Jump to content

Hjälp Vice köpa hemmabio!


Vice.
 Share

Recommended Posts

Goddag.

Ska köpa ett hemmabiosystem. Köper gärna begagnat. Behöver inte vara det värsta och det kan ha nått år på nacken. Det viktigaste är att det har bra ljud (väl?).

5.1 och det där vet jag inget om. Så tipsa gä'rna om det med

Har svårt att leta och hitta på blocket.se eftersom jag är osäker på vad jag skall leta efter.

Kan ni tipsa om system som ni har hemma som ni är nöjda med och/eller system som ni vet skall vara bra eller verkar vara bra. Länka gärna till anonser på blocket.

Tack på förhand//vice

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Goddag.

Ska köpa ett hemmabiosystem. Köper gärna begagnat. Behöver inte vara det värsta och det kan ha nått år på nacken. Det viktigaste är att det har bra ljud (väl?).

5.1 och det där vet jag inget om. Så tipsa gä'rna om det med

Har svårt att leta och hitta på blocket.se eftersom jag är osäker på vad jag skall leta efter.

Kan ni tipsa om system som ni har hemma som ni är nöjda med och/eller system som ni vet skall vara bra eller verkar vara bra. Länka gärna till anonser på blocket.

Tack på förhand//vice

Hmm, vad ligger din budget på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är inte jag så jätteinsatt, så du kanske inte ska ta mitt ord till 100%.

Men det känns som att så länge man väljer ett relativt känt märke så spelar det inte så stor roll vad man tar. Så länge den har inputs som du vill ha (Ps3, TV, kanske om du vill kunna koppla in extern hårddisk till den, eller vad du nu kan tänka dig att koppla in i den) så brukar det oftast vara helt okej system.

Jag köpte ett Panasonic-system som var ganska billigt. Men ljudet är skitbra i det, basen är till min belåtenhet och den klarar av att hantera precis allting jag testat tidigare. Även saker som jag trodde att den aldrig skulle klara av att spela upp har den överbevisat mig på.

Så som sagt, jag pratar bara utefter egna erfarenheter. Men jag kan ha haft en ruskig tur när jag random-valde mitt system, så du ska kanske inte ta mitt tips till 100% om någon annan skulle påstå motsatsen. :)

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En snabb förklaring:

5.1 betyder att det är 5 små högtalare och en subwoofer (bas)

7.1 betyder att det är 7 små högtalare och en subwoofer (bas)

9.1 betyder att det är 9 små högtalare och en subwoofer (bas)

osv..

Det kan vara bra att veta så du kan planera hur du ska ha anläggningen i din bostad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En snabb förklaring:

5.1 betyder att det är 5 små högtalare och en subwoofer (bas)

7.1 betyder att det är 7 små högtalare och en subwoofer (bas)

9.1 betyder att det är 9 små högtalare och en subwoofer (bas)

osv..

Det kan vara bra att veta så du kan planera hur du ska ha anläggningen i din bostad.

Så detta är 2.1 ett då eller?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju inte länkat något system än, så hur ska vi veta det..?

2.1 är väll 2 högtalare & subwoofer..

Glömde länken. Sorry.

http://www.blocket.se/lund/Snygg_Philips_h...a=23_11&w=1

Vad tror ni om dessa då?

http://www.blocket.se/vi/27744019.htm

http://www.blocket.se/malmo/Sony_STR_DG520...a=23_11&w=1

http://www.blocket.se/malmo/Samsung_5_1_su...a=23_11&w=1

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om dessa då?

http://www.blocket.se/vi/27744019.htm

"Bra ljud men ack vad mycket klydd!

Vann denna lilla anläggning i en säljtävling, så den må ha varit gratis. Men bara för det är jag inte nöjd. Ingen optisk utan utan jag fick köpa en adapter för att köra ljud till ps3:an. Ljudet lägger av ibland när man kollar på film på ps3an och pausar en stund, startar igen så är det dött.

Men framförallt, vem är så dum att skapar en produkt där golvhögtalarna ska stå bak? Fult, opraktiskt och irriterande.

Men som sagt, men tanke på dess prisklass, så är det ett helt ok köp. Men där finns garanterat många bättre! "

"Prisvärd, men man kan inte ta emot ljudet via hdmi som jag trodde."

"Ganska nöjd, relativt enkel att ställa in, lite missnöjd med basen bara"

"The bass is powerful and the sound is crisp and clean with easy set-up and lots of useful features. A good remote with codes for controlling TV's that worked easily with my Panasonic Plasma TV. Linked via. HDMI and it has an optical input for consoles or PC's and the DIvx playback works fine from a flashdrive or disk.

Wall mounting? Yes but I'd say you might need separate brackets to do it properly."

Tyvärr har den överpris på Blocket-annonsen. Går att köpa för under 2000 från play.com.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...