Jump to content

Radeon HD 4870X2 goes EPIC FAIL!


Wu Zi Mu
 Share

Recommended Posts

Idag vaknade jag och skulle göra mina dagliga behov vid datorn, så blev jag väldigt konfunderad.

När datorn hade bootat så gott som färdigt och jag startat upp Google Chrome, så blev det jävla massa röda rutor på skärmen, 1x1 cm typ. På båda skärmarna. Sen blev det bluescreen.

Så jag testade starta upp datorn igen, samma fel.

Jag stängde av datorn och kopplade ur sladdarna och jordade mig, testade rensa på damm och körde om igen. Samma fel.

Så jag monterade ut grafikkortet, alla kontakter till kortet, och sen tillbaka. Utifall det var glapp.

Då klarade den inte änns booten längre. Så nu ser det bara ut så här:

post-3900-1279876175_thumb.jpg

post-3900-1279876263_thumb.jpg

post-3900-1279876502_thumb.jpg

Är det någon som känner igen felet?

Jag köpte grafikkortet från Inet den 15 februari 2009. Gäller garantin ännu?

(OBS: Jag har aldrig överklockat något)

Om jag måste köpa nytt, vad är det som gäller nu? Behöver inte vara bättre, men det får inte vara sämre.

Jag har nyligen köpt en ny skärm (1080p) och jag vill kunna använda den fullt ut.

Så här ser datorn ut f.ö:

Antec Three Hundred

Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2

Asus P5Q PRO IP45 DDR2, S775

Corsair TX 650W 80+

Intel Core 2 Quad Q9400 2.66GHz 1333MHz

DVD±RW Optiarc 7200 Svart 20X

GK PCIe PC HD4870X2 2GB 151701/SWEC

640GB Western Digital Caviar Black SATA II

Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv Single

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som typiskt värmeslag/allmänt epic fail från grafikkortets sida, jao. Hoppas du har märke med två års garanti!

Angående nytt grafikkort är HD5870 i genomsnitt några enstaka % sämre än HD4870X2 i 1920x1200. Synd att SLI saknas på P5Q Pro, annars hade GTX460 SLI varit riktigt fint alternativ. Dock finns HD5830 Crossfire med liknande prestanda.

P.S. Det är en skärm med 1080p i upplösning du köpt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som typiskt värmeslag/allmänt epic fail från grafikkortets sida, jao. Hoppas du har märke med två års garanti!

Angående nytt grafikkort är HD5870 i genomsnitt några enstaka % sämre än HD4870X2 i 1920x1200. Synd att SLI saknas på P5Q Pro, annars hade GTX460 SLI varit riktigt fint alternativ. Dock finns HD5830 Crossfire med liknande prestanda.

P.S. Det är en skärm med 1080p i upplösning du köpt.

Bör jag skaffa mig bättre kylning till "nästa" grafikkort?

Jag har god lust att köpa något skitkort, och lägga pengarna på en släpbar dator istället..

Men det du säger är att jag ska köpa två st HD5830? Eller missförstod jag vad du menade med Crossfire?

Lite väl dyrt då jag lär behöva köpa grafikkortskylning också. Finns det någon du rekommenderar?

Och kommer allt det rymmas i antec 300?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bör jag skaffa mig bättre kylning till "nästa" grafikkort?

Jag har god lust att köpa något skitkort, och lägga pengarna på en släpbar dator istället..

Men det du säger är att jag ska köpa två st HD5830? Eller missförstod jag vad du menade med Crossfire?

Lite väl dyrt då jag lär behöva köpa grafikkortskylning också. Finns det någon du rekommenderar?

Och kommer allt det rymmas i antec 300?

KOM IGEN, VILL DU INTE HA DET UTBYTT PÅ GARANTIN ELLER VAD???????????????

Säg bara vad du har för märke på grafikkortet...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bör jag skaffa mig bättre kylning till "nästa" grafikkort?

Jag har god lust att köpa något skitkort, och lägga pengarna på en släpbar dator istället..

Men det du säger är att jag ska köpa två st HD5830? Eller missförstod jag vad du menade med Crossfire?

Lite väl dyrt då jag lär behöva köpa grafikkortskylning också. Finns det någon du rekommenderar?

Och kommer allt det rymmas i antec 300?

