Jump to content

Serieromaner & Serietidningar


Saleen
 Share

Recommended Posts

Tråden för oss som läser Serieromaner/grafiska romaner eller serietidningar av olika slag! Jag har tänkt att det blir enklast ifall vi struntar i de olika definitioner som finns kring de två orden och låter allt vara i en och samma tråd!

Jag har själv läst Scott Pilgrim böckerna men håller just nu på med The Walking Dead och har väl en 20 nummer kvar innan jag kommit ikapp. Utöver det så har jag bestämt mig för att läsa Cowboys & Aliens innan filmatiseringen kommer i sommar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cowboys & Aliens är so-so, tycker jag. Läste Watchmen efter att jag såg filmen och tycker att den (självfallet) är bättre, men det går inte att beskriva hur mycket som inte är med i filmen! Verkligen allt är så mycket bättre. Kommer inte på om jag har läst något mer, vilket är synd. Försökte med Tank Girl en gång men blev kronologiskt förvirrad!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Star Wars Knights of the Old Republic är den bästa grafiska novellen, eller vad man nu än kallar det, som jag har läst. Läser ganska mycket från just Star Wars, men händer även att några andra ploppar in lite då och då - typ som Crossed, har dock inte lyckats hitta den sista delen i volym 1. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Läste Watchmen efter att jag såg filmen och tycker att den (självfallet) är bättre, men det går inte att beskriva hur mycket som inte är med i filmen! Verkligen allt är så mycket bättre. Kommer inte på om jag har läst något mer, vilket är synd. Försökte med Tank Girl en gång men blev kronologiskt förvirrad!

Jag har också sett filmen, minst ett par gånger + Directors Cut ett par gånger, så man kan lätt säga att jag gillar filmen. ^_^ Jag har dock tyvärr inte tagit mig i kragen och läst serien. Kommer nog ta sin lilla tid då jag till och med legat lite efter med The Walking Dead. :>

Star Wars Knights of the Old Republic är den bästa grafiska novellen, eller vad man nu än kallar det, som jag har läst. Läser ganska mycket från just Star Wars, men händer även att några andra ploppar in lite då och då - typ som Crossed, har dock inte lyckats hitta den sista delen i volym 1. :(

Engelska 'Novel' är väl inte riktigt samma sak som svenska 'Novell'. Alltså blir det lite annorlunda. 'Serieroman' eller 'grafisk roman' blir väl de riktiga svenska orden. Sedan huruvida ordet 'Comic Book' bara blir 'Serietidning' som jag tror de flesta skulle säga är rätt låter jag någon annan svara på.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Vaf... Den här tråden har jag missat totalt.

En ny Svensk serietidning finns nu i butikerna av Mikael Bergkvist på SciFiNytt.se som heter "Agent Marc Saunders".

http://i.imgur.com/YCssh.jpg

Tidigare så publiserades ett par av hans serier på X9 och blev en stor hit. Någon som har läst första nummret?

Hemsida

Har inte läst den men mycket kul att se att det fortfarande satsas på nya svenska serietidningar utöver humorgenren. Hoppas den hittar läsare.

--

Ang. Walking Dead: Gillar ni tv-serien måste ni ge den tecknade serien en chans, den är outstanding. Det är nästan lite besynnerligt att en tecknad serie kan ha ett sånt djup och vara så fängslande.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns något i klass med The Walking Dead? I loved it!

Crossed kanske skulle vara något? Inte direkt samma sak, men blod och våld. :)

Kevin Spacey gillar den i vilket fall. :D

Film adaptation

The series has been optioned for an independently-funded film, with Ennis writing the screenplay. It will be financed by Trigger Street Productions and produced by Michael De Luca, Jason Netter and Kevin Spacey.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. Walking Dead: Gillar ni tv-serien måste ni ge den tecknade serien en chans, den är outstanding. Det är nästan lite besynnerligt att en tecknad serie kan ha ett sånt djup och vara så fängslande.

Jag låg uppe många timmar och läste den på surfplattan.

Det var underbart! :D Synd att den är slut nu.

Boomer: Tack för tipset, ska kika på det!

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...