Jump to content

Hurra: köpa laptop!


The Dude
 Share

Recommended Posts

Som jag redan gnällt på i klagomuren så har min Macbook Pro anno '08 gått sönder, så jag kan hålla beklagandet kort... Är ledsen som fan över detta, har två nätter i rad drömt att jag fixar den och allt är bra igen... men nej, den är död och endast ett nytt moderkort för >8000kr kan rädda den - det kommer inte hända. Faaaan! Min favvorpryl genom tiderna alltså, bästa macbooken i historien.

Jag kanske bara är desillusionerad av sorg och saknad, men just nu dras mina tankar till att återgå till P-C. Tror att man kan få en dator med betydligt intressantare hårdvara på den linjen, även om man man aldrig mer kommer njuta av ett självkylande unibodyaluchassi, kristallklar skärm, magsafekontakter, firewire och Mac OSX. Ska jag återigen behöva söka skydd av ett antivirusprogram som sätter mina filer i karantän? Uhuu. Drivrutinsintallationer, thee horror!!

Men... det finns ju faktiskt fördelar. Man kan få grymt bra prestanda till låga priser.

Mitt önskemål är en laptop med:



  • Genomtänkt design, bra materialval; portar, fläktar, knappar etc. sitter på rätt plats. Designen är stilren - det ska inte lysa gamer om den!
  • Storleken ska vara runt 15". Upplösningen gärna i Full HD.
  • Hårdvaran ska vara optimerad så att fläktarna slipper gå på högvarv och jag slipper förstöra min avkomma om jag har den i knät. En modern, strömsnål men snabb processor alltså.
  • SSD skulle inte skada
  • Pris: någonstans mellan 10 000 och 15 000.

Jag känner att det kan vara värt att uthärda några månader (intel släpper någon ny festlig plattform snart va?)

Tacksam för köptips och synpunkter. Kan vår köptipsguru Curly laptops eller är det bara stationärt som gäller? Du kanske iaf vet vilka sidor man bör hänga på för att få de senaste ryktena?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den bärbara marknaden är ett stort svart hål för mig, kör på principen vet inget och vill inget veta. De hårdvarusajter jag håller koll på har 99 % fokus på den stationära marknaden. Läser bara det jag får in på RSS nu när jag börjat plugga, har inte tid eller lust att läsa allt som skrivs. Med andra ord är jag ganska värdelös i detta fall. ^_^

Snabbkollade på Prisjakt enligt dina kriterier (kan inte ta hänsyn till intern layout, ljudnivå och temperaturer), att hitta någon med SSD verkar ju inte helt lätt. Eftermontering är förmodligen the way to go, särskilt eftersom man antagligen inte får någon vettig från fabrik. Men det kanske inte är ett alternativ över huvud taget.

Det du söker är förmodligen datorer med Intels Core i5 5xx eller Core i7 6xx/7xx. På nyhetsfronten kan jag berätta att Intel släpper sina nya Sandy Bridge-processorer Q1 2011, vet inte hur tidsplanen för de bärbara varianterna ser ut men de borde komma ut ungefär samtidigt.

Sony försöker på något sätt vara PC-marknadens Apple, kolla om du hittar någon Vaio i rätt storlek och prisklass.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det med ljdnivå och värme är dom två svåraste sakerna att försöka läsa sig till! Du måste i princip hitta någon som recenserat sin dator vilket är ett jävla tjorv då det oftast finns massvis med modeller av samma modell!

Precis som curly säger så är SSD inte direkt vanligt i bärbara och du kommer troligen få sätta in en egen. Intel ska släppa nästa generation SSD vid årsskiftet/ Q1 där man pratar om upp till halva priset mot vad det är nu.

Jag har själv en i3 i min laptop och den fungerar utmärkt! Jag spelar spel osv så en i5 är nog vad du söker!

