Jump to content

Tekken 6


eXotic
 Share

Recommended Posts

Härligt! En Tekken 6-tråd lite drygt ett halvår efter release i Europa.

Så hur många äger egentligen det här spelet? Finns det någon som funderar på att kanske skaffa spelet och vill veta lite mer? Har ni hittat alla tre 'hidden stages' i Scenario Mode? Har ni klarat hatbanan midnight train som varenda person i världen har haft problem med? Har ni klarat Millenium Tower utan NANCY? Tycker ni att Namco har gått fel väg i de två senaste spelen där en seger mot de överstarka slutbossarna är mer turbaserad än skicklighetsbaserad? Vilka är egentligen era favoritkaraktärer?

Ni ser, här finns ju hur mycket som helst att diskutera!

Själv har jag precis återupptagit spelandet. Första gången jag spelade så spelade jag igenom hela scenario mode, sedan gjorde jag ett halvhjärtat försök att klara arena mode med alla karaktärer, men tröttnade rätt snabbt. Sedan gjorde jag ännu ett halvhjärtat försök att levla lite i arcade mode, men när jag tröttnade även på det så lade jag spelet på hyllan.

Nu har jag som sagt börjat spela igen och har klarat av arena mode med alla karaktärer som jag har låst upp hittills (Alla utom två) och kämpar just nu med att låsa upp de två sista karaktärerna så jag äntligen kan känna att jag klarat av arena mode med alla karaktärer. :shifty:

Till sist så avslutar vi väl med ännu ett Tekken-citat.

"This is a great place to fight, don't you think?"

(Kaka till den som kan gissa från vilka de två citaten kommer, tårta om du kan när citaten i fråga fälls också.:) )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är definitivt inte ett fan av Tekken. Tål inte juggle-combat-3D-fighting. :shifty:

Jugglestilen är förändrad i Tekken 6, och eftersom många klagar så antar jag att det har blivit svårare att jonglera med folk, så sexan kanske passar dig mer. :)

Jag har själv aldrig lagt ner så mycket tid och teknik på att lära mig jonglera med folk så jag kan inte avgöra om det är svårare eller lättare i sexan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig fattat charmen men fightingspel. Vad är det för kul med att puckla på varandra till en faller?

Totalt hjärndött.

Min borssa är en hejjare på streetfighter, tränar med världsmästaren elelr vad han sa. Så sjuuukt tråkigt.

Sådär kan man ju säga om alla spel som man inte förstår sig på.

Varje genre har ju sin charm som tilltalar olika människor, att du inte gillar att slå ner folk på ett mer tekniskt sätt än de flesta spel är förmodligen den största anledningen till att du inte vet vad som är skoj med att "puckla på varandra till en faller".

Lustigt, jag trodde faktiskt att det fanns några Tekkenägare på forumet, det var kanske bara säsongare som hade spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt, jag trodde faktiskt att det fanns några Tekkenägare på forumet, det var kanske bara säsongare som hade spelet.
Det enda Tekken jag lirat var Tekken 3 till första Playstation. Skönt lir men har inte kommit till skott att köpa någon uppföljare. Hur skiljer sig uppföljarna sig från Tekken 3?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda Tekken jag lirat var Tekken 3 till första Playstation. Skönt lir men har inte kommit till skott att köpa någon uppföljare. Hur skiljer sig uppföljarna sig från Tekken 3?

Samma här, nötte Tekken 3 som en galning till ps1, sen kom soulcalibur till dreamcast och sen dess har jag aldrig lirat tekken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig fattat charmen men fightingspel. Vad är det för kul med att puckla på varandra till en faller?

Totalt hjärndött.

Min borssa är en hejjare på streetfighter, tränar med världsmästaren elelr vad han sa. Så sjuuukt tråkigt.

Hjärndött? Jo, jävlar. Skjuta folk - det är hjärndött. Fightingspel handlar om reaktionstid, välja rätt moment att slå, observera sin motståndare bland annat. Daigo Umehara, världens bästa Street Fighter-spelare har reaktionstid som är nästan intill lika snabbt som ögat kan ens uppfatta att något händer.

Förövrigt tror inte jag att din bror tränar med världsmästaren. Såvida han inte pratar japanska, är i en väldigt, väldigt liten elitist-grupp och är förjävla bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förövrigt tror inte jag att din bror tränar med världsmästaren. Såvida han inte pratar japanska, är i en väldigt, väldigt liten elitist-grupp och är förjävla bra.

Nja, jag är inte säker på om det var världsmästaren han tränar med, men det var med en av dem som är med i "eliten".

Han (brorsan) har vunnit flera tävlingar. Men är inte en av de absolut bästa. Men han är (tydligen) mycket duktig. (hade själv ingen aning om att han faktiskt var ruggit bra förrens för ett par månader sedan)

Du kan ju höra med Gizmo här på forumet. De har ju en del kontakt.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda Tekken jag lirat var Tekken 3 till första Playstation. Skönt lir men har inte kommit till skott att köpa någon uppföljare. Hur skiljer sig uppföljarna sig från Tekken 3?

