Jump to content

Krig


I lol
 Share

Recommended Posts

En ganska intressant tanke jag gått omkring med länge.

Och före ni börjar spekulera kring frågorna, vill ja att ni tänker på vad överbefolkning

kan leda till för problem.

Kan man förebygga överpopulation utan drastiska åtgärder?

Om befolkningsmängden på jorden gick från 6 000 000 000 till 6 790 000 000 på 10 år,

hur ser det ut efter 100 år? Och efter 200 år?

Tänker man på miljön, så kan man alltid sänka koldioxid utsläppen, men vad händer

när botten av sänkandet är nådd och sänkandet blir ersatt med fler människor?

Vi kan ju gå några steg tillbaks och leva som på stenåldern, men det skulle inte spela någon större

roll när vi bara blir fler och fler människor. :mf_doof:

Själv stödger jag inte krig, men jag stödger heller inte obalans i naturens cirkel,

i denna moderna tid har människan övergått från en cirkel till en linje som går rakt uppåt.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore att sjukt att någon stormakt skulle få välja vilka som ska få leva och inte få leva vilket är fallet i krig. Om Jorden överbefolkas kommer det märkas i att städer utplånas av virus eftersom vi bor för tätt, eller liknande. Fram tills dess, så länge vi kan leva så många som vi är, så är planeten inte överbefolkad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något som jag ofta tänkt på är hur det skulle sett ut idag om vi inte haft WWI och WWII. Eftersom genom Treaty of Versailles och andra treaties på den tiden förbjod man Tyskland från att bygga ut sin "luft-flotta"(?) som istället fick honom att satsa på raketer och raketforskning. Det i sin tur ledde till att efter kriget så rekryterades vissa raketforskare som faktist hade en hand i månlandningen och rymdfärderna. Hade detta inte hänt hade månlandningen säkerligen skjutits upp många år fram i tiden eftersom det saknades kompetens som Tyskland under många år satsat fullt ut på.

En annan sak jag tänkt på är just överbefolkningen. Om det inte dött ~50 miljoner i WWII så hade vi säkert vart många fler på jorden, men det vågar jag inte spekulera kring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge det finns dispyter mellan folk/religioner/länder/provinser/städer så kommer krig finnas.

Däremot att använda krig som en anledning för att rensa ut folk ser jag ingen mening med. Kolla bara på pesten och spanska sjukan. Det kommer komma en mycket värre pandemi inom en inte allt för lång framtid tror jag. När folk tränger ihop sig i städer som dom gör nu kommer det också slå ut hela städer på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något som jag ofta tänkt på är hur det skulle sett ut idag om vi inte haft WWI och WWII. Eftersom genom Treaty of Versailles och andra treaties på den tiden förbjod man Tyskland från att bygga ut sin "luft-flotta"(?) som istället fick honom att satsa på raketer och raketforskning. Det i sin tur ledde till att efter kriget så rekryterades vissa raketforskare som faktist hade en hand i månlandningen och rymdfärderna. Hade detta inte hänt hade månlandningen säkerligen skjutits upp många år fram i tiden eftersom det saknades kompetens som Tyskland under många år satsat fullt ut på.

En annan sak jag tänkt på är just överbefolkningen. Om det inte dött ~50 miljoner i WWII så hade vi säkert vart många fler på jorden, men det vågar jag inte spekulera kring.

Var det värt att offra 50 miljoner människor för att få landa på månen ett par år tidigare menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...