Jump to content

Spel/Poäng


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Kanske, men hur man vinner poängen är ju den viktiga frågan. Flashspel? Trådar?

Det bästa vore väl att man vinner poäng genom nåt som bidrar till forumets utveckling, till exempel creds från ett tacksystem.

Hmm... Först var jag helt negativ till idén när jag läste Agentens post, men nu efter att ha läst din post så tänkte jag efter lite... Var det inte en diskussion om någonting liknande förut? När forumet senast fick sig en liten uppdatering med små features som jag aldrig riktigt tänkt på... Hur som helst, det handlade om det här om att man betalade för att byta namn, och att man kunde göra donationer... Var det inte något snack om någon liten statusikon under avataren eller så som visade t.ex att man donerat etc. Det skulle ju då kunna gå att genomföra fast i textform, som någon typ utav poäng.

Just det. Det var ju något snack om olika grader av medlemskap också. Att man kunde köpa "guld" eller någonting sådant för att få en liten bricka som visade att man var guld (basically att man donerat), och att