XFX (vilket kommer bli det aktuella märket) HD5830 har redan god kylning, dessutom brukar inte kylarna man kan köpa till vara vidare bra till CF-konfigurationer. Se till att ha en fläkt i sidan som blåser in friskluft på dem. Glöm inte dammfilter på den. :D

Två stycken 5830 eller ett stycke 5870, det får du själv avgöra genom att gå igenom dessa två recensioner.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-sli-review/

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardw...sli-review.html

Som du ser handlar recensionerna om GTX 460 SLI, men jag tog dem eftersom de är färskast, Ser ingen anledning varför de inte skulle få plats i Antec 300, men jag har inte undersökt saken närmare heller.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det inte bli några flaskhalsar på mitt nuvarande system om jag köper ett 5870?

Och vad är det för skillnad på alla dem där på Inet? Finns två exakt likadana som inkluderar samma spel, men kostar olika mycket. Sen finns det nån "XXX" version som verkar vara lite överklockad, men billigare än en av de vanliga som inkluderar AvP.

En skillnad jag upptäckte mellan 4870 och 5870 var minnet.

5870 XXX: Frekvens 5200 MHz

4870: Frekvens 900 MHz

Sjuk skillnad i siffror, men hur mycket märks det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Blir det inte bli några flaskhalsar på mitt nuvarande system om jag köper ett 5870?

2. Och vad är det för skillnad på alla dem där på Inet? Finns två exakt likadana som inkluderar samma spel, men kostar olika mycket. Sen finns det nån "XXX" version som verkar vara lite överklockad, men billigare än en av de vanliga som inkluderar AvP.

3. En skillnad jag upptäckte mellan 4870 och 5870 var minnet.

5870 XXX: Frekvens 5200 MHz

4870: Frekvens 900 MHz

Sjuk skillnad i siffror, men hur mycket märks det?

1. Inte mer än med ditt HD4870X2, de presterar ju ungefär lika.

2. PowerColor HD5870 PCS+ har bäst kykare, men också episkt långt i och med att det har strömkontakterna på kortsidan, kanske att XFX också har det. XFX egna kylare ska tydligen inte vara någon höjdare, det är den som har fläkten mitt på. XXX är överklockat, ja, urdumt att betala för. Gigabytes dubbelfläktskort har konstig fläktprofil och spinner snabbt och högljutt i onödan. Med andra ord är min favorit Powercolor PCS+ på HD5870.

3. Skillnaden är 3600MHz mot 5200MHz eller 900MHz mot 1300MHz om man så vill. 5870 där är angett i effektiv klock medan 4870 är angett på... ett annat vis. Ungefär som med vanligt RAM där det står hälften av hastigheten i t.ex. CPU-Z, på grund av DDR (Double Data Rate). Be inte om förklaring varför GDDR4/5 fyrdubblas och DDR bara dubblas, jag har aldrig riktigt förstått det där. :D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden en aning. Jag har ju själv ett HD4870X2 från Asus med 3 års garanti. Jag har fått värmeproblem med detta kort när det ska jobba frekvent då den ligger runt 85-90° i Idle-mode, så jag får manuellt sätta på full fläktstyrka (trots detta går den inte i mer än 65%) annars överhettas kortet.

Detta går ju såklart att överleva med, men det känns som denna värmeutveckling "smittar" av sig till allt annat i burken som blir varmt som tusan. Det är ju inte fel på kortet i den bemärkelsen för det är ju ett känt faktum att dessa kort skulle bli otroligt varma, men skulle man kunna skicka in kortet via garantin även om det inte är några problem med det mer än en (personligen) för snabb värmeutveckling även under idle-mode.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden en aning. Jag har ju själv ett HD4870X2 från Asus med 3 års garanti. Jag har fått värmeproblem med detta kort när det ska jobba frekvent då den ligger runt 85-90° i Idle-mode, så jag får manuellt sätta på full fläktstyrka (trots detta går den inte i mer än 65%) annars överhettas kortet.

Detta går ju såklart att överleva med, men det känns som denna värmeutveckling "smittar" av sig till allt annat i burken som blir varmt som tusan. Det är ju inte fel på kortet i den bemärkelsen för det är ju ett känt faktum att dessa kort skulle bli otroligt varma, men skulle man kunna skicka in kortet via garantin även om det inte är några problem med det mer än en (personligen) för snabb värmeutveckling även under idle-mode.

Är ju bara att höra med supporten eller lägga in en felanmälan... Någonting verkar ju inte stämma i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det stämmer. Dom korten ska bli något jävulusiskt varma, men jag har en dammig burk och dåligt sug i burken vilket gör att kortet blir extra varmt. Det är ju dock inget dom behöver veta om jag vill lämna in det.

