Jump to content

Överhettad laptop!


AngryAxel
 Share

Recommended Posts

Hiya, dags för ännu ett datorrelaterat problem från min sida!

Det är min kära laptop, som jag haft i lite drygt två år nu, som har börjar bli otroligt varm. Den har liksom alltid blivit varm på sina ställen, den är rätt kraftfull (eller var rättare sagt, i mitten av 2008). Men på senare veckor har den blivit oroväckande het, och när jag använder den för att spela, så bestämmer den sig för att bara självdö efter 15-30 minuter.

Jag vet inte om det är någon särskild komponent som det är fel på, eller om det bara är så att fläkten har blivit gammal och sjunger på sista versen. Jag har öppnat det som går att öppna upp, och kan inte direkt hitta några stora ansamlingar damm eller så.

Är detta vanligt för äldre laptops? Det allra bästa vore om jag typ kunde köpa en ny fläkt, och bli kvitt med problemet i något år till. Vad tycker ni jag bör göra?

post-8685-1280174186_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hiya, dags för ännu ett datorrelaterat problem från min sida!

Det är min kära laptop, som jag haft i lite drygt två år nu, som har börjar bli otroligt varm. Den har liksom alltid blivit varm på sina ställen, den är rätt kraftfull (eller var rättare sagt, i mitten av 2008). Men på senare veckor har den blivit oroväckande het, och när jag använder den för att spela, så bestämmer den sig för att bara självdö efter 15-30 minuter.

Jag vet inte om det är någon särskild komponent som det är fel på, eller om det bara är så att fläkten har blivit gammal och sjunger på sista versen. Jag har öppnat det som går att öppna upp, och kan inte direkt hitta några stora ansamlingar damm eller så.

Är detta vanligt för äldre laptops? Det allra bästa vore om jag typ kunde köpa en ny fläkt, och bli kvitt med problemet i något år till. Vad tycker ni jag bör göra?

Har du Windows 7 på den?

Isåfall, installera XP. Mindre krävande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du Windows 7 på den?

Isåfall, installera XP. Mindre krävande.

-_-

---

För att vara säker på att det är temperaturen som är problemet och inte något annat så börja med att köra till exempel Speedfan och se vad du får för temperatur på komponenterna (samtidigt som du spelar).

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en Targus Laptop Chill pad på Kjell & Co. Den e jättebra. Kostade 349. Kopplas till usb. Susar lite när man kör den men inte så det stör (å jag är lite känslig med sånt) Min dator blir inte alls lika varm när jag använder den + att den är bra att ha datorn på när man har den i knät.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att vara säker på att det är temperaturen som är problemet och inte något annat så börja med att köra till exempel Speedfan och se vad du får för temperatur på komponenterna (samtidigt som du spelar).

Ugh, inte Speedfan.

CPU:

Coretemp

Allt:

HWMonitor

Everest

HWiNFO32

GPU/VGA:

GPU-Z

En flaska tryckluft kanske vore nåt att stoppa in och blåsa loss med i ventilationshålen. Fläkt lär du inte hitta någon, lär bara finnas tillgänglig servicepartners etc. Hoppas du har laptopen stående på ett bord eller dylikt, inte på ett täcke eller i knät. -_-

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Isåfall, installera XP.

Tack för tipset, men jag gillar Win 7.

Investera i en kylplatta. Den här sitter jag på, och min dator kommer knappt upp i 60 grader när jag maxar Dragon Age: Origins. Okej, jag har ny dator, men det är ett bra betyg i vilket fall.

Har kikat en del på sådana, men aldrig vågat slå till. Ska nog slå till på en sådan - den var dock ~250kr billigare på Webhallen

För att vara säker på att det är temperaturen som är problemet och inte något annat så börja med att köra till exempel Speedfan och se vad du får för temperatur på komponenterna (samtidigt som du spelar).

Smart, ska kolla programmen Curly tipsade om nedan.

Köpte en Targus Laptop Chill pad på Kjell & Co. Den e jättebra. Kostade 349. Kopplas till usb. Susar lite när man kör den men inte så det stör (å jag är lite känslig med sånt) Min dator blir inte alls lika varm när jag använder den + att den är bra att ha datorn på när man har den i knät.

Alright, det blir nog en laptopplatta trots allt. Tack för rådet!

CPU:

Coretemp

Allt:

HWMonitor

Everest

HWiNFO32

GPU/VGA:

GPU-Z

En flaska tryckluft kanske vore nåt att stoppa in och blåsa loss med i ventilationshålen. Fläkt lär du inte hitta någon, lär bara finnas tillgänglig servicepartners etc. Hoppas du har laptopen stående på ett bord eller dylikt, inte på ett täcke eller i knät. -_-

I'ma do me some troubleshooting, får ta och testa några av programmen.

Grymt mycket tack för alla svar!

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mucket har du öppnat den? Så du ser hela fläkten och kylflänsen? Tror det sitter en hel del damm som du inte ser, tex mellan kylflänsarna. Tryckluft fungerar utmärkt men tänk på att fläkten inte får snurra. En komis till mig blåste med full fart in i fläkten och efter det startade inte skärmen (Grafikkoret gick sönder -_-)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara säga att det verkar som att problemet är löst! Jag hörde av mig till Asus också, som föreslog att jag skulle göra en systemåterställning genom att trycka på F9 vid uppstart. Sagt och gjort, gjorde jag en fet backup på allt jag ville spara till framtiden, och gjorde en backup på C:/. Den återgick till fabriksinställningarna, inklusive Windows Vista, och alla standard-Asus-program (av vilka några är riktigt användbara, så jag klagar inte över det!).

Jag öppnade också upp datorn en andra gång och gick lös på'n med en tryckluftsbehållare, och... Ja, nu verkar den funka! Jag kunde spela StarCraft 2 igår utan att datorn stängde av sig efter 15 minuter, och överdrivet varm blev den inte heller! Jag vet inte om det är kylplattan, tryckluften eller systemåterställningen som gjorde det, men jag är lika nöjd för det. Tack igen för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...