Jump to content

Parkeringsböter


Arvid
 Share

Recommended Posts

Jag fick en p-bot när jag besökte en kompis för några veckor sedan. Automaten hade skrivit ut fel biljett, den gällde för en avsevärt kortare tid än vad jag betalat för och parkeringstiden på den började innan jag kom dit så troligen fick jag nån annans biljett. Och jo, jag kollade biljetten innan jag lämnade bilen men jag trodde att det var en annan dag så jag reagerade inte på felet. :)

Klantigt av mig, jag vet, men jag har byggt mitt försvar på att jag hävdar att jag inte har någon skyldighet att kontrollera biljetten efter köpet. Jag kontrollerar ju att jag betalar för rätt tid när jag stoppar i mynten och ser giltighetstiden på automatens display. Vad automaten sen printar ut borde inte vara mitt ansvar. Parkeringsbolaget håller inte med mig. Kan någon juridiskt kunnig säga vem som har rätt?

Om det nu är deras regler att man måste kontrollera sin biljett efter köpet, borde de inte vara skyldiga att upplysa om det för att det ska gälla? Precis som att de måste upplysa om att biljetten ska placeras innanför vindrutan.

Det är ingen dyr bot (300 spänn) men det känns fittigt att tvingas betala fast jag vet att jag gjort rätt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så dagen var rätt men summan du stoppat i var fel. Vilket då även tiden för hur länge du fick stå var?

Ja.. men det väsentliga i min fråga är ifall parkeringsbolaget verkligen kan kräva att jag ska kontrollera att jag fått rätt tid på biljetten utan att de först informerat om att det är mitt ansvar att göra det.

Kan dra en jämförelse: Du ska åka pendeltåg i Stockholm och säger till spärrvakten vart du vill åka och han stämplar din remsa. Om spärrvakten skulle stämpla för få kuponger och du fastnar i en kontroll, är det då spärrvakten som bär ansvaret eller du själv för att du inte kontrollerade att han stämplade rätt antal kuponger? Borde rimligtvis vara spärrvakten i det fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mysko sak hände mig igår, på morronen när jag skulle betala en biljett så snodde den 11kr (den tog emot pengarna men visade inte på displayen att jag hade lagt in nått), fick trycka på retur typ 15 ggr sen fick jag pengarna tillbaka, försökte igen men då hände samma sak, då när jag trycker på retur får jag tillbaka 21 kr! (2 tior + 1 enkrona), tredje gången funkade det

Senare på eftermiddagen åker jag till en annan stad och ska parkera där, då snor den maskinen en tia och jag fick spamma retur massa gånger, sen funkade det o.o

Hur är det egentligen, är maskinerna kopplade till varandra/nätet, så att de kan bli sånna fel? :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det borde rimligtvis vara du. Givetvis skall ju det bli rätt tid på biljetten, men de vet ju inte om du har en gammal biljett. Ser du att det är fel på maskinen skall du ringa numret som står på maskinen. Det är ett mobilnummer och går alltid till parkeringsbolaget.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vem som än har rätt tvingas du betala ändå och om du orkar. fortsätta överklaga sen. Betalar du inte blir det påminnelseavgifter och sen inkasso, det är inte värt det.

Jo den saken är biff. Men jag själv borde rimligen ha rätt att kräva tillbaka pengarna jag gav för biljetten eftersom jag inte fick det jag betalade för. Vore kul att se hur de reagerar om man själv kräver dem på pengar och hotar med inkasso o.s.v (för de lär troligen inte vilja betala). :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mysko sak hände mig igår, på morronen när jag skulle betala en biljett så snodde den 11kr (den tog emot pengarna men visade inte på displayen att jag hade lagt in nått), fick trycka på retur typ 15 ggr sen fick jag pengarna tillbaka, försökte igen men då hände samma sak, då när jag trycker på retur får jag tillbaka 21 kr! (2 tior + 1 enkrona), tredje gången funkade det

Att automaten slutat räkna pengar är något jag också varit med om. Har faktiskt hännt då och då när jag stoppar i äldre enkronor med förra kungen Gustav VI Adolf på. Fast det brukar funka om man kör myntretur en eller två gånger och börjar om. :o

Jag fick en p-bot när jag besökte en kompis för några veckor sedan.

Varför ville du inte skriva att det var hos mig du fick den? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är du skyldig att kontrollera biljetten. :P

Är det verkligen så självklart? Se på mitt exempel med SL-remsan här ovan. Jag vill veta vad lagen säger om detta.

Varför ville du inte skriva att det var hos mig du fick den? :whistling:

Man behöver väl inte avslöja alla detaljer. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen så självklart? Se på mitt exempel med SL-remsan här ovan. Jag vill veta vad lagen säger om detta.

Ja det är det. Samma sak när du köper något i en butik. Vill du vara säker på att ev. garanti ska gälla måste du givetvis kontrollera kvittot redan i butiken. De flesta kollar nog aldrig kvitton eller parkeringsbiljetter, för det mesta stämmer det ju. Men skulle det inte göra det som i ditt fall så har man bara sig själv att skylla om man inte kontrollerade kvittot direkt. Så är det. Betala böterna och gå vidare i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur skall du kunna bevisa att biljetten var fel?

Det kan ju vara en gamal biljett du kommer dragandes med...

Jag vet inte, det lagras kanske elektroniskt när och hur mycket pengar som stoppas i automaten så man kan kolla upp det i efterhand.

Betala böterna och gå vidare i livet.

Done. Får se de 300 kronorna som läropengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Done. Får se de 300 kronorna som läropengar.

Var glad för att det bara var 300. Vet en som kom hem med 4 parkeringsböter ala´ 700:- på 2 veckor en gång.

Eller att du stod på en handikappsruta, där gäller inte 15 minutersregeln. De kan ge böter på plats. Och det är långt mycket mer än 300...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...