Jump to content

Vilken hårdvara är aktuell just nu?


I lol
 Share

Recommended Posts

Mitt grafkkort håller antagligen på att gå sönder, vid högre upplösningar än 1024X768 börjar skärmen

blinka och ibland förlorar signal helt, händer också i vissa spel när jag spelat en stund även fast jag använder

mig av 1024x768, enda som hjälper när jag är av med bilden helt

är att på något sätt få datorn att ändra upplösning, (har en genväg på tangentbordet för att starta ett spel)

Ibland blir jag utan bild helt vid uppstart, och då var det enda som hjälpte att stänga av datorn och

låta den vara av i 10 minuter.

Allt började helt av sig själv och damm har jag rensat.

--------------

Nåja.. Som trådtiteln säger, vilka är dom aktuella grafikkorten och processorerna just nu?

--------------

Vad är billigt och bra, söker självklart inte något Nvidia GTX295-grafikkort för 5 000 kr.

Med grafikkort, processor och allt övrigt som ram-minne, hårddisk, dvd-brännare och låda(med nätagg) skall

budgeten gärna behöva hålla sig mellan och omkring 6 500 och 7 000kr, betydligt bättre saker för en liten slant

extra gör inte så mycket. :naughty:

Speldator naturligtvis.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är mest aktuellt är Core i5 och HD5800-serien, men du har inte råd med någon av dem så du får det mest aktuella alternativet i din prisklass; AM3 och HD5700. Du kan dock få i5 750 och HD5770 för precis under 7 000 kr om du tar svagare nätaggregat, billigare chassi och billigt mATX-moderkort. Du får lite mer prestanda, men chassit blir ganska trist (Cooler Master Elite 334 tänkte jag på) och moderkortet blir utan SATA och USB 3.0.

Nåväl, de valda delarna:

Moderkortet har nästa generationens USB och SATA (3.0), givetvis kompatibelt med 2.0.

Nätaggregatet är överdimensionerat för detta system, även kallat framtidssäkert. :naughty:

Grafikkortet har DX11.

Personligen hade jag lagt till en slant för att få Phenom II X4 955, snabbare original och har upplåst multipel för löjligt lätt överklockning.

post-848-1263646002_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är mest aktuellt är Core i5 och HD5800-serien, men du har inte råd med någon av dem så du får det mest aktuella alternativet i din prisklass; AM3 och HD5700. Du kan dock få i5 750 och HD5770 för precis under 7 000 kr om du tar svagare nätaggregat, billigare chassi och billigt mATX-moderkort. Du får lite mer prestanda, men chassit blir ganska trist (Cooler Master Elite 334 tänkte jag på) och moderkortet blir utan SATA och USB 3.0.

Nåväl, de valda delarna:

Moderkortet har nästa generationens USB och SATA (3.0), givetvis kompatibelt med 2.0.

Nätaggregatet är överdimensionerat för detta system, även kallat framtidssäkert. :naughty:

Grafikkortet har DX11.

Personligen hade jag lagt till en slant för att få Phenom II X4 955, snabbare original och har upplåst multipel för löjligt lätt överklockning.

Man tackar så hjärtligt! :>

Får väl ta och övergå till Windows 7 med en gång när jag får datorn, men hur ser det ut

med kompatibilitet? Kan man köra de flesta XP program på W7 ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl ta och införskaffa pro då :naughty:

Meckade ihop på en sida, inte det du visade tidigare, eftersom det var brist på vissa produkter,

men dit åt iaf.

priset:

Summa, moms 0%: € 630,95

Moms 22%: € 138,80

--------------------------------------

Summa, moms 22%: € 769,75

Hur ser det ut?

edit: ojsan, ram-minnet ser ut att vara fel sort. :>

post-9958-1263661659_thumb.png

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Multitronics sida var nog den sämsta jag sett på länge, fy helvete.

Stuvade om lite, hårddisken du valt verkar vara IDE, det tycker vi inte om.

SATA och USB 3.0 i all ära, men det där blev dyrt moderkort.

Detta grafikkort pga kylare från Arctic Cooling, tystare och svalare

Vad kan man förvänta sig av finländska sidor (det är därför jag hänger på svenska, höhö :D )

Nåja ser f.ö. helt bra ut och tack så mycket igen!

Blir att beställa inom en vecka eller 2 när jag har lite mera pengar på kontot.

Så, hoppas verkligen att den blåa texten (18.1.2009) betydde att det skall kontrolleras

i lagret eller dylikt och inte att dom skall tömma lagret på produkten.

hmm, finns det något motsvarande Nvidia grafikkort, har blivit skeptisk till ATI korten efter

krångel på min gamla dator och flera vänners datorer (blue-screens, vita texturer osv.)