Om jag skulle skicka in det, vad gör dom då? 4870x2 finns väl inte att få tag på nytt längre, ger dom mig ett 5830 är det ju en jävla nedgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var med om nått liknande förut, har inte X2 kortet utan det vanliga 4870 kortet, även det är ett powercolor!

Det hände mitt under ett HoN game, tänk dig att du har en spegel, och det blir flera olika sprickor i den spegeln. Bilden du får är väldigt ojämn, väldigt suddig och det är svårt att framställa precis vad som visas, exakt så blev det för mig.

Efter en reboot så hade problemet försvunnit iaf, jag har ingen aning vad som trigga det alls. Men sedan dess har jag varit noga med att rengöra datorn och speciellt mitt kort från damm och dylikt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Grejen är den att jag fick ingen som helst förvarning. Startade bara upp datorn en morgon så var det sönder. Puff och kaputt.

Nu har jag slängt i ett gammalt nVidia Geforce 7300LE som jag hade liggandes, funkar hur bra som helst.

Men det är fan inget gaming kort :/

Så det är helt klart 4870n det är fel på.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
1. Inte mer än med ditt HD4870X2, de presterar ju ungefär lika.

2. PowerColor HD5870 PCS+ har bäst kykare, men också episkt långt i och med att det har strömkontakterna på kortsidan, kanske att XFX också har det. XFX egna kylare ska tydligen inte vara någon höjdare, det är den som har fläkten mitt på.

På Inets bild är fläkten i mitten, fast det står PowerColor. What's up? :S

http://www.inet.se/artikel/5408835/powerco...odern-warfare-2

http://www.inet.se/artikel/5408857/powerco...-hd5870-pcs-1gb

Synd att jag redan äger MW2 btw :S

Oj, råkade bli dubbelpost.

En annan grej, om jag satsar på att bara köpa ett bra kort istället för dubbla, då kan jag väl köra GTX?

Läste en del gott om dem.

Till exempel GeForce GTX 470 1280MB som "bara" kostar 3000 spänn, eller GeForce GTX 465 1GB för 2500. Hur stor är prestandaskillnaden? Och hur mycket byter jag ner mig om vi utgår ifrån att 4870x2 hade fungerat?

Enligt den här recensionen så har ATI övertaget. http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/...280mb-review/11

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På Inets bild är fläkten i mitten, fast det står PowerColor. What's up? :S

http://www.inet.se/artikel/5408835/powerco...odern-warfare-2

http://www.inet.se/artikel/5408857/powerco...-hd5870-pcs-1gb

Synd att jag redan äger MW2 btw :S

Syftade på att XFX:s mittenfläktskylare inte är bra, men Powercolors mittenfläktskylare är riktigt bra.

Edit:

http://www.techpowerup.com/reviews/Powerco...CS_Plus/32.html

OC till 1GHz och 70°c i load, löjligt bra. Kolla även ljudnivå-delen av recensionen.

Redigerad av Curly
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Syftade på att XFX:s mittenfläktskylare inte är bra, men Powercolors mittenfläktskylare är riktigt bra.

Edit:

http://www.techpowerup.com/reviews/Powerco...CS_Plus/32.html

OC till 1GHz och 70°c i load, löjligt bra. Kolla även ljudnivå-delen av recensionen.

Okej, missförstånd av mig. Ber om ursäkt.

Nu när mitt gamla kort pajat så är jag mer mån om garantin, och det är ju synd att PC bara har 1 år.

Annars hade jag vart väldigt övertygad. När det gäller ljudnivå så är jag inte speciellt brydd faktiskt.

Kanske räcker det med HD5850 PCS+ 1GB? Mycket billigare, och jag spelar inte så fasligt mycket längre.

MW2 på max, och i framtiden Maffia 2 osv. Räcker det? http://www.inet.se/artikel/5408834/powerco...odern-warfare-2

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta kan maxa MW2. Mafia 2 ser på systemkraven ut att inte vara några problem. Kom ihåg att HD5850 är ett märkbart nedbyte från HD4870X2, men fortfarande ett kompetent kort så klart. CF i framtiden om det inte räcker med ett.

Garanti på HD5850 i Kompletts sortiment:

Asus 3 år

MSI 3 år

XFX 2 år

Powercolor 2 år

Sapphire 2 år

HIS 2 år

Redigerad av Curly
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...