Jump to content

Decibel


Wu Zi Mu
 Share

Recommended Posts

Jag tänkte posta det här i TROMS först, men det blev en hel del frågor.

Så jag tar det i en egen tråd.

Decibel.. dB.. Skumt mått om man inte behärskar det teoretiskt.

När jag satt och funderade på vilka fläktar jag skulle köpa till datorn så kom jag på:

- Plussar man på något som låter 19 dB med något som låter 27 dB? Eller finns det något logiskt sätt som volymen ökar?

Om jag har två fläktar, och båda två låter 24 dB konstant. Ökar ljudnivån då? Hur mycket? Och varför?

Förr hade jag tankesättet att:

- Jag har ju redan en fläkt som låter 24 dB, då spelar det ingen roll hur många 20 dB's fläktar jag trycker in dit.

Hade jag rätt då? Eller kom jag på rätt vägar när jag började tveka på den teorin?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte posta det här i TROMS först, men det blev en hel del frågor.

Så jag tar det i en egen tråd.

Decibel.. dB.. Skumt mått om man inte behärskar det teoretiskt.

När jag satt och funderade på vilka fläktar jag skulle köpa till datorn så kom jag på:

- Plussar man på något som låter 19 dB med något som låter 27 dB? Eller finns det något logiskt sätt som volymen ökar?

Om jag har två fläktar, och båda två låter 24 dB konstant. Ökar ljudnivån då? Hur mycket? Och varför?

Förr hade jag tankesättet att:

- Jag har ju redan en fläkt som låter 24 dB, då spelar det ingen roll hur många 20 dB's fläktar jag trycker in dit.

Hade jag rätt då? Eller kom jag på rätt vägar när jag började tveka på den teorin?

Det stämmer att decibel-skalan inte är linjär (dvs. att 20dB+20dB skulle vara lika med 40), utan den ökar logaritmiskt - som alla våra sinnen - alltså liknande den en exponentiell kurva har.

dba2_1139746_0.gif

Den här sidan var sjuukt bra. Pedagogisk som få. Dock på engelska. I den står b la att "60 dB + 60 dB = 63 dB", följt av en formel som förklarar varför.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer att decibel-skalan inte är linjär (dvs. att 20dB+20dB skulle vara lika med 40), utan den ökar logaritmiskt - som alla våra sinnen - alltså liknande den en exponentiell kurva har.

Den här sidan var sjuukt bra. Pedagogisk som få. Dock på engelska. I den står b la att "60 dB + 60 dB = 63 dB", följt av en formel som förklarar varför.

Okay! Besvarade det mesta jag undrade. Dock har jag sovit på tok för lite för att orka sätta mig in i den där sidan!

Men tack för tipset, ska kolla upp den sen.

Min förstärkare använder sig av decibel, det fula är att den börjar på -40 dB och ökar när man höjer volymen, så den brukar vara på typ -20 dB när man kollar TV, och -12 dB när man spelar Rock Band eller kollar film.

Är inte 0 dB det lägsta en människa hör?

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte posta det här i TROMS först, men det blev en hel del frågor.

Så jag tar det i en egen tråd.

Decibel.. dB.. Skumt mått om man inte behärskar det teoretiskt.

När jag satt och funderade på vilka fläktar jag skulle köpa till datorn så kom jag på:

- Plussar man på något som låter 19 dB med något som låter 27 dB? Eller finns det något logiskt sätt som volymen ökar?

Om jag har två fläktar, och båda två låter 24 dB konstant. Ökar ljudnivån då? Hur mycket? Och varför?

Förr hade jag tankesättet att:

- Jag har ju redan en fläkt som låter 24 dB, då spelar det ingen roll hur många 20 dB's fläktar jag trycker in dit.

Hade jag rätt då? Eller kom jag på rätt vägar när jag började tveka på den teorin?

Ja det finns ett logiskt sätt!

Man räknar om ljudintensitetsnivån (dB) till ljudintensitet W/m^2), och då kan man addera det.

Formeln ser ut som följande: L = 10 log ( J / 10^-12)

L = nivå i dB

J = Intensitet

J(referens) = 10^-12

Bryt ut J:

10^(L/10) * 10^-12 = J

Om vi räknar ut intensiteterna med L(ett) = 19 och L(två) = 27 och adderar sedan J(ett) med J(två) får vi 5,8 * 10^-10 W/m^2, vilket motsvarar 27,6 dB. 19 dB är väldigt lite jämfört med 27 dB så därför ökar det inte så mycket.

