Jump to content

CD-Fodral


VickeX
 Share

Recommended Posts

Vet inte om det här är trådvärdigt, men det får väl visa sig.

Kom att tänka på att cdfodral fortfarande är 4;3/fyrkantiga. Vad tror ni om wide-case? Som wide-screen alltså. Tänkte då med bildkomposition och lite så, så vore det väl snyggare.

Fördelar och nackdelar?

Den enda nackdelen jag kan komma på nu skulle väl vara att det alltid är jobbigt med förändringar. Nya cd-hyllor skulle behövas, och om man bara har skivorna i en vanlig hylla så skulle det bara se konstigt ut om man helt plötsligt har ett antal skivor som är mycket högre än de flesta andra.

Men som sagt. Skulle nog vara snyggare over-all med wide-case. Vi har ju widescreen och det mesta känns som om det är brett nu.

Ahum?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njah. Nej.

DVD-fodral, CD-fodral och liknande samt deras tillbehör är såpass standardiserade och så gamla att det inte kan bytas ut utan anledning. Blurayskivor är ju däremot av helt annat format. PS3-spel är samma case fast dubbelt så tjockt (eller är det BR som är hälften?). PSP-spel och UMD-filmer har ett eget format, och DS-spel likaså.

Jag tror inte alls på idén att gamla lagringsmedieformat får nya mått på sina fodral, däremot kan utsmyckningen förändras:

cd_case-big_1137905_0.jpg

Gammalt CD-fodral,

vs. Super Jewel Box:

Super_JewelBox_Closed_Flat_1137905_1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svårt att se att det skulle komma någon fysisk innovation av ett medium som har sin framtid i den digitala sfären.

True true...

Men, hur kom förresten måtten till? CD-fodralet var väl först utav de mer moderna boxarna... så de körde på det mest simpla där eller? En låda som precis får in en cd... Alltså, en fyrkant som får plats med en cirkel utav den diametern en cd har, plus en kant för "gångjärnet" eller vad man ska säga...

VHSfodralen är ju också relativt logiska... själva bandet skulle få plats i det. Men hur är det då med dvdboxar? De har ju gott om plats över.

En blandning mellan cdboxens smala design och vhsets höga? För att man inte ska blanda ihop dom alltså?

:o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur är det då med dvdboxar? De har ju gott om plats över.

En blandning mellan cdboxens smala design och vhsets höga? För att man inte ska blanda ihop dom alltså?

Mm, det är väl för att de ska kunna stå bredvid VHS-banden, för att filmaffischer skulle enkelt kunna göras om, och för att behålla det avlånga formatet för film, antar jag. Det skulle kännas lite 'budget' att köpa dator-, blueray- och dvd-skivor som kom i 12*12-fodral. Tycker och tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...