Jump to content

Att tolka låttexter


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tjo!

Allteftersom jag lyssnar mer och mer på (för mig) oupptäckt musik kräver det också mer och mer låttexttolkningar eftersom jag mycket hellre studerar meningen bakom låten samtidigt som jag uppskattar själva musiken, än att bara digga en låt i fyra minuter och dra vidare på nästa låt i en slumpad spellista utan att nånsin förstå varför texten skrevs på det sättet den gjordes. Hur gör ni när ni lyssnar på musik - lyssnar ni bara på beatet, på gitarren, på trummorna eller på sångmelodin, eller försöker ni tolka och djupanalysera texten också?

Givetvis beror det ju på hur kryptisk texten är också; det är inte svårt att tolka "Lollipop"-texten:

I wanna lick it,

I wanna taste it

I wanna feel it,

I wanna lick it,

I wanna taste it,

I wanna feel it,

I wanna suck on your Lollipop.

:teehee:

...men det finns ju väldigt många andra texter som kräver mycket grubblerier innan man fått ordning på vad den bakomliggande tanken är. Vad jag förstått är Bob Dylans texter annars rätt kryptiska och ska gå att tolka på hur många sätt som helst.

Pink Floyd är en grupp som har en hel del svårtolkade texter, eller som åtminstone har väldigt många betydelser där man själv på sätt och vis får skruva på orden för att få ihop en helhetsbild av deras olika konceptalbum. The Wall är ett album (och en film) som för mig tog drygt ett halvår för att förstå till fullo, och fortfarande får jag vissa "aha"-moment där jag förstår något jag inte förstått förr.

Hur gör ni när ni lyssnar på musik? Finns det nån grupp som skriver särskilt kryptiska texter? Lyssnar ni nånsin ens på texten? Discuss, mofos!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låtens text har en stor betydelse för mig! Det ska vara en bra text, till exempel en handling, då blir det så jävla bra så att det inte finns! Sedan beror det på HUR texten kommer ut, det ska vara mycket känsla när dom sjunger.

Guilty as charged
But damn it, it ain't right
There's someone else controlling me
Death in the air
Strapped in the electric chair
This can't be happening to me

Who made you God to say,
I'll take your life from you?

Flash before my eyes
Now it's time to die
Burning in my brain
I can feel the flame

Wait for the sign
To flick the switch of death
It's the beginning of the end
Sweat, chilling cold
As I watch death unfold
Consciousness my only friend

My fingers grip with fear
What am I doing here?

Flash before my eyes
Now it's time to die
Burning in my brain
I can feel the flame


Someone help me
Oh please, God help me
They are trying to take it all away
I don't want to die

Time moving slow
The minutes seem like hours
The final curtain call I see
How true is this
Just get it over with
If this is true, just let it be

Wakened by horrid scream
Freed from this frightening dream

Flash before my eyes
Now it's time to die
Burning in my brain
I can feel the flame[/codebox]

Jag menar, titta bara på Ride The Lightning från Metallica, den handlar om en snubbe som ska sättas i elektriska stolen och dom beskriver känslan, hur han tänker och känner innan det händer! Så jeffla Epic!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta när jag lyssnar på ny musik har jag låttexten framför mig. Utav det jag hör/läser får vissa låtar en betydelse. Att den betydelsen inte är samma som låtskrivaren ville uttrycka gör detsamma, jag får utlopp för mina tankar och känslor - vilket ju är stor del av grejen med att lyssna på musik.

Sedan finns det även tillfällen då jag letar efter låtarnas betydelse innan jag bildat en uppfattning (Finns många sidor där folk diskuterar låtarnas betydelse). Det är mer sällan jag kan relatera till känslan i låtarna då, men å andra sidan är det inte sällan man lär sig något om artisterna bakom - en stor vinst på ett annat vis.

Det behöver heller inte vara hela låtar, ibland kan vissa rader, refränger eller verser kännas som ett perfekt sätt att uttrycka någonting... Då kan det räcka med just den biten. Att låten handlar om araber som förhandlar med kameler som valuta spelar ingen roll om ett stycke går rakt in i hjärtat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt klart på vad jag lyssnar på men jag lyssnar väldigt, väldigt sällan på låtar utan text. Jag älskar känslan av att ha hört en låt massor av gånger för att sedan under någon random lyssning känna en slags euoforisk och ibland tårögd "aha"-känsla.

När det kommer till artister som kanske Cornelis, Loke och andra svenska (och ibland tyska) låtskrivare brukar jag dock ha ett extra öra öppet. Engelska texter brukar dock passera mig ganska obemärkt.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var i mellersta tonåren tolkade jag The Doors klassiker Light My Fire som att den handlade om en knarkupplevelse.

-You know that it would be untrue

You know that i would be a lier

If i was to say to you

Girl we could'nt get much higher

Come on baby light my fire....

...och så vidare

Numera tycker jag att låten handlar om sex. Känns inte lika ensidigt. Även om låten kanske var skriven med dubbla meningar från början. Men det är ett exempel på hur man kan ändra sina tolkningar under årens lopp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...