hjälp och han kom och hjälpte mig lös :)

En annan granne är också skoterintresserad och han har jag hjälpt lös när han satt fast med skotern :P. Han jobbar mycket och är alltid stressad men hälsar på honom de få (typ 1 gång per kvartal) gånger vi ses.

På andra sidan gatan bor lite randoms som jag inte ens hälsar på förutom en sjuksköterska som jag nästan känner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...