Jump to content

Bildskärm utan hörlursutgång


Pixiegnom
 Share

Recommended Posts

Kära forumiter...

Jag ska få en ny bildskärm till datorn när jag fyller år, men jag upptäckte att jag gjorde misstaget att välja en som inte hade någon hörlursutgång.

Jag planerar att använda skärmen när jag ska på lan och vill då kunna koppla mitt PS3 till den. Bild kan jag lätt få med en HDMI-DVI adapter, men finns det något man kan göra för att få ljudet till mitt headset?sad_1182040_0.gif

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kära forumiter...

Jag ska få en ny bildskärm till datorn när jag fyller år, men jag upptäckte att jag gjorde misstaget att välja en som inte hade någon hörlursutgång.

Jag planerar att använda skärmen när jag ska på lan och vill då kunna koppla mitt PS3 till den. Bild kan jag lätt få med en HDMI-DVI adapter, men finns det något man kan göra för att få ljudet till mitt headset?sad_1182040_0.gif

Tack på förhand!

adapter från någon av de andra ljudutgångarna?

Har dock noll koll på hurvida man kan använda hdmi till bilden och ett annat uttag till ljudet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får köpa en adapter (Möjligtvis AV Multi-kablar om du inte har det också.)

Koppla in AV Multi-kablaget där bak, sedan tar du röd och vit kontakt och kopplar till en adapter som ger 3.5mm hona (Antar jag att den sidan heter. :P ) sedan kopplar du in ditt headset i adaptern. Ganska simpelt faktiskt, och ljudet man får ut går förvånansvärt bra att sound whore:a med om du nu ska spela något sådant spel.

Såhär menar jag att adaptern ska se ut (Kontaktutseende alltså.):

P4196a_1204974_0.jpg

Det finns såklart andra varianter på hur den kan se ut, men det ska vara de sortens kontakter för att du på kortast väg ska få fram ljud till headset.

Edit: Läste just kobbes inlägg igen och kom på att du såklart måste ändra inställningarna. Bilden vill du skicka via HDMI och ljudet skickar du via SCART/AV Multi-alternativet. Det borde inte vara så svårt att hitta. :)

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för svar!

Jag har en PS3 VGA-kabel som jag tror kan funka som adapter, men tänkte att det inte skulle funka eftersom jag ska ha HDMI till bild, men då ska det alltså inte vara några problem. Tack igen! smile_1181703_0.gif

Jaha, det finns en speciell kabel till PS3, följde den med? För jag har aldrig använt en sådan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, det finns en speciell kabel till PS3, följde den med? För jag har aldrig använt en sådan. :P

Nej, jag köpte den när jag skulle till samma lan för två år sedan då min bildskärm varken hade HDMI eller HDCP.

Jag tror att kablarna till höger på bilden funkar på samma sätt som de på din bild.

univga1_1205120_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag köpte den när jag skulle till samma lan för två år sedan då min bildskärm varken hade HDMI eller HDCP.

Jag tror att kablarna till höger på bilden funkar på samma sätt som de på din bild.

Jo, annars borde kablarna till vänster fungera med. Höger lär vara bild och vit-röd borde vara ljud.

Edit: Eller jaha, nu ser jag. Kablarna till höger verkar ju vara en adapter till 3.5mm, så du har nog allt hemma redan om du har det där paketet. Bara att koppla ihop kablarna och testa.

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vänsterkabeln är väl ändå component?

Jo, grön/vit/röd är ju component. Men det verkar som man även ska kunna få ut bildsignalerna som VGA med den där superhaxkabeln som Pixie har. Vet inte alls hur det fungerar och det är svårt att se om det verkligen är så som jag tror, på den bilden.

Men det verkar som den har två inputkontakter och två outputkontakter. Den ena borde således gå till VGA-huvudet och den andra till component.

Var ljudet ska ta vägen om man kopplar via VGA kan jag inte förstå, för den behandlar väl bara bild?

Edit: Min senare frågeställning spelar ju ingen roll för Pixie i och med att han kommer köra bild via en HDMI-DVI-kabel och ljudet via vit/röd-kabel. Men det vore ändå intressant att veta. :P

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är rätt dålig på sånt här så ska inte försöka förklara.

Men det är iallafall såhär jag brukade koppla den förr, för att få PS3 och bildskärm att samarbeta.

Om det säger er något vet jag inte.tongue_1181744_0.gif

Jo, det verkar vara den mest troliga lösningen, om man inte använder den gröna composit-sladden som bildsladd.

Det var precis sådär som jag försökte förklara i text hur du skulle använda de röd/vita-kablarna med varandra för att få ut en 3.5mm-anslutning att koppla in ditt headset i. Bra att min luddiga förklaring (Även i mitt tycke) faktiskt gick hem, om du ni inte hade koll på det innan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...