Ja kan ju förstås ge det en ny chans, men bara lite för att fråga och spekulera. :)

Fann det här" XFX GTX 260 PCIE 576M 896MB GDDR3 2XDVI" för € 156,95

Mindre fysiskt minne och DDR3 mot DDR5, ati's ser lite bättre ut för pengarna då.

Tror jag ska ta och kolla lite hårdvaru tester.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Tog lite längre än förväntat :P

Nu har jag pengarna på kontot, och skall beställa.

Men dock var det några av sakerna som inte var bekräftat att det fanns i lager,

eller inte fanns i lager. Så skulle behöva några nya prylar.

Kan inte så mycket om vilka komponenter som är kompatibla med varandra, så ja hoppas

någon vill hjälpa mig, tack på förhand. :P

dock kvarstår iaf

Grafikkort: CLUB 3D HD5770 PCIE 1G DDR5 VGA+DVI+HDMI

Processor: AMD PHENOM II X4 925 AM3

Prisen har också stigit, men ja.. hmm... Var ingen liten summa pengar ja fick in,

ja höjjer budgeten till 800€ (ca 8 000kr)

Här är sidan.

http://www.multitronic.fi/

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

FY HELVETE FÖR FUCKING JÄVLA MULTITRONIC NI SKALL DÖ EN SMÄRTSAM DÖD

.. :P

Herrn, AMD lanserar snart (imorgon i mars, kanske redan vid månadsskiftet sägs det) ett nytt grafikkort i HD5000-serien; HD5830. Detta kommer logiskt nog vara bättre än HD5770 och sämre än HD5850. Vad priset landar på exakt är osäkert, men det kan vara värt att vänta och se. Eventuellt får du byta ner dig på hårddiskfronten då för att klämma in det i 800€.

Om du inte vill vänta på HD5830 kan vi rota om lite i detta paket för att anpassa det för Crossfire (dubbla grafikkort).

post-848-1267038241_thumb.png

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

FY HELVETE FÖR FUCKING JÄVLA MULTITRONIC NI SKALL DÖ EN SMÄRTSAM DÖD

.. :P

Herrn, AMD lanserar snart (imorgon i mars, kanske redan vid månadsskiftet sägs det) ett nytt grafikkort i HD5000-serien; HD5830. Detta kommer logiskt nog vara bättre än HD5770 och sämre än HD5850. Vad priset landar på exakt är osäkert, men det kan vara värt att vänta och se. Eventuellt får du byta ner dig på hårddiskfronten då för att klämma in det i 800€.

Om du inte vill vänta på HD5830 kan vi rota om lite i detta paket för att anpassa det för Crossfire (dubbla grafikkort).

Man tackar! ;)

Ser nog helt fint ut som det är nu, dock är jag lite orolig med ram-minnena som det bara

var 1 kvar i lager av. Well, får se hur det ser ut i morgon.

Tack så mycket igen! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser nog helt fint ut som det är nu, dock är jag lite orolig med ram-minnena som det bara

var 1 kvar i lager av. Well, får se hur det ser ut i morgon.

Då kan du ta de "gamla".

HD5830-recensioner kom ut idag, prissättningen är helt åt helvete fel med tanke på prestandan. Ska jag anpassa paketet för framtida Crossfire (dubbla grafikkort) eller är det inget som intresserar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan du ta de "gamla".

HD5830-recensioner kom ut idag, prissättningen är helt åt helvete fel med tanke på prestandan. Ska jag anpassa paketet för framtida Crossfire (dubbla grafikkort) eller är det inget som intresserar?

Nejdå, ser helt utmärkt ut som det är nu, borde väl klara mig på det där i åtminstone 2½ år. :)

Men, är det enorma prestanda skillnader mellan 5770 1GB och 5770 512MB, eller var det ett litet

misstag att du valde 512? =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå, ser helt utmärkt ut som det är nu, borde väl klara mig på det där i åtminstone 2½ år. :)

Men, är det enorma prestanda skillnader mellan 5770 1GB och 5770 512MB, eller var det ett litet

misstag att du valde 512? =)

WHAT, jag hade ingen aning om att det ens fanns 512MB HD5770, inte undra på att det var billigt då.

Nu har jag varit duktig pojke och klämt in ett HD5850 och rotat om lite annat.

post-848-1267116900_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

WHAT, jag hade ingen aning om att det ens fanns 512MB HD5770, inte undra på att det var billigt då.

Nu har jag varit duktig pojke och klämt in ett HD5850 och rotat om lite annat.

Hmm, 8:de mars, får inte datorn förens om minnst 3 veckor då.

Kör med föregående, byter ut 5770 512an till ett 1GB

Och beställer genast eftersom det bara finns 1 antec låda kvar.

Edit: hittade fler antec lådor tror jag skall beställa den här, så länge allt är kompatibelt vilket jag hoppas? :P

Edit: sådär, nu är det beställt. Hoppas allt såg helt bra ut. Och jag vill tacka Curly så mycket! :)

post-9958-1267117664_thumb.png

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...