Jump to content

Nytt modem


Tweak
 Share

Recommended Posts

Mitt internet är väldigt, väldigt långsamt och enligt Telias support beror på modemet. Ska därför köpa nytt, vilken leder till frågan: vilket?

Vill ha det mest prisvärda, typ. Om trådlöst internet är inbyggt (eller vad sånt kallas, så jag slipper routern) är det soft men routern har funkat bra i 2,5 år så om det blir billigare utan funkar det jättebra.

Hjälp uppskattas, mitt internet klockar in omkring 50 kb/s på tptest..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De sa nog inte att det var just modemet det var fel på, men att du ska testa att byta ut det.

Kolla med någon polare som har telia om du har möjlighet att låna deras modem i en 30 minuter sådär.

Om du bestämmer dig för att köpa modem så håll dig undan från D-link och Alcatel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har Telias modem ska dom ge dig ett nytt om ditt är defekt. Antar dom snackar om routern.

Ah, min syster som jobbade på Telia innan sa också det men det fick jag ju tyvärr inte, skulle kunna ringa igen men redan kirrat ett nytt modem. Och näe det var modemet de snackade om, frågade upprepeade gånger för att se till att jag fattar rätt (:rolleyes:). Antar att faktumet att jag har lika stark signal från routern som innan samt att den andra datorn, som är kopplad direkt till modemet, har lika dåligt internet den stödjer modemteorin. Hoppas i alla fall.

Tack för hjälpen, Wahlis. Blev ett zyxel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De sa nog inte att det var just modemet det var fel på, men att du ska testa att byta ut det.

Kolla med någon polare som har telia om du har möjlighet att låna deras modem i en 30 minuter sådär.

Om du bestämmer dig för att köpa modem så håll dig undan från D-link och Alcatel.

Kan inte förstå vad för problem du har med D-link vi har kört med D-link sen det kom ut och vi har aldrig haft problem med deras modem det näst sista vi hade funkade över flera år innan den brann upp i höstas. Vi köpte en ny D-link och funkar utmärkt för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte förstå vad för problem du har med D-link vi har kört med D-link sen det kom ut och vi har aldrig haft problem med deras modem det näst sista vi hade funkade över flera år innan den brann upp i höstas. Vi köpte en ny D-link och funkar utmärkt för oss.

Jag har haft två olika sorters D-Link-routrar som båda krånglade. Sedan har jag köpt en D-Link-USB-trådlöst-nätverk till min stationära dator, och den började krångla.

Det allra vanligaste är att signalen tappas så att man antingen blir utan internet helt och hållet i någon minut, eller så att det bara går otroligt segt i någon minut, fast utan att man tappar kontakten till 100%.

Jag har en polare som hade D-Link, han hade problem med sitt nätverk och bad mig att titta på det. Det första jag sa var att de skulle köpa ny router, och skrota D-Linken. Sedan dess har deras nätverk fungerat helt utan problem.

Jag har även hört många på Internet som tycker att D-Link är skitdåligt, speciellt här på forumet vet jag att många är negativa till D-Link.

Så antingen har du haft otroligt tur när du köpt dina D-Linkar, eller så har du inte några speciella krav på vad dina apparater ska klara av, och nöjer dig med halvdana skithögar.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Zyxel och Thomson är vad Telia kör med så det ska nog bli bra. Förstår dock fortfarande inte hur dom kan tvinga dig att köpa nytt modem om det är ADSL du har och det är Telia som står för modemet.

Fint! Jag tyckte hon sa något om en garanti på tre år och modemet har vi haft sen stenåldern, men å andra sidan kan det säkert vara så att jag fick en tjurig telefonist, hade kanske fått ett nytt av en annan. Inte mycket att göra åt nu, vore däremot fint om jag fick tummen ur och faktiskt bytte modem nu också..

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Zyxel och Thomson är vad Telia kör med så det ska nog bli bra. Förstår dock fortfarande inte hur dom kan tvinga dig att köpa nytt modem om det är ADSL du har och det är Telia som står för modemet.

Modemet är kundägt, du får det på köpet med ditt ADSL köp.

Dock får du 2 års garanti på modemet, helst vill dem ju dock att du ska pröva med ett annat modem innan dem skickar ut ett nytt så att du ska slippa sitta och vänta och så visar det sig att det inte är fel på modemet. ( = arga kunder )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft två olika sorters D-Link-routrar som båda krånglade. Sedan har jag köpt en D-Link-USB-trådlöst-nätverk till min stationära dator, och den började krångla.

Det allra vanligaste är att signalen tappas så att man antingen blir utan internet helt och hållet i någon minut, eller så att det bara går otroligt segt i någon minut, fast utan att man tappar kontakten till 100%.

Jag har en polare som hade D-Link, han hade problem med sitt nätverk och bad mig att titta på det. Det första jag sa var att de skulle köpa ny router, och skrota D-Linken. Sedan dess har deras nätverk fungerat helt utan problem.

Jag har även hört många på Internet som tycker att D-Link är skitdåligt, speciellt här på forumet vet jag att många är negativa till D-Link.

Så antingen har du haft otroligt tur när du köpt dina D-Linkar, eller så har du inte några speciella krav på vad dina apparater ska klara av, och nöjer dig med halvdana skithögar.

Vi köpte en för 1000kr men fick 100kr rabat eftersom pappa har onoff kort och den är upp till 100mbit/s och inte haft problem med den snart på ett halv år och vi har alltid vart nöjda deras modem. VI kör även deras trådlösa dlink usb till datorn helt utan problem

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...