Jump to content

Psykolog


Joe Dirt
 Share

Recommended Posts

Psykologer är falska. Du är inget mer än en kund som de tjänar pengar på. Sad but true. De har för mycket att göra för att verkligen bry sig om dina problem. Vill man snacka av sig så gör man det med en person som verkligen bryr sig, som du litar på och tycker om, inte en okänd person vars jobb är att sympatisera och analysera varenda person som han/hon träffar på sin arbetsplats.

Men jag tycker endå att du ska gå dit, det blir bara jobbigare om du vägrar, då kommer folk tro att du har något att dölja.

Själv har jag dock aldrig fått ut ett skit när jag snackat känslor med psykologer. Jag vet att de innerst inne inte bryr sig, så därför känns det hela så meningslöst.

Edit: Nu låter jag säkert väldigt trångsynt och generliserande, men jag gillar verkligen inte psykologer. Jag får dåliga vibbar av dem.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Psykologer är falska. Du är inget mer än en kund som de tjänar pengar på. Sad but true. De har för mycket att göra för att verkligen bry sig om dina problem. Vill man snacka av sig så gör man det med en person som verkligen bryr sig, som du litar på och tycker om, inte en okänd person vars jobb är att sympatisera och analysera varenda person som han/hon träffar på sin arbetsplats.

Men jag tycker endå att du ska gå dit, det blir bara jobbigare om du vägrar, då kommer folk tro att du har något att dölja.

Själv har jag dock aldrig fått ut ett skit när jag snackat känslor med psykologer. Jag vet att de innerst inne inte bryr sig, så därför känns det hela så meningslöst.

Därför man ska gå till en psykiater. Hela grejen med att man gick till ett sjukhus och inte till en lokal och låg på en liggfotölj.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Därför man ska gå till en psykiater. Hela grejen med att man gick till ett sjukhus och inte till en lokal och låg på en liggfotölj.

Vet inte om de bryr sig om ens känslor mer än en psykolog. Enda skillnaden är väl att en pysikater är legitimerad läkare och har rätt att skriva ut droger åt patienter? Jag har själv inte varit hos en psykiater så jag vet inte, men det verkar som en psykiater är mycket allvarligare, som man endast skickas till om man mår riktigt riktigt psykiskt dåligt? Du kanske sitter på mer info?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Psykologer är falska. Du är inget mer än en kund som de tjänar pengar på.

Psykologer är inte där för att få dig att må bättre, psykologer är där för att bedöma ditt mentala tillstånd och hjälpa till med en diagnos. Det är en dålig image som psykologer har fått. Vad många menar med att gå dit för att prata ur sig och få någon som faktiskt lyssnar och besvarar frågor - är en terapeft (om det nu stavas så.). När jag gick till en psykolog, då fick inte jag prata ur mig eller något sådant tjaft, jag fick besvara frågor, lägga "pussel" i rätt ordning som hon räknade med tid, kolla hur långt sifferminne jag har osv. Hon testade mig snarare än att jag pratade.

Det kan ju givetvis vara olika per psykolog och anledning till varför du är hos den psykologen. Talar enbart från vad jag har fått höra från min sjuksköterska.

Och förövrigt så är alla typer av service-människor likadana som du vill påstå psykologer vara. Du är inget mer än en kund till 95% av alla service-människor.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om de bryr sig om ens känslor mer än en psykolog. Enda skillnaden är väl att en pysikater är legitimerad läkare och har rätt att skriva ut droger åt patienter? Jag har själv inte varit hos en psykiater så jag vet inte, men det verkar som en psykiater är mycket allvarligare, som man endast skickas till om man mår riktigt riktigt psykiskt dåligt? Du kanske sitter på mer info?

Visst, dom kan skriva ut piller.. men det är ju inte var dom vill göra, det är ju likadant på det hållet. Folk tror att man kan gå till en psykiater och få vilka piller som helst utskrivna till höger och vänster. Gick där varje vecka i några månader och redan efter första veckan så sa hon direkt att jag inte skulle behöva piller. det var däremot underbart att kunna prata om allt helt ostört och inte bli dömd i förväg.

jag tror dock att det hade fungerat lika bra för mig hos en psykolog. Opartiska samtal med främlingar ger sig bättre än att berätta om sina miserabla livsöde till folk som redan känner en. Min psykiater satt oftast helt tyst i över en timme utan att avbryta eller ställa frågor. Ibland kunde hon sticka in en liten "varför kände du så?" om hon märkte om jag höll på att tappa tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, dom kan skriva ut piller.. men det är ju inte var dom vill göra, det är ju likadant på det hållet. Folk tror att man kan gå till en psykiater och få vilka piller som helst utskrivna till höger och vänster. Gick där varje vecka i några månader och redan efter första veckan så sa hon direkt att jag inte skulle behöva piller. det var däremot underbart att kunna prata om allt helt ostört och inte bli dömd i förväg.

jag tror dock att det hade fungerat lika bra för mig hos en psykolog. Opartiska samtal med främlingar ger sig bättre än att berätta om sina miserabla livsöde till folk som redan känner en. Min psykiater satt oftast helt tyst i över en timme utan att avbryta eller ställa frågor. Ibland kunde hon sticka in en liten "varför kände du så?" om hon märkte om jag höll på att tappa tråden.

En sak som gör mig osäker, det är inte hela tiden man har en orsak till varför man gjorde så/kände så, så hur ska man kunna förklara det då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo klart :) Men om dom måste ha en anledning, hittade en polare som har gått till en psykolog och han var tvungen att hitta en anledning.

Din polare endast misstolkade hur psykologen pratade, eller så gjorde psykologen tjänstefel. Du behöver ALDRIG förklara VARFÖR du mår dåligt. Eller komma på en beskrivning hur du mår dåligt. Om han/hon behöver veta varför du mår dåligt, då ska han/hon peta sig dit. "Känner du då xxxx?" "Jasså, så känns det då som xxxx?" och iom. dina svar kan psykologen hitta "felet". Men du ska aldrig behöva komma på svar själv, det är inte din uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som gör mig osäker, det är inte hela tiden man har en orsak till varför man gjorde så/kände så, så hur ska man kunna förklara det då?

Man har alltid en orsak eller tanke, instinkt.. whatever rocks your boat. Som Mordos säger kan du ignorera frågan om du känner för det, men du kommer ju inte bli visare av det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...