Jump to content

Vilka HDD-egenskaper spelar roll?


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Goddagens. Jag har skjutit på projektet att uppgradera min ynkliga 60 GB-PS3-HDD till något större, såsom 250 eller 500 alldeles för länge. Jag ser att 500 inte alls är särskilt dyrt längre och jag lägger gärna en femhundring på det. Men så ser jag att den som är högst på rankinglistan av 2,5"-SATA på Prisjakt är dubbelt så dyr som den på tredjeplats, den jag tänkt köpa.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=406&o=lokal_rank#prodlista

Vad spelar det för roll om den är 16 eller 32 MB (vad? Läsminne?) på hårddisken? RPM är ju det som påverkar hastigheten och 7200 är de ju båda. Den jag fick från försäljningen är bara 5400 så oavsett vilket lär det vara en uppgradering.

Varför ska jag vara lockad att betala 980 spänn för något som verkar snarlikt en annan för bara 529? Jag såg nåt om Solid State, det låter dyrt och onödigt? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, inne på samma sak som du eftersom även jag fortfarande har kvar min original HDD. Dock ligger den på bara 40GB HDD vilket leder till att jag dagligen måste ta bort älskvärda (demo)spel för att få plats med nya. Lånar tråden lite med en fråga, eftersom jag har lite sparfiler och köpta spel ifrån PSN, finns det något sätt att rädda detta eller försvinner alltsammans? Hur ser reglerna ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt du ärligt har köpt med eget konto finns kvar. Spelet i sig kommer kanske inte kopieras, men du kommer kunna använda den nyckel som registrerats (på PSN, inget du själv kan styra över) för att tanka spelet igen. Sparfiler undrar jag däremot hur det kommer bli med, eftersom vissa spel verkar vara lite kinkiga med det där. Användarkonton och inställningar sparas på flashminne, så det kommer finnas kvar. Jag undrar däremot vad som händer med gameshare-konton jag inte längre har rätt lösenord till.

VIKTIGT är att den hårddisk du tar UT, kommer du inte kunna stoppa IN igen och bläddra runt i, för när du stoppar in din nya, feta HDD kommer den feta formateras och registreras som den enda HDD din PS3 kommer vilja acceptera. Alltså, allt du har på din gamla HDD måste backupas, för du kommer inte kunna komma åt den i varken dator (pga kryptering, tror jag) eller PS3 (pga oaccepterad HDD).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SSD är önödigt och jävligt dyrt för ditt ändamål! Den flyttar filer och är allmänt snabbare men dessvärre mycekt dyrare!

Du vet väl att 7200 RPM låter lite mer då den snurrar betydligt fortare? Även om det betyder att hårddisken blir snabbare.

Ang minnet vet jag personligen inte så mycket om men skulle inte säga att det påverkar speciellt mycket. (Tror disken mellanlagrar då minnet är mycket snabbare än själv hårddisken, om du har en fil på 16mb så skrivs den först till minnet och för att sedan skrivas över till hdd. Detta medför att den blir lite snabbare.)

Ang sparafiler har jag ingen aning..

Ps, länkningar till prisjakt fungerar inte så bra..

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, inget SSD för min del alltså :)

Att hårddisken låter mer tror jag inte blir nåt problem, frågan är däremot hur mycket ström den drar eftersom det är själva fläkten i PS3an som låter allra mest. Drar den idiotmycket ström och blir knallvarm direkt så kanske det är bättre med 5400 bara för att det är så jobbigt med fläkten. Det är rätt sällan jag behöver snabb hårddisk; jag kan gott göra nåt annat under filkopiering och spelladdningstider har aldrig stört mig särskilt mycket hittills.

För mig funkar prisjaktlänken, men det kanske är pga cookies.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att köpa den här från Amazon för cirka 400kr. Vet dock inte hur mycket frakten går på.

Edit: Aha, 5 pund. Blir cirka 450kr totalt då. :)

Låter krångligt, varför inte köpa från svenska nätbutiker för samma pris men med högre minne och RPM, där du enkelt kan ringa kundsupport om nåt skiter sig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter krångligt, varför inte köpa från svenska nätbutiker för samma pris men med högre minne och RPM, där du enkelt kan ringa kundsupport om nåt skiter sig?

Vad jag har hört så ska skillnaden mellan 5400 och 7200RPM vara minimal på PS3, så det spelar ingen roll känner jag.

Men jag såg nu att Webhallen hade några billiga diskar också. happy_1182248_0.gif

Edit: Undrar om den här är något att ha? Bra pris iallafall.

http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Datorkomponenter/Harddiskar/WD_AV-25_500GB/prd21851437.aspx?prd=21851437

Redigerad av Pixiegnom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har hört så ska skillnaden mellan 5400 och 7200RPM vara minimal på PS3, så det spelar ingen roll känner jag.

Men jag såg nu att Webhallen hade några billiga diskar också. happy_1182248_0.gif

Edit: Undrar om den här är något att ha? Bra pris iallafall.

http://shop.onoff.com/Produkter/Datorer__Kringutrustning/Datorkomponenter/Harddiskar/WD_AV-25_500GB/prd21851437.aspx?prd=21851437

Nog blir det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...