Du har fel i ditt tankesätt, det låter mer ju fler fläktar du har. Om du börjar med en fläkt och sen lägger till en som låter precis lika mycket så blir det en fördubbling a intensiteten och ljudnivån kommer att öka med 3,01 dB. Detta eftersom L = 10 log ( 2 ) = 3.01. Vilken intensitet intensitet man har spelar ingen roll

Dina två fläktar på 24 dB kommer låta 27 dB tillsammans. Prova räkna ut sammanlagda intensiteten om du inte är övertygad :unsure:

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för de båda grymt utförliga svaren.

Jag har tappat logaritmer totalt sen jag tog studenten! Men det där låter ganska övertygande.

Då är det ju nästan att man bör fundera på att köpa en som väsnas lite extra men har högre luftflöde, än två tystare med lägre luftflöde.

Om man vill få en så tyst dator som möjligt. Däremot är det långt över min nivå atm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte posta det här i TROMS först, men det blev en hel del frågor.

Så jag tar det i en egen tråd.

I salute you! :)

Rånar tråden lite... :unsure: Vilken decibelnivå skulle ni erfarna rävar säga att en s.k. tyst datorfläkt har? Min låter rätt mycket och jag hade tänkt att nån gång skaffa en ny men jag vet inte vad för dB-siffror jag ska tycka är "bra".

(Kunde tagit det i D&T-forumet men det handlar ju bara om en siffra :) )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okay! Besvarade det mesta jag undrade. Dock har jag sovit på tok för lite för att orka sätta mig in i den där sidan!

Men tack för tipset, ska kolla upp den sen.

Min förstärkare använder sig av decibel, det fula är att den börjar på -40 dB och ökar när man höjer volymen, så den brukar vara på typ -20 dB när man kollar TV, och -12 dB när man spelar Rock Band eller kollar film.

Är inte 0 dB det lägsta en människa hör?

Whutt?! Jag har precis likadant, trodde det var någon felinställning någonstans, men det kanske finns någon logisk förklaring då? Min går iofs från -82 dB till 0 dB, men principen är densamma.

EDIT: Hittade förklaringen vid lite googling:

"Minus 10 är 10 db under signalen från cd.n. När den står på noll är det exakt samma ljudstyrka som om man skulle koppla cdspelaren direkt till slutsteget utan nån Vol kontroll. Detta fixar alla slutsteg utan att klippa om inte högtalarna är på under 1 ohm eller nåt,vilket jag inte tror mina är. Normala slutsteg klipper vid + några db.

Minus 10 är även cirka en tiondel av maxeffekten,vilket den borde klara galant.

Var heller inte nåt speciellt krävande musik med mkt bas eller så."

Sounds plausible.

Redigerad av Marquis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Whutt?! Jag har precis likadant, trodde det var någon felinställning någonstans, men det kanske finns någon logisk förklaring då? Min går iofs från -82 dB till 0 dB, men principen är densamma.

EDIT: Hittade förklaringen vid lite googling:

"Minus 10 är 10 db under signalen från cd.n. När den står på noll är det exakt samma ljudstyrka som om man skulle koppla cdspelaren direkt till slutsteget utan nån Vol kontroll. Detta fixar alla slutsteg utan att klippa om inte högtalarna är på under 1 ohm eller nåt,vilket jag inte tror mina är. Normala slutsteg klipper vid + några db.

Minus 10 är även cirka en tiondel av maxeffekten,vilket den borde klara galant.

Var heller inte nåt speciellt krävande musik med mkt bas eller så."

Sounds plausible.

Okay. Jo det låter ganska troligt. Däremot går min över +1 i dB. Var nån film med fucked up ljudinställningar som jag fick ha +5,3 dB på.

@Henkiibojj: For those about to rock!

Det beror ju helt på vad man klassar som tyst. Man måste ju skilja på tyst och ljudlös :unsure:

Vid 0 dB (1000 Hz) är det lägsta en normal person kan höra. Så jag skulle tro runt 15 dB eller lägre.

För mina fläktar ligger på 22,5 dB. Och nog hör man dem lite när Spotify vilar.

Dessa verkar rätt hyfsade, http://www.silenx.com/ixtremaprofans.asp?sku=ixp-74-09

Sen vet jag inte hur effektivt det är att sätta mattor, hänga upp hårddisken eller vibrationsdämpare istället för att byta fläktar.

Skulle vara intressant att veta vilket som dämpar absolut mest.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I salute you! :P

Rånar tråden lite... :confused: Vilken decibelnivå skulle ni erfarna rävar säga att en s.k. tyst datorfläkt har? Min låter rätt mycket och jag hade tänkt att nån gång skaffa en ny men jag vet inte vad för dB-siffror jag ska tycka är "bra".

(Kunde tagit det i D&T-forumet men det handlar ju bara om en siffra :P )

Mitt nätagg låter 21 db, tillsammans med en fläkt som har liknade db borde det bli ca 24db totalt. Lite för mycket för min smak så satsa på 15 eller mindre, det blir ju ändå aldrig så lågt som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...