Jump to content

Multiplayer - lite tankar


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Nu kan det vara för att jag är lite sur efter Game With Rockstar, men ändå...

Är multiplayer verkligen så himla roligt som det kunde vara? Rockstar har själva sagt att "Just giving people deathmatch, or even a cooperative deathmatch...that's not GTA. When we [go] online with GTA, it's got to be right." (Klick.)

Nå, känns det rätt? Jag tycker inte det. Jag hoppas att EFLC kommer återuppliva multiplayer på ett sätt som aldrig förr, annars blir jag lite ledsen. Vi har ett antal multiplayergenrer i GTA IV-baspaketet:

Deathmatch/Team Deathmatch - Standard. Kunde inte utformas på annat sätt.

Mafiya Work/Team Mafiya Work - Intressant med ett mini-GTA i multiplayer. Uppskattas, men alldeles för repetitivt.

Car Jack City/Team Car Jack City - Stjäl bilar, få pengar. Gääääääsp.

Cops n Crooks - Fantastisk idé, men brutalt ojämnt. Varför kan inte poliserna få pistoler, som crooksen har istället för feting-SMG? Varför ska polisen få reda på allas position men inte crooksen?

Turf War - Häftigt, men det kunde vara så mycket mer. GTA VCS har flera intressanta variationer på detta som jag hellre hade sett. Se Empire Takedown, till exempel.

Deal Breaker - Ganska intressant, faktiskt, eftersom det är ganska nyskapande att åka ut som ett gäng och slutföra ett uppdrag för att sedan komma tillbaka till basen. Uppskattas, men fler scenarion än "flykt i antingen bilar eller båtar" hade varit trevligt. Fler platser och slumpartade deluppdrag?

Hangman's NOOSE - Kul, först. Efter 100 matcher är man trött på skiten eftersom allt sker exakt likadant hela tiden. Och ska man ge sig på Wanted (level 10) är det här den genre som ger mest pengar, både absolut mätt och relativt den tid det tar. Men herregud, vad tråkigt det blir till slut.

Bomb Da Base II - Det här är förmodligen det man lyckats bäst med i GTA IV-MP. eftersom det är långt, har flera delmoment som alla kräver en väldig koncentration och teamwork. Dessutom är det inte alldeles lätt och slutklämmen på det hela med att ta sig upp i en komplex byggnad (nåväl, båt) är en kul final. Om alla genrer hade denna uppfinningsrikedom hade MP varit fantastiskt.

Race (båt/bil/heli/MC) - Standard, kunde inte utformas på annat sätt.

GTA Race (båt/bil/heli/MC) - Standard. Nåväl, ett race med vapen är inte standard men så himla mycket mer än så är det ju inte.

Free Race - Här börjar vi snacka grejer. A till B hur man vill, med bil/båt/till fots/MC/helikopter/lastbil, ja vad som helst. Tråkigt bara att folk genast quittar när de ser att de håller på att förlora så hälften av tiden håller man koll på att man inte åker FÖR långt ifrån när man ligger etta, annars får man "Only Player Remaining" och sju minuter plus fem i lobby helt bortkastade. Jag hade gärna sett vad man gjort i VCS, där man måste byta mellan olika fordon i stationer.

Cannonball Run - Det här är också en väldigt bra raceform men med samma brister som Free Race, om inte fler. Man måste själv sätta ut en markör för vart man vill åka, så konsten ligger inte så mycket i körning som i duktig multitasking.

Till råga på att alla grenar har sina individuella brister kommer också lobbyn som är under all kritik. Visst, man kan invita folk men hur ofta som helst blir man utkickad även om man är host för servern. Host har ingen vetorätt i att kicka folk varken i lobby eller ingame, utan alla måste genom majoritet bestämma vem som ska kickas och inte. Och gör man nån spelare upprörd i matchen kommer denne trycka "X wants to kick Y from the game" på-av-på-av-på-av-på-av tills folk tröttnar och antingen kickar den oskyldige Y för att få tyst på X, eller börjar kicka X för att han spammar så förbannat. Vilket leder till att X blir lack åt det hållet och försöker få Z bort från spelet eftersom Z ju försökt få bort X när han är så jobbig. Och ingenstans har host nånting att säga till om.

Vidare är det på PS3 alldeles för få människor som har headset. Och de som har headset har antingen musik på, eller så har de jätteskrikig mikrofon som inte går att sänka varken individuellt eller manuellt. Det finns ingen indikator på vem det är som pratar, så vill man mute-a nån måste man ta upp telefonen och mutea folk en efter en för att få reda på vem som ska hålla käften.

Vill man att nån som saknar headset ska höra vad som försiggår, så går inte det. Inte ens om jag som har headset försöker ringa en polare som saknar. Och inte har vi nån XMB-feature som stöder crossgamechatt heller.

Varför kan man inte göra mer avancerade inställningar än vad som erbjuds? Visst, vi får välja både väder och vapen, men varför inte ställa in vapenskada eller att banna specifika vapen? Jag kanske vill ha alla vapen utom RPG på banan, men nåt sånt går inte.

Varför ska rank 10 kräva så många miljoner som är halvt omöjliga att få?

