Jump to content

VidZone


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tjo!

Jag visste inte om jag skulle ta detta i PS3-tråden eller som tråd i Spelforumet, men eftersom det egentligen handlar om musik och inget annat är det ju hit jag borde vända mig. Ska försöka fixa lite diskussionsmaterial så det inte bara är PS3-lirare som hänger här.

vidzonexmb060509580_1143024_0.jpg

Vidzone är en musikvideotjänst för Playstation 3 som fungerar som Spotify eller Voddler, fast för musikvideos. Det släpptes i Sverige den 3:e december och en uppenbar fördel är att allt är gratis. Musikutbudet inkluderar musikkatalogen från Sony BMG Music och EMI Records, vilket innebär artister såsom Kent, Keane, Lady Gaga, Elton John och många fler jag inte hunnit utforska än.

En klar nackdel är att det aldrig kan bli som spotify eftersom bara låtar med musikvideos finns listade, och det är ju som bekant bara en bråkdel av världens låtar som det gjorts officiella musikvideos till. Därvidlag har Youtube fortfarande en klar fördel mot Vidzone eftersom det alltid finns folk som gör egna videos mm. Artister som saknas helt eller till allra största del inkluderar Metallica, Red Hot Chili Peppers och Pink Floyd, de band jag alltid lyssnat mest på. Programmet är däremot rätt bra för att upptäcka ny och nygammal musik, vilket jag skulle behöva.

Kvaliteten på själva programmet är rätt ojämn, det är förhoppningsvis nån form av betaversion trots att den funnits i bl a Storbritannien i ett halvår eller mer. Interfacet är krångligt och nån enkel Queue som i Winamp eller Spotify finns inte. Istället läggs allt i "Now Playing", som kommer fyllas på med en hel playlist på 30 låtar även om du bara utforskar den senaste topplistan. En "Play now"-funktion finns visserligen men just kösystemet med playlists och "now playing" behöver förbättras rejält. Nån snabbknapp för att komma åt den allra viktigaste listan Play Now finns inte heller, utan du måste dra dig bak sex steg i långsamma menyer för att gå in i tre menyer till. Korkat.

Bild- och ljudkvaliteten är däremot mycket bra. Ljudkvaliteten är superb och jag har hittills inte hört en skymt av ljudkompression. Bildsynken är total men vad gäller bitraten är den obalanserad. Vissa videos kan lika gärna vara fullskaliga DVD-rippar medan andra, ofta äldre, videos har tydliga videokompressioner liknande Windows Movie Maker + Youtube-konstellationer. Märkligt är också att 16:9-videos trycks ihop på 4:3-teves och att 4:3-videos sträcks ut på 16:9-teves. Ska det vara så svårt med letterbox? Officiella källor har påpekat att HD-format inte är aktuellt heller.

Konstigt är dessutom buggiga och bristfälliga spolmöjligheter och den totala bristen på något så vansinnigt enkelt och grundläggande som en volymratt. Man kan gå ut i PS3s huvudmeny XMB och bläddra runt bland filer, men inte öppna några av dem eller gå ut på internet. Däremot kan du skicka PM till dina kompisar och kolla filstorlekar och fil-/mapphantering. Hurra. :mellow:

Det hade varit bra med åtminstone webaccess under tiden programmet är igång, så man kan kolla sångtexter och annat. Men likt det mesta Sony Computer Entertainment spottar ur sig finns en jättebra grundtanke och princip, men utan nån som helst känsla för finish, layout och användarvänlighet. Basala saker som volymratt och smarta spellistor saknas helt, och menysystemet känns krystat och utan fokus på enkelhet.

+ Gratis

+ Ganska stort utbud

+ Bra ljudkvalitet och för det mesta god videokvalitet

+ Perfekt audio-videosynk

+ Diskret reklam som aldrig bryter låtordningen (som i Spotify)

+ Inga fördröjningar eller uppstartningstider

+ Möjlighet till egna playlists

+ Många rekommenderade playlists med intressanta teman som inte bara är begränsade till olika musikgenrer

- Extremt krånglig interface med ännu jobbigare menyer

- Konstigt och idiotiskt kösystem för "Now Playing"

- Restrikterat till videos, därför aldrig i samma klass som Spotify

- Ofta fel videoformat mellan bredbilds- och 4:3-format

- Jobbigt söksystem

- För mycket inriktat på pop och radiomusik, därmed saknas ett stort rockregister

Vad tycker ni som testat programmet om det? Vad tycker ni andra om konceptet? Tror ni att ett Vidzone-program liknande Spotify och Voddler kommer lanseras internationellt? Kommer det i så fall kunna konkurrera med Youtube och Spotify?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du kunna förklara vad VidZone är?

Vad jag fattat så ska det vara musikvideo, streamat?

Tydligen. Man ska också kunna skapa playlists a lá Spotify och också kunna köpa musikvideos som man laddar hem.

Verkar spännande. Ska absolut testa!

Stämmer :mellow:

I see! Hur är utbudet på musikvideos? Voddler-lite eller Spotify-mycket? :wub:

Återstår att se eftersom det inte släppts än, men trailers säger över 10 000. Hoppas de inte exkluderat artister på samma sätt som Spotify, men kruxen blir nog att det främst är Sony BMGs musik och att till exempel Metallica inte lär gilla konceptet.

Har kollat ps store flera gånger idag men inget än så länge.

Fy fan så bra VidZone är :)

Har fixat några fina playlists ^^

Var fan finns det? Jag har inte fått nån uppdatering? Det står att jag har senaste. Skall man ladda ner det nånstans?

Playstation Store. Hitta söksymbolen som ser ut som ett förstoringsglas och skriv in vidzone. Tanka och installera. Första gången tar serversynken en kvart, sedan startar programmet i framtiden på en halvminut.

Tänkte göra en tråd om programmet imorgon, jag har redan skrivit det mesta.

Många tack!

Och efter installation hittar du det under Musik.
Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grym tråd Henkibojj.

Bra jobbat med sammanfattningen också. Blev en FAQ nästan :)

Kan inte skriva mycket mer nu, har bråttom. Men jag hoppas VidZone kan fortsätta vara exklusivt till Playstation iaf.

Quotarna var helt enkelt de första som kom på tal i PS3-tråden, jag hade tänkt föra över allihopa hit men med en maxgräns på 15 quotes gick inte det. Och lustigt nog var din första- och sistapost i inlägget ovan precis första och sista i 15-spannet som råkade bli en förbaskat bra FAQ av ren slump :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så trycker du på Triangel och får fram det vanliga tangentbordet :D

Vanliga och vanliga... jag använder alltid telefonlayouten och inte QWERTY på min PS3a, det blir mindre piltangentbläddrande då så det går mycket fortare att skriva. Varför i helv-.. hela friden det inte går i Vidzone är ju ännu en miss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Bump!

Nu när PSN är uppe igen och Spotify infört 10-timmarsrestriktioner kan det här vara värt att kika på igen. Jag vet inte att så himla mycket har hänt interfacemässigt i Vidzone men utbudet verkar ha ökats på ganska ordentligt och man kan hitta både Metallica och Veronica Maggio varvat med Kent och Beyoncé.

"On Demand" är vanliga sökningar av låtar medan "Music Channel" är som MTV var förr i tiden innan det helt enkelt slutade vara en musikkanal. Fördelen är att man kan söka på ett antal genrer och när som helst pausa teven (man kan däremot inte skippa aktuell låt, precis som på en teve).

Nån som fortfarande använder det här? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...