Jump to content

Plaisirismen


Plaisir
 Share

Recommended Posts

Genom att på något sätt försöka arbeta fram en alldeles egen religion tycker jag att man får ganska bra förståelse för hur mycket humbug det faktiskt finns inom de flesta religiösa livsåskådningarna. Därför knåpade jag ihop det här under en promenad. Det är work in progress men kan vara ganska intressant att fundera över sånthär.

Om JAG skapat kristendomen hur hade den sett ut då?

Om JAG varit den som skrev texter till bibeln vad hade de innehållit?

Och så vidare.

Hur hade eran religion sett ut?

Vad finner ni för fel i min (för tillfället finns det många men med tid kan man täppa till de allra största hål) och vad finns det för saker som omöjligt kan förklaras genom religion.

Feel free to post.

Näe men jag kom o tänka på något när jag var ute o gick igår.

Låt oss säga att Gud finns.

Enligt Forskare är vi alla små fragment av Gud.

Dock finns inte Gud här utan i en annan värld.

Jag översätter det till att Gud finns i människors sinne.

Det vill säga att Gud endast finns i våra tankar och på så sätt är något som vi fantiserar ihop.

Det tråkiga är väl sen när Forskare anländer till det andliga planet och inser att han är fast i någons hjärna och att han aldrig kommer träffa på någon allsmäktig Gud eftersom att han nu har blivit en del av "Gud" vilket innebär att han blir en del av våra tankar.

Så den människa som lever allra sist (förutsatt att andra levande varelser inte kan tro på Gud) kommer att VARA Gud.

Varför?

Jo för i honom kommer tanken på den sista människan att finnas. Som är sammanlänkad med alla andra människor på olika sätt och alltså har dessa människor i sina tankar. Och eftersom att han har alla andra delar av Gud i sig så kommer han att vara den allsmäktige Gud.

(Universum expanderar och delas upp i små delar utspridda överallt för att sedan dras samman till en enda koncentrerad punkt och till slut spridas ut igen)

När Gud väl är samlad till en enda människa kommer han att vara så kraftfull att han kan återskapa allt igen och så börjar det om eftersom att Gud har den stora mäktiga insikten och förstår att det är enda meningen med allt det här.

Gud är big bang och vi människor är planeterna, fragmenten, som kommer ur det.

Fy fan va man kan hitta på grejer när man är ute o går -_-

Tanken är att innan tråden dör totalt så ska den ultimata religionen finnas att läsa om här. Vi ska täppa till alla hål och alla möjliga genvägar till det bättre ljudet eller den enkla dissen av hela religionen.

Det kommer att bli tufft men tillsammans tror jag minsann att vi klarar av det.

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att det är okej att helt enkelt posta vad man tror? ...

Det finns det ingen gud, människan är fullständigt oberoende av "högre makter" och allt som påverkar hennes tankeprocesser är styrt av fri vilja och drifter, vilka formas av uppfostran och kroppens funktioner. Det finns inget rätt och fel, inget är sant och allt är tillåtet. Med detta resonemanget finns det inget behov av någon gud och eftersom vi ser att det är så här det fungerar för jordens invånare är resonemanget obestridligt. När det gäller existensens uppkomst lyder det som följer: Att säga att något har existerat för alltid är lika ologiskt som att säga att någonting plötsligt uppstod - det går inte att bestämma någon uppkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Men enligt Plaisirismen så är människan Gud.

Du förstår att i den här tidsålderns begynnelse var vi alla samlade i en o samma punkt. Sedan valde vi att dela på oss och skapa våra egna världar och uppfattningar om hur allting ska vara.

Det finns liv där ute i rymden men så länge de andra delarna av Gud inte bestämmer att de vill leta efter oss eller bli upptäckta av oss kommer det inte ske.

Du förstår att vi skulle kunna skicka våra tankar till dessa fragment utav Gud och på så sätt påverka hur det här universumet slutar. Men det kräver att flera engagerar sig i det hela och skickar samma tankar i samma stund.

(Anledning till att det här hör hemma i Allmänt kan vara lite klurig. Men jag tror att om man låter det komma in lite svar så kanske det blir tydligare.