Mest av allt undrar jag varför man inte valde att använda de spellägen som Liberty City Stories använde, som utökades ännu mer till Vice City Stories. Jag hade sjukt gärna spelat capture the flag-matcher med både limousiner och helikoptrar, men istället har vi fått dessa underliga grenar som Turf War och Hangman's NOOSE. Visst, de kanske tycker att det är roligt att hitta på egna grenar och att vara innovativa, men skulle det skada att ge oss de mest klassiska spellägena CTF, game of Tag och Assault? Det är allmänt känt att dessa spellägen förlänger livslängden hos de allra flesta MP-spel numera, varför inte implementera det? Jag hade givit väldigt mycket för att kunna få spela Might of the Hunter med Buzzard/Annihilator, Tanks for the Memories med brandbil eller Empire Takedown med nåt specialfordon/vapen i GTA IV-världen. Men icke.

Jag hoppas att MP-lägena i TLAD och TBoGT är bättre än såhär, för annars finns det inte mycket kvar att hurra över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cops 'N Crooks: För att det ska vara balanserat... Poliserna ser vart skurkarna är men inte vart de ska åka, det vet bara crooks. Dessutom så ses ju polisen på kartan för crooksen om de kommer för nära och/eller har sirenerna på.

Dessutom så får man ju spela från båda sidorna, så det är de som är bäst på båda lagen som vinner.

Och i TBoGT t.ex är Team och vanlig Deathmatch mer avancerat... Man får välja mellan olika arenor som man spelar på... Hela staden är öppen men matchen centreras i en väldigt liten plats, som t.ex innuti museumet eller liknande. Detta gör matchen mycket mer hetsig och det är roligare att spela.

Och visst, det känns som att de experimenterat lite, men ändå, Free Mode är helt underbart... Och som jag hört från min kontakt så verkar det vara det dem ska fokusera mer på i framtiden. Team Deathmatch och Races kommer väl alltid finnas i någon form också då de lite gör GTA (Iaf races), men för nu så tycker jag att de lyckades mycket bra med sitt första multiplayer någonsin, speciellt med tanke på att single player var första prioritet.

Edit: Förstår att du är sur som sagt, men du måste ju förstå att det inte är Rockstars fel... De hade ju problem med Ps3ans invitesystem och så var det jävligt jobbigt för dem att det fanns jättemycket folk i chatten som spammade. Så hade det aldrig varit på de tidigare 360-eventen.

Det blir förhoppningsvis bättre nästa gång.

Finns i hela multiplayer en hel del problem, som du nämner så kan man inte se vem som pratar om man inte är nära dem, men jag ser lite på multiplayern som en oslipad diamant. Det blir bättre i TLAD och TBoGT och så blir det förhoppningsvis ännu bättre i nästa GTA.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cops 'N Crooks: För att det ska vara balanserat... Poliserna ser vart skurkarna är men inte vart de ska åka, det vet bara crooks. Dessutom så ses ju polisen på kartan för crooksen om de kommer för nära och/eller har sirenerna på.

Dessutom så får man ju spela från båda sidorna, så det är de som är bäst på båda lagen som vinner.

Och i TBoGT t.ex är Team och vanlig Deathmatch mer avancerat... Man får välja mellan olika arenor som man spelar på... Hela staden är öppen men matchen centreras i en väldigt liten plats, som t.ex innuti museumet eller liknande. Detta gör matchen mycket mer hetsig och det är roligare att spela.

Och visst, det känns som att de experimenterat lite, men ändå, Free Mode är helt underbart... Och som jag hört från min kontakt så verkar det vara det dem ska fokusera mer på i framtiden. Team Deathmatch och Races kommer väl alltid finnas i någon form också då de lite gör GTA (Iaf races), men för nu så tycker jag att de lyckades mycket bra med sitt första multiplayer någonsin, speciellt med tanke på att single player var första prioritet.

Edit: Förstår att du är sur som sagt, men du måste ju förstå att det inte är Rockstars fel... De hade ju problem med Ps3ans invitesystem och så var det jävligt jobbigt för dem att det fanns jättemycket folk i chatten som spammade. Så hade det aldrig varit på de tidigare 360-eventen.

Det blir förhoppningsvis bättre nästa gång.

Finns i hela multiplayer en hel del problem, som du nämner så kan man inte se vem som pratar om man inte är nära dem, men jag ser lite på multiplayern som en oslipad diamant. Det blir bättre i TLAD och TBoGT och så blir det förhoppningsvis ännu bättre i nästa GTA.

Det har inte så mycket med GWR* att göra, det är saker jag tänkt på länge men som bubblade upp iom det kassa eventet. Lobbyproblemen är rätt stora och host-begränsningarna stora. Men värst tycker jag spellägena är. De hade ju ett sjukt nice multiplayerutbud i VCS, varför kan vi inte få uppleva det i HD med Euphoria och 16 spelare online? :o GTA Vice City Stories har det starkaste multiplayerutbudet GTA-serien har sett, men tyvärr vet ingen om det eftersom ingen spelat det.

Cops n Crooks är fortfarande ojämt eftersom poliserna alltid har överläge. Ifall matchen börjar i Bohan eller Firefly Island är Crooks alltid instängda från början och polisernas spawning point är vansinnigt nära Crooksens. Likaså när Crooks börjar i industriområdet norr om flygplatsen.

Till nästa spel hoppas jag att de inte bara fixar problemen utan också lägger in samtliga multiplayerlägen de hittills kommit på. Det kan ju inte ta så mycket plats på skivan eftersom det är stad, fordon, musik och dialoger som tar mest plats. Multiplayerlägena är ju bara några protokoll som kanske tar några megabyte styck (borträknat dialog och cutscenes). Och det kan ju inte ta så pass lång tid att koda så att man inte orkar ta med det.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...