Jump to content

Terrorhotet i Europa


Renard
 Share

Recommended Posts

Vi lever i en turbulent tid. Överallt i media skrivs det om det ökade terrorhotet i Europa. Snart sprängs en bomb även i Sverige sägs det.

Vad tror/tycker ni om detta? Hur stor är chansen att Sverige eller andra länder i Europa blir attackerat av religösa fanatiker som al-Qaeda eller andra terroristorganisationer?

Själv tror jag att Säpo döljer en hel del bakom sin "vi har läget under kontroll" attityd. Var och när det smäller vågar jag inte spekulera kring, men det skulle inte förvåna mig om Sverige snart drabbas.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lever vi i en turbulent tid?

Varför skulle någon spränga en bomb i Sverige? (eller snarare: varför är risken större nu än i vanliga fall, för idioter finns det ju alltid?)

---

Jag tycker hela grejen verkar vara västvärldens vanliga skrämselpropaganda, som aftonhoran och liknande skitmedia hjälper till att blåsa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, jag känner att Sverige på något vis är drabbat!

Ta inte det här på fel sätt men, vi tar ju in nästan för mycket muslimer in i sverige, nu säger jag inte att just muslimerna är terrorister men det kan ju finnas någon, om nu Sverige skulle bestämma sig för att helt plötsligt sluta ta in muslimer kan ju någon sorts terrorkälla komma fram. Det är åtminstone vad jag tror!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, jag känner att Sverige på något vis är drabbat!

Ta inte det här på fel sätt men, vi tar ju in nästan för mycket muslimer in i sverige, nu säger jag inte att just muslimerna är terrorister men det kan ju finnas någon, om nu Sverige skulle bestämma sig för att helt plötsligt sluta ta in muslimer kan ju någon sorts terrorkälla komma fram. Det är åtminstone vad jag tror!

Man kan ju bara ta det på ett sätt - du tycker att en människas religion ska avgöra om man får bo i Sverige.

Har du någonsin sett länder terrorhotas eftersom de minskar på invandringen? Nej, IRA, ETA, al-Qaida m.fl. har alla tunga motiv bakom sina handlingar och jag ser inte att Sverige skulle upprört någon i den graden.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lever vi i en turbulent tid?

Varför skulle någon spränga en bomb i Sverige? (eller snarare: varför är risken större nu än i vanliga fall, för idioter finns det ju alltid?)

---

Jag tycker hela grejen verkar vara västvärldens vanliga skrämselpropaganda, som aftonhoran och liknande skitmedia hjälper till att blåsa upp.

Nja... Jämfört med andra delar av Europa är vi ganska avslappnade. Jag tycker inte SÄPOs officiella uttalanden lät som skrämselpropaganda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lars Vilks Muhammedkarikatyrer och vår närvaro i Afghanistan skulle ju kunna bidra till att någon får för sig att spränga något i luften här i Sverige. Om jag nu ska ge mig in på var det skulle ske, vilket jag ju tidigare inte ville, så skulle jag tyvärr tro att det blir Stockholm som åker på smällen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lars Vilks Muhammedkarikatyrer och vår närvaro i Afghanistan skulle ju kunna bidra till att någon får för sig att spränga något i luften här i Sverige. Om jag nu ska ge mig in på var det skulle ske, vilket jag ju tidigare inte ville, så skulle jag tyvärr tro att det blir Stockholm som åker på smällen.

Är inte isåfall Danmark värre på båda punkterna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Turbulent tid? Bara för att du råkar existera just nu och bara kan uppfatta saker som händer just nu betyder inte att du har någon förståelse hur andra tider har varit.

Jag kan försäkra dig om att en tid där något dussin orakade fanatiker med dynamit på magen spränger sig i luften en gång om året knappast kan räknas som "turbulent".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte isåfall Danmark värre på båda punkterna?

Bara för att de kanske är värre som du säger, så betyder ju inte det att Sverige kommer gå obemärkt förbi. Men visst, jag tror nog att diverse terrororganisationer prioriterar andra lände långt före Sverige. Men tyvärr tror jag nog att något kommer hända här på hemmafronten inom en inte alltför avlägsen framtid. Nu snackar vi inte 9/11 här, utan kanske något mindre. Självmordsbombare på Sergels Torg kanske?

Edit: Man behöver ju inte jämföra två tidsåldrar med varandra för att kunna påstå att en tid är turbulent. På samma sätt kan man ju heller inte jämföra en bil från 60-talet och en bil från 2010 och säga att den nya bilen är bättre bara för att den är ny och har fler avancerade funktioner. Den gamla bilen kanske var skönare att köra? Så bara för att vi inte har ett världskrig pågående just nu så betyder ju inte det att det inte pågår något våld.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen varför SÄPO höjde beredskapen är i sådana fall på grund av att de fått in information från andra säkerhetstjänster i Europa som sagt att det är bättre att vara "safe than sorry", typ. Skulle inte förvåna mig om man sänker beredskapen om ett tag (c.a. ett år). Ifall det nu inkommit konkreta hot (som allmänheten inte känner till) kan Danmark vara i farozonen varpå SÄPO känner sig tvungna att höja beredskapen p.g.a. att länderna ligger så nära varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja... Jämfört med andra delar av Europa är vi ganska avslappnade. Jag tycker inte SÄPOs officiella uttalanden lät som skrämselpropaganda.

Har inte hört deras officiella uttalande, men det brukar som sagt vara tidningarna som sen skapar löpsedlar av det och skrämmer upp folk.

Kommer det sprängas i muslimernas svenska högborg, Malmö? Turning Torso..

Men vaaarför? Det bor mycket muslimer i Malmö, korrekt. Varför skulle de spränga Turning Torso?

Lars Vilks Muhammedkarikatyrer och vår närvaro i Afghanistan skulle ju kunna bidra till att någon får för sig att spränga något i luften här i Sverige. Om jag nu ska ge mig in på var det skulle ske, vilket jag ju tidigare inte ville, så skulle jag tyvärr tro att det blir Stockholm som åker på smällen.

Rent hypotetiskt skulle någon såklart kunna göra ett attentat med Vilks som motiv, jag skulle kunna gå och göra det imorgon, men tycker du att den risken är stor nog att bry sig om? Det känns som så extremt lösa spekulationer att det bara onödigt att skrämma upp sig för. Tror du tror det blir Stockholm, ha! jag tror det blir Sölvesborg! Så kolla en extra gång över axeln när ni rör er bland folk där nästa gång!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror någon kommer spränga Stockholm för det är en ganska stor stad i ett geografiskt sett stort land i Europa. Och jag läste i Metro att det var just i EUROPA som en expert trodde att det kanske någon gång i framtiden kommer bli utsatt för terrorattentat.

Kommer det sprängas i muslimernas svenska högborg, Malmö? Turning Torso..

Du är ju så jävla dum att det är pinsamt. Jag är verkligen inte förvånad över vilket parti du sympatiserar med.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...