Hmm, låt mig se.

Om vi ska snacka game modes så har det förändrats otroligt mycket. I Tekken 3 så spelade man arcade mode (Man spelade 10 stages där den sista stage:n var en boss, Ogre/True Ogre.) för att låsa upp nya karaktärer, ending movies och även spellägen.

I Tekken 6 så spelar man någonting som heter Scenario Mode för att låsa upp nya karaktärer. Scenario Mode kan man jämföra med Tekken 3:s Tekken Force fast i 3D. Man springer runt på en massa banor tillsammans med en medhjälpare (Alisa är medhjälparen om man spelar som vilken karaktär som helst förutom Alisa själv. Spelar man som Alisa så har man Lars som medhjälpare. (Tror jag. :( )) och slår ner en massa folk innan man till slut hamnar hos en boss. Bossen är alltid en Tekkenkaraktär, vinner man över bossen så klarar man banan och man låser upp den karaktär som man vunnit mot. Det är vad Scenario mode går ut på.

Hela Scenario mode består av en karta som man tar sig längre och längre fram på när man klarar olika banor, sedan finns det en ikon i mitten av kartan som är en Arena.

Arena mode, kallar jag det, i Arena mode kan man spela med de karaktärer som man låst upp i Scenario Mode. Vad vinner man då på att spela i Arena Mode? Jo, när man klarar Arena Mode, som är 4 - 5 stages lång bara, med valfri karaktär så låser man upp dennes ending movie.

Så först spelar man alltså Scenario Mode och låser upp karaktärer, sedan spelar man Arena Mode för att låsa upp filmerna.

Arcade Mode finns fortfarande kvar, men sedan Tekken 5 har det ingenting med att låsa upp karaktärer att göra. I Arcade Mode finns alla karaktärer upplåsta redan från början och man spelar Arcade mode för att nå högre ranking med den valda karaktären. Arcade Mode blir alltså svårare och svårare ju högre upp i ranking man kommer med sin karaktär.

Sedan Tekken 5 och framåt kan man också byta utseende på alla karaktärer, nya kläder och tillbehör låser man upp i Scenario Mode, eller köper. Man kan dessutom låsa upp speciella auror, det gör man i Arcade Mode genom att vinna på roulette och super roulette.

I Tekken 6 finns det också någonting som heter Ghost Battle, men jag har inte riktigt förstått vad det är eller vad det går ut på. :(

Hjärndött? Jo, jävlar. Skjuta folk - det är hjärndött. Fightingspel handlar om reaktionstid, välja rätt moment att slå, observera sin motståndare bland annat. Daigo Umehara, världens bästa Street Fighter-spelare har reaktionstid som är nästan intill lika snabbt som ögat kan ens uppfatta att något händer.

Förövrigt tror inte jag att din bror tränar med världsmästaren. Såvida han inte pratar japanska, är i en väldigt, väldigt liten elitist-grupp och är förjävla bra.

Jag hade fel angående Juggle. Juggleprocenten, alltså hur många procent av full dmg man gör, har minskats rätt mycket i Tekken 6. Men det är bara som en kompensation till att man kan jonglera mycket mer i Tekken 6. Man kan alltså jonglera längre, men varje slag tar inte lika mycket dmg.

De som klagade var båda sidor. De som spelar med juggle style klagade över att man gjorde mindre skada per slag, och de som inte spelar som juggle style klagade över att det var för lätt att jonglera med folk om man lyckats launch:a någon.

Men som sagt, jag har aldrig varit någon jongleringsmästare, så jag har inte märkt någon speciell skillnad i svårigheter att hålla folk i luften. När man spelar mot AI:n så blir man heller aldrig jonglerad någon längre tid, precis som i tidigare spel. Så mot AI:n är det i princip likadant som det varit tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag är inte säker på om det var världsmästaren han tränar med, men det var med en av dem som är med i "eliten".

Han (brorsan) har vunnit flera tävlingar. Men är inte en av de absolut bästa. Men han är (tydligen) mycket duktig. (hade själv ingen aning om att han faktiskt var ruggit bra förrens för ett par månader sedan)

Du kan ju höra med Gizmo här på forumet. De har ju en del kontakt.

Namn plz. Det finns listor på alla som tränar med de bästa. För jag är grymt skeptisk, för jag har bara hört om en svensk som har varit med i "eliten" och han spelar inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Namn plz. Det finns listor på alla som tränar med de bästa. För jag är grymt skeptisk, för jag har bara hört om en svensk som har varit med i "eliten" och han spelar inte längre.

Han är inte med i eliten. Men han tränar med en som är med där.

Jag skall ta reda på tills imorgon hur pass han verkligen är, och vem han tränar med. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...