Jump to content

Kan jag installera ett mobilt bredband i Ubuntu?


Maimstream
 Share

Recommended Posts

Det beror väl på vad det är för bredband, eller? Kolla på http://ubuntuforums.org/index.php och sök på ditt "modem", eller vad man nu använder. God lycka.

Tillägg: Här är tydligen supported wireless cards: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/...sCardsSupported Är ej haj på nätverk men hoppas det hjälper.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testa? :o

Hehe. Näe men när du har testat så kan du ju säga mig hur det gick så jag kan installera ubuntu när jag snor åt mig morsans bärbara :whistling:

Jag har, hur otroligt det än låter, faktiskt testat med det mesta jag fann på forumet. Dessvärre fick jag ingenting till att fungera. Kan inte leta upp länkar till det jag testade för att jag ska ut och frilufta i samband med en skoluppgift.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken operatör är det du har modemet ifrån?

Leta efter drivrutiner hos Huawei

Sök på "drives for *modemnamn* linux" på google. Anledningen för att skriva linux istället för Ubuntu är för att drivrutiner oftast publiceras på det sättet istället för specifikt för tex ubuntu eller red hat osv.

Har för mig att sånadär modem oftast är plug and play. Har du testat att bara koppla in det? Alltså du har ju sökt o pillat osv så tanken här är väl att du kanske inte lyckats hitta något o sen inte testat det.

Nu när jag skriver det här kommer jag på att det ju ska vara ett program som kopplar upp mot modemet eller vad man ska kalla det. Det kanske är det du söker förstås.

Då är tyvärr det enda jag kan komma på att sitta o nöta google tills man inte kan komma på fler kombinationer av ord att söka på.

Edit: Men att installera det programmet borde inte vara några problem i Wine känns det som. Finns även vissa forum jag sett där du kan requesta det du vill ha och tillhandahåller du informationen till windows så kan de ofta hitta hur det ska skrivas om (ja helt o hållet iofs men det förstår man ju) och kanske att du kan få något som "funkar" i alla fall tills företagen inser att fler och fler använder sig utav fler OS än Windows..... och IBLAND OSX.

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Tele2.

Jag har försökt med att koppla in modemet, men Ubuntu känner inte igen modemet som en USB-enhet utan klarar bara av att förstå SD-luckan som modemet har. Jag kopierade över filerna från modemet till en USB-sticka och lyckades installera uppkopplingsprogrammet, men inte själva USB:n. Så det enda problemet jag har är att få datorn att känna igen själva modemet.

Jag gjorde en snabbsökning på "drivers for huawei e1750 linux" på Google, men det ledde till samma sidor på Ubuntu-forumet som jag redan har testat med. Men jag ska testa med att nöta Google till vidare!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har läst mig till genom snabbgoogling så verkar det vara knas med ditt modem samt 9.10, tyvärr. Läste någonstans att det hade fungerat att installera på 9.04 för att fortsätta fungera efter uppgradering. Men sök på och testa dig fram så kanske det kommer lösa sig till slut!

Här är en guide som ska fungera för 9.04 om du känner dig tvungen att ominstallera Ubuntu: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=41986

Hmm, du har uppdaterat systemet? Om inte gör det, kanske kan det hjälpa på något vis. Kanske kan vara till hjälp: http://www.linuxportalen.se/forums/2010/01...as-huawei-e1750

Updatera systemet > ladda ner senaste usb_modeswitch och följ guiden. Det är detta som är tråkigt med Linux, att vissa saker inte fungerar out-of-the-box. Vista är/var ju inte så mycket bättre, så inget krig nu.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...