Jump to content

Ny TV


Skotten_31
 Share

Recommended Posts

Det är ingen dålig budget du har. Är du säker på att du vill lägga ut så mycket? Vad är det du vill använda din TV till? Behöver du verkligen ha en LED-TV? Visserligen är den tunn men i övrigt så är den i princip identisk med en vanlig LCD, det är bara belysningen som är annorlunda. Du kan spara många slantar om du bara köper en vanlig LCD istället.

För den budgeten skulle jag snegla på andra märken t e x Sony eller Pioneer.

Här har du en monstruös jävla TV för samma peng som istället är LCD:

http://www.dustinhome.se/pd_5010382557.aspx

Sedan kanske det inte är vettigt att ha en såpass stor TV, visserligen.

Edit:

Här är en Sony LED för en billigare peng:

http://www.dustinhome.se/pd_5010374853.aspx

Edit2:

I slutändan tycker jag ändå att du ska överväga att dra ner en hel del på budgeten. Om du inte är en riktig finkännare av TV-apparater så kommer du inte att märka någon större skillnad på en 13k-TV och en 20k-TV.

Här är mitt förslag:

http://www.dustinhome.se/pd_5010379653.aspx

Alt. om du inte gillar Sony så kan du ju spana in Samsungs B650-serie.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen dålig budget du har. Är du säker på att du vill lägga ut så mycket? Vad är det du vill använda din TV till? Behöver du verkligen ha en LED-TV? Visserligen är den tunn men i övrigt så är den i princip identisk med en vanlig LCD, det är bara belysningen som är annorlunda. Du kan spara många slantar om du bara köper en vanlig LCD istället.

För den budgeten skulle jag snegla på andra märken t e x Sony eller Pioneer.

Här har du en monstruös jävla TV för samma peng som istället är LCD:

http://www.dustinhome.se/pd_5010382557.aspx

Sedan kanske det inte är vettigt att ha en såpass stor TV, visserligen.

Edit:

Här är en Sony LED för en billigare peng:

http://www.dustinhome.se/pd_5010374853.aspx

Edit2:

I slutändan tycker jag ändå att du ska överväga att dra ner en hel del på budgeten. Om du inte är en riktig finkännare av TV-apparater så kommer du inte att märka någon större skillnad på en 13k-TV och en 20k-TV.

Här är mitt förslag:

http://www.dustinhome.se/pd_5010379653.aspx

Alt. om du inte gillar Sony så kan du ju spana in Samsungs B650-serie.

Tack! Ska kolla på sidorna du skrev :naughty:

Så LCD har samma bild som LED? Ingen skillnad alls?

Isåfall blir det nog att köpa en lcd

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, skillnaden är belysningen. En LED-TV är i själva verket en LCD-TV men med annan bakgrundsbelysning. I framtiden kommer OLED men detta är bara ett tjuvknep av försäljarna. TVn är plattare (men det finns väldigt tunna LCD med) och lite strömsnålare men absolut inte värt de extra pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, skillnaden är belysningen. En LED-TV är i själva verket en LCD-TV men med annan bakgrundsbelysning. I framtiden kommer OLED men detta är bara ett tjuvknep av försäljarna. TVn är plattare (men det finns väldigt tunna LCD med) och lite strömsnålare men absolut inte värt de extra pengarna.

Är ju bättre bild också! Hur pass mycket det skiljer har jag dock ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått uppfattningen om att OLED är en mycket bra teknik som piskar LED/LCD rätt hårt? Förutom priset att tillverka och det som average Joe får betala i affären då.

Det är inte OLED-TV vi pratar om här (OLED finns inte på marknaden heller för den delen), utan bara vanlig LED eller LCD-LED som den egentligen bör kallas.

Det som skiljer en vanlig LCD-TV från en LED-TV är bakgrundsbelysningen. En LCD-TV använder lysrör medan en LED använder lysdioder. Därmed är bildtekniken fortfarande densamma, och det är bara bakgrundsbelysningen som skiljer den åt. Sen beror det på om LED-TVn är edge-lit (belysning längsmed kanterna) eller back-lit (belysning bakom skärmen) om svärtan är bättre eller ej. Back-lit ger bättre svärta men kan däremot bli sämre när det gäller ljusa delar. En vanlig LCD har generellt bättre bild än en edge-lit LED-TV medan en back-lit-TV ligger på samma nivå som LCDn i princip. Kom emellertid ihåg att båda LED-TVtyper kostar mer än en vanlig LCD.

Summa summarum: "LED"-TV är bara ett fult försäljningsknep som tyvärr blåser Svensson sönder och samman. Visst, man får en lite tunnare TV men det är ungefär det. I övrigt har LED-belysning lika många nackdelar som fördelar och är absolut inte värt pengarna! Lägg hellre de extra pengarna på en bättre LCD!

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes yes y'all! Jag reagerade bara när du sa att OLED var ett tjuvknep, vilket jag kan tycka att det inte är. LED däremot är precis som du säger väldigt onödigt och kamrat Skotten_31 bör satsa på en stabil LCD-tv istället, eller varför inte en plasma?

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes yes y'all! Jag reagerade bara när du sa att OLED var ett tjuvknep, vilket jag kan tycka att det inte är. LED däremot är precis som du säger väldigt onödigt och kamrat Skotten_31 bör satsa på en stabil LCD-tv istället, eller varför inte en plasma?

Jag menade inte att OLED var ett tjyvknep, det var bara slarvigt formulerat av mig.

"I framtiden kommer OLED, men detta (LED) är bara ett tjuvknep av försäljarna."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade inte att OLED var ett tjyvknep, det var bara slarvigt formulerat av mig.

"I framtiden kommer OLED, men detta (LED) är bara ett tjuvknep av försäljarna."

Jag misstänkte att du menade så, efter jag skrev föregående inlägg. All clear.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...