Tanken med tråden är i alla fall att man ska diskutera religion på ett lite annorlunda sätt.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns det ingen gud, människan är fullständigt oberoende av "högre makter" och allt som påverkar hennes tankeprocesser är styrt av fri vilja och drifter, vilka formas av uppfostran och kroppens funktioner.

Väder, magnetism och aktionspotential går väl att klassa som högre makter som alltid står över människans "fria" vilja? Bluffändring: Jag missade att du skrev drifter och funktioner men fysikaliska lagar och dylikt, vad anser du om sådant?

Det finns inget rätt och fel, inget är sant och allt är tillåtet. Med detta resonemanget finns det inget behov av någon gud och eftersom vi ser att det är så här det fungerar för jordens invånare är resonemanget obestridligt.

Rätt och fel: https://lagen.nu/index/ -_-

När det gäller existensens uppkomst lyder det som följer: Att säga att något har existerat för alltid är lika ologiskt som att säga att någonting plötsligt uppstod - det går inte att bestämma någon uppkomst.

Jag håller med.

-

Jag förväntar mig att Plaisirismen blir en tro utöver det vanliga, jag är mottaglig för missionärer! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt som lever på jorden inklusive hela jorden själv har skapats av utomjordingar. Det är dom vi har avbildat i Egypten och så vidare. Det är dom vi kallar änglar som kommer ner från himlen, eftersom vi var för korkade för att förstå att de var rymdskepp. Nu är dom här och vakar över oss, och har blivit betydligt synligare efter andra världskriget då dom börjar bli mer och mer oroliga för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev ärligt talat inte särskilt utförligt för att det skulle bli så överskådligt som möjligt.

Väder, magnetism och aktionspotential går väl att klassa som högre makter som alltid står över människans "fria" vilja? Bluffändring: Jag missade att du skrev drifter och funktioner men fysikaliska lagar och dylikt, vad anser du om sådant?

Att "människan är fullständigt oberoende av "högre makter"", syftade på att vi är oberoende av gudars inverkan på livet när vi lever det. Självfallet är allting bundet till de fysikaliska lagarna, men jag definierar dem inte som någon högre makt... de är del av existensen som gör det möjligt att existera.

Rätt och fel: https://lagen.nu/index/ :unsure:

Absolut, men dessa lagar är skapade av människan, inte av någon gud, vilket vad det jag menade med "inget är sant, allt är tillåtet". Det kan ju egentligen vara lagligt att urinera offentligt. Att dela in människors gärningar i synder eller dygder är meningslöst eftersom de tio budorden inte kommer från någon gud, precis som att vi inte kommer hamna i helvetet om vi syndar. När man är död finns ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev ärligt talat inte särskilt utförligt för att det skulle bli så överskådligt som möjligt.

Att "människan är fullständigt oberoende av "högre makter"", syftade på att vi är oberoende av gudars inverkan på livet när vi lever det. Självfallet är allting bundet till de fysikaliska lagarna, men jag definierar dem inte som någon högre makt... de är del av existensen som gör det möjligt att existera.

Absolut, men dessa lagar är skapade av människan, inte av någon gud, vilket vad det jag menade med "inget är sant, allt är tillåtet". Det kan ju egentligen vara lagligt att urinera offentligt. Att dela in människors gärningar i synder eller dygder är meningslöst eftersom de tio budorden inte kommer från någon gud, precis som att vi inte kommer hamna i helvetet om vi syndar. När man är död finns ingenting.

Jag vet, det var bara så att jag ville bara få klarhet i det hela. Att lagarna är en del av existensen kan vi acceptera, alternativt ifrågasätta. Det behövs verkligen en definition på "högre makter" om vi ska diskutera detta, då det antagligen kan syfta på en ingripande gud eller att den "högre makten" skulle infalla i naturlagarna. Det hela är väldigt diffust i mitt tycke.

Jag håller med samt icke... Vi kan inte med absolut säkerhet fastställa att när vi dör finns det ingenting. Jag tror att vår diskussion är väldigt av-trådad ifrån vad Plaisir vill få denna tråd till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...