Mitt tipps eftersom det finns så jävla många bärbara är att sortera efter dina kriterier på prisjakt och se ifall du hittar något attraktivit. Det andra alternativet är en tråd på sweclockers.com

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den bärbara marknaden är ett stort svart hål för mig, kör på principen vet inget och vill inget veta. De hårdvarusajter jag håller koll på har 99 % fokus på den stationära marknaden. Läser bara det jag får in på RSS nu när jag börjat plugga, har inte tid eller lust att läsa allt som skrivs. Med andra ord är jag ganska värdelös i detta fall. ^_^

Snabbkollade på Prisjakt enligt dina kriterier (kan inte ta hänsyn till intern layout, ljudnivå och temperaturer), att hitta någon med SSD verkar ju inte helt lätt. Eftermontering är förmodligen the way to go, särskilt eftersom man antagligen inte får någon vettig från fabrik. Men det kanske inte är ett alternativ över huvud taget.

Det du söker är förmodligen datorer med Intels Core i5 5xx eller Core i7 6xx/7xx. På nyhetsfronten kan jag berätta att Intel släpper sina nya Sandy Bridge-processorer Q1 2011, vet inte hur tidsplanen för de bärbara varianterna ser ut men de borde komma ut ungefär samtidigt.

Sony försöker på något sätt vara PC-marknadens Apple, kolla om du hittar någon Vaio i rätt storlek och prisklass.

Jag kanske skippar SSD då, tiden verkar inte vara riktigt mogen än.

Säger de att man släpper något Q1 2011 känns det som det dröjer säkert en bra bit in på våren tills man faktiskt kan få produkten i handen. Hmm, vänta eller inte är alltid den stora frågan. Ang. Vaio så har mins syster en sådan (en mindre variant) och jag måste säga att jag fick ett väldigt plastigt intryck när jag kände på den. Gillar heller inte att fläkten går upp i varv ett par gånger varje minut för att sen bli heltyst, fast det kanske går att fixa med mjukvara.

Det med ljdnivå och värme är dom två svåraste sakerna att försöka läsa sig till! Du måste i princip hitta någon som recenserat sin dator vilket är ett jävla tjorv då det oftast finns massvis med modeller av samma modell!

Precis som curly säger så är SSD inte direkt vanligt i bärbara och du kommer troligen få sätta in en egen. Intel ska släppa nästa generation SSD vid årsskiftet/ Q1 där man pratar om upp till halva priset mot vad det är nu.

Jag har själv en i3 i min laptop och den fungerar utmärkt! Jag spelar spel osv så en i5 är nog vad du söker!

Mitt tipps eftersom det finns så jävla många bärbara är att sortera efter dina kriterier på prisjakt och se ifall du hittar något attraktivit. Det andra alternativet är en tråd på sweclockers.com

Vad är skillnaden mellan i3, i5 och i7 egentligen? Vilken är bäst lämpad för en laptop?

Jag tycker det är svårt att hitta vettiga resultat på prisjakt, bättre som sagt att få direkta tips från forum eller recensioner.

---

Har hittat en HP som verkar lite intressant nämligen Envy 14-1990eo. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=641981

1600x900 på 14,5"

Intel Core i5 450M 2,4 GHz

ATi Radeon HD 5650

Metallchassi

Pris: runt 17 000 för tillfället, men kanske kommer det sjunka till till mellandagarna?

MSI verkar ha många prisvärda laptops, Till exempel denna som fyller mina prestandkrav med undantag för det avgörande: att den inte får se ut som skit. Är målgruppen trettonåriga CS-gamers?

1969757_2_1190097_0.png

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom kommer att komma tidigt Q1 eller till och med tidigare! Tror att produktionen redan är igång men frågan är om det kan ta ett tag innan det kommer till laptops.

Skillnaden mellan alla i3, i5 och i7 är att i3 är ingångmodellen, i5 är just lite bättre och har turbo (den klockar automatisk upp 1 kärna om bara 1 används). i7 har 4 kärnor men är då tillverkad i en större tillverkningsteknik (32 vs 45) vilket medför bla högre strömkonsumtion.

Har ingen koll på hur HP's dyrare datorer är kvalitesmässigt men de billigare är faktiskt inte så mycket att hänga i granen! Det är också ett faktum att HP tar sjuka överpriser! Det som finns i den datorn får man lätt för 10 000 eller mindre! Vet inte riktigt varför den är så dyr, om det är kombinationen av i5, 5650 och större skärm.

