Jump to content

Ny processor+nytt moderkort!


Umberto
 Share

Recommended Posts

Det nya decenniet till ära är det dags att göra några små datoruppgraderingar och jag önskar därför förslag på en ny processor samt ett nytt moderkort som passar ihop med min övriga utrustning:

Grafikkort: ASUS EAH4870, (PCIe 2)

Nätagg: ATX 12V v. 2.2 & PFC, 550W ( :lol: )

Hertzmotor: Nissan Cryorapist X, 116 ampere

Jag har även en helt oanvänd (pga felköp) processorfläkt här hemma och det skulle vara suveränt om den kan komma till användning. Det är en Freezer 64 Pro ("Application: All AMD Athlon 64[X2] [socket 754, 939, AM2; All AMD Athlon 64 FX [socket 939, AM2]")

Datorn ska kunna användas till nya spel men superpresterande top-of-the-line-utrustning är dock inte nödvändig.

Några rekommendationer?

Om ytterligare information behövs eller om jag har glömt något, vänligen meddela. Hårdvara är INTE min starka sida! :D

Edit: Ah, yes - jag kommer dessutom att behöva några nya ram-minnen.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, vill du ha användning för Frysaren är ett AM3-system lämpligt.

Processor: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Moderkort: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H eller ASUS M4A785TD-V EVO

Minnen: Corsair XMS3 1333MHz 4GB (2X2GB).

Detta landar på 3 600 kr på Misco.se, vilket du kan ha som riktlinje.

Angående minnena valde jag i detta fall art. nr. TW3X4G1333C9A pga. lägst pris, men herrn kan ta det som är billigast. Kolla efter modellnamnet Corsair XMS3 och specifikationerna DDR3 1333MHz och CL9 (CAS Latency, åtkomsttid. Ett lämpligt pris för dessa är cirka 1 000 kr här i Svärrje.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
Skrivet (redigerad)
Ah yes, moderkortet är fint val. Minnena kommer fungera, frågan är om de är de mest prisvärda på den butik du handlar ifrån. Skulle du kunna länka till dem, eller butiken så ska jag se till att du gör det mest prisvärda valet. :P

Phew, jag chansade och skickade in beställningen i morse. Tur att jag valde rätt då.

Köpte härifrån (lycka till med finskan). :wub:

Och översättning. (Komponenter>>minnen)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Nu har den nya Curly-ordinerade utrustningen varit installerad i några dagar och allt fungerar klockrent. Skillnaden i prestanda är betydlig och spelen flyter på som aldrig förr! Mina tekniskt lagda polare vågade dock inte använda extrafrysaren på den nya processorn eftersom den inte täckte hela och de ville inte riskera att processorn skulle överhettas, så tillsvidare kör jag med den som följde med.

Men tack igen, mr Curly.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...