Personligen gillar jag asus och tog fram några betydligt billigare!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=699876,734259,745015,622036,756289,589752

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. Vaio så har mins syster en sådan (en mindre variant) och jag måste säga att jag fick ett väldigt plastigt intryck när jag kände på den. Gillar heller inte att fläkten går upp i varv ett par gånger varje minut för att sen bli heltyst, fast det kanske går att fixa med mjukvara.

Är målgruppen trettonåriga CS-gamers?

Finns säkert många olika Vaio-varianter. Jag har använt en studiekamrats 17-tummare och den höll hög standard kvalitetsmässigt, men det är enligt uppgift från henne en av deras "härma Apple-varianter". Har inte använt tillräckligt länge för att kunna avgöra hur fläktstyrningen är upplagd.

Angående MSI, japp..

Resten svarade kobbe på. Produktionen är enligt uppgift igång, åtminstone på de stationära varianterna. I kobbes Prisjakt-länk tycks alla utom den längst till vänster vara RoG (Republic of Gamers), med andra ord samma målgrupp som MSI-datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Nu är det snart dags att beställa. Topkandidaten just nu är Asus N53JF

http://www.inet.se/artikel/1969198/asus-n53jf

Storlek 15,6 ", FHD LED Glare

Upplösning 1920x1080

Processor Core i5, 460M

Processorhastighet 2,53 GHz, (Turbo upp till 2.8GHz)

Minne 6 GB, (2048+4096)

Minnestyp DDR3, 1066MHz

Anslutning SATA

Storlek 500 GB

Rotationshastighet 5400 rpm

GPU-typ GeForce GT 425M

GPU-minne 1024 MB

HDMI-utgång Ja

VGA-utgång Ja

USB-port 3 st, 2st USB 2.0 och 1st USB 3.0

Batterityp 6-cells litiumjonbatteri, 4400mAh

Operativsystem Windows 7 Home Premium 64-bit

Optisk enhet Ja, Blu-Ray läsare, DVD±RW (+R Dual Layer)

Pris: 11 990 kr

---

Vad tycker ni? En av få laptops som faktiskt ser bra ut imo, och prestandan verkar vara välbalanserad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det snart dags att beställa. Topkandidaten just nu är Asus N53JF

http://www.inet.se/artikel/1969198/asus-n53jf

Storlek 15,6 ", FHD LED Glare

Upplösning 1920x1080

Processor Core i5, 460M

Processorhastighet 2,53 GHz, (Turbo upp till 2.8GHz)

Minne 6 GB, (2048+4096)

Minnestyp DDR3, 1066MHz

Anslutning SATA

Storlek 500 GB

Rotationshastighet 5400 rpm

GPU-typ GeForce GT 425M

GPU-minne 1024 MB

HDMI-utgång Ja

VGA-utgång Ja

USB-port 3 st, 2st USB 2.0 och 1st USB 3.0

Batterityp 6-cells litiumjonbatteri, 4400mAh

Operativsystem Windows 7 Home Premium 64-bit

Optisk enhet Ja, Blu-Ray läsare, DVD±RW (+R Dual Layer)

Pris: 11 990 kr

---

Vad tycker ni? En av få laptops som faktiskt ser bra ut imo, och prestandan verkar vara välbalanserad.

Gissar att du vill ha lite bättre prossessor? Du spelar inte så mycket? Dvs det är därför du tagit den?

Snuskigt dyrt med full-HD skärm :( Är i princip skärmen som drar upp priset till den nivån. Du får en Asus med 1366x768 med liknande specs för ca 8-9 tusen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar att du vill ha lite bättre prossessor? Du spelar inte så mycket? Dvs det är därför du tagit den?

Snuskigt dyrt med full-HD skärm :( Är i princip skärmen som drar upp priset till den nivån. Du får en Asus med 1366x768 med liknande specs för ca 8-9 tusen.

Hmm, fårstår inte exakt vad du menar men svarar ändå: jag har inga specifika krav på processorn, bara att den ska vara tillräckligt bra i förhållande till hårdvaran i sin helhet. Jag spelar en del, fast bara väldigt casual. Jag har tagit modellen främst på grund av designen och skärmen.

Jag börjar iofs fundera på att skippa tankarna om Full HD på 15", man kan ju kanske få en del annat kul istället för samma peng. Fast lägre upplösning än vad jag hade innan, 1440*900 på macbooken, tänker jag inte sträcka mig till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, fårstår inte exakt vad du menar men svarar ändå: jag har inga specifika krav på processorn, bara att den ska vara tillräckligt bra i förhållande till hårdvaran i sin helhet. Jag spelar en del, fast bara väldigt casual. Jag har tagit modellen främst på grund av designen och skärmen.

Jag börjar iofs fundera på att skippa tankarna om Full HD på 15", man kan ju kanske få en del annat kul istället för samma peng. Fast lägre upplösning än vad jag hade innan, 1440*900 på macbooken, tänker jag inte sträcka mig till.

Känns inte som man får ut så mycket av att ha Full HD på en 15", om jag får säga mitt. Hade jag varit du hade jag valt bort det.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, fårstår inte exakt vad du menar men svarar ändå: jag har inga specifika krav på processorn, bara att den ska vara tillräckligt bra i förhållande till hårdvaran i sin helhet. Jag spelar en del, fast bara väldigt casual. Jag har tagit modellen främst på grund av designen och skärmen.

Jag börjar iofs fundera på att skippa tankarna om Full HD på 15", man kan ju kanske få en del annat kul istället för samma peng. Fast lägre upplösning än vad jag hade innan, 1440*900 på macbooken, tänker jag inte sträcka mig till.

Ska man spela spel är den processorn overkill helt enkelt, det mesta hänger nämligen på grafikkortet. Så ja, processorn är lite i överkant men jag tror inte processorn drar upp priset så mycket.

Jag tycker personligen du ska satsa på full HD ändå! Är ju sjukt skönt med hög upplösning

Det finns i princip bara 1366x768 och Full-HD att välja mellan. Kollade på prisjakt och där verkade det ändå finnas allt mellan 1440*900 och Full HD.

Är rätt svårt att hitta något vettigt alternativ för en billigare peng men det borde finnas bara man orkar leta nog mycket! Det är just skärmen som är svår och drar upp priset.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns inte som man får ut så mycket av att ha Full HD på en 15", om jag får säga mitt. Hade jag varit du hade jag valt bort det.

Man får ju helt enkelt plats med väldigt mycket mer på skärmen och man sitter ju rätt nära en laptopskärm ändå. Min uppfattning är att 1080p är stor fördel vid allmänt datoranvändande (internet, andra program och film) men att köra ett hyfsat tungt spel med den upplösningen kommer ju ha ihjäl den stackars laptopen och att spela i lägre än naitiveupplösningen på LCD-skärmar brukar inte bli bra.

Ska man spela spel är den processorn overkill helt enkelt, det mesta hänger nämligen på grafikkortet. Så ja, processorn är lite i överkant men jag tror inte processorn drar upp priset så mycket.

Jag tycker personligen du ska satsa på full HD ändå! Är ju sjukt skönt med hög upplösning

Det finns i princip bara 1366x768 och Full-HD att välja mellan. Kollade på prisjakt och där verkade det ändå finnas allt mellan 1440*900 och Full HD.

Är rätt svårt att hitta något vettigt alternativ för en billigare peng men det borde finnas bara man orkar leta nog mycket! Det är just skärmen som är svår och drar upp priset.

Om prislappen går upp ytterligare en tusenlapp eller så skulle nog inte vara ett problem men det är grymt svårt att hitta bra modeller öht. Man vill ju ha något up to date men utbudet i min uppfattning inte så stort.

Jag vill att någon tillverkare ska släppa nåt nyskapande som jag kan slå till på annars kommer jag bara bli missnöjd om jag skaffar en dator som är mindre älskvärd än min förra. Sitter just nu på en laptop som jag hittade här hemma som jag kan ta med till Stockholm ifall jag behöver lämna tillbaka den lånade Mac Pron, isf kan jag ju vänta en bit in på Q1...

Svårt val!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Låter super! Ska man köpa en dator som man använder varje dag ska man köpa något ordentligt! :) Sitter själv på en MBP 15" med 1680x1050 skärmen och tycker det är super! Full HD-film är äckligt nice. :)

2011-modellen eller fanns högupplösta skärmen tidigare? Om det förstämnda, är du nöjd??

Själv funderar jag lite på om jag kommer ångra mig om jag väljer stock-disken på 5400rpm, känns så jäkla långsamt men uppgraderingar till 7200 rpm:aren eller SSD är inte billigt!

Jag tänker att man i framtiden kan köpa en extern SSD-enhet med thunderbolt och installera program/spel på, det lär ju gå undan? Eller kommer jag för alltid vara begränsad av att operativsystemet ligger installerad på en långsam disk? Kan iofs byta den också när man kan få SSD-diskar till mer rimliga priser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter super! Ska man köpa en dator som man använder varje dag ska man köpa något ordentligt! :) Sitter själv på en MBP 15" med 1680x1050 skärmen och tycker det är super! Full HD-film är äckligt nice. :)

Lite off topic, men det här är något jag har funderat på ett tag. Full HD är ju 1920x1080. Blir det bättre/sämre/ingen skillnad att kolla på en sådan film på en skärm med 1680x1050-upplösning?

Jag vet att det är 16:9 jämfört med 16:10 så den skillnaden kan vi bortse från.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker att man i framtiden kan köpa en extern SSD-enhet med thunderbolt och installera program/spel på, det lär ju gå undan? Eller kommer jag för alltid vara begränsad av att operativsystemet ligger installerad på en långsam disk? Kan iofs byta den också när man kan få SSD-diskar till mer rimliga priser.

En (respekterad) medlem på SweClockers hade OS på en vanlig hårddisk och program/spel på SSD. Enligt honom fungerade det bra.

Fake edit: Vet inte om jag kommer ihåg fel eller om han har ändrat, men hittade ett inlägg där skrev att han hade Windows på SSD. Så strunta i mig.

Att ha OS på SSD är ju givetvis att föredra, helhetsupplevelsen blir bäst då. Men det som ligger på SSD:n bör ju laddas i "SSD-fart".

Lite off topic, men det här är något jag har funderat på ett tag. Full HD är ju 1920x1080. Blir det bättre/sämre/ingen skillnad att kolla på en sådan film på en skärm med 1680x1050-upplösning?

Jag vet att det är 16:9 jämfört med 16:10 så den skillnaden kan vi bortse från.

Har aldrig upplevt någon försämring när jag kollat på 1080p-material på min 720p-tv. Upplevde inte heller något problem med uppskalning av 1080p-material på min gamla skärm med 1680x1050. Med andra ord, ju högre upplösning på materialet desto bättre upplevelse även om bildvisaren har lägre upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2011-modellen eller fanns högupplösta skärmen tidigare? Om det förstämnda, är du nöjd??

Själv funderar jag lite på om jag kommer ångra mig om jag väljer stock-disken på 5400rpm, känns så jäkla långsamt men uppgraderingar till 7200 rpm:aren eller SSD är inte billigt!

Jag tänker att man i framtiden kan köpa en extern SSD-enhet med thunderbolt och installera program/spel på, det lär ju gå undan? Eller kommer jag för alltid vara begränsad av att operativsystemet ligger installerad på en långsam disk? Kan iofs byta den också när man kan få SSD-diskar till mer rimliga priser.

Jag hade då satt OS på SSD:n, annars försvinner grymt mycket av fördelen med SSD!

Lite off topic, men det här är något jag har funderat på ett tag. Full HD är ju 1920x1080. Blir det bättre/sämre/ingen skillnad att kolla på en sådan film på en skärm med 1680x1050-upplösning?

Jag vet att det är 16:9 jämfört med 16:10 så den skillnaden kan vi bortse från.

Har aldrig upplevt någon försämring när jag kollat på 1080p-material på min 720p-tv. Upplevde inte heller något problem med uppskalning av 1080p-material på min gamla skärm med 1680x1050. Med andra ord, ju högre upplösning på materialet desto bättre upplevelse även om bildvisaren har lägre upplösning.

En skalning kommer ju aldrig kunna ske alldeles korrekt? Bäst bild ger det ju om materialet har samma upplösning som skärmen.

Bäst: Samma storlek

Bra: Större upplösning på filmen

Dåligt: Mindre upplösning på bilden

Men en nerskalning duger nog åt de allra flesta men tanke på att vanliga filmer har dålig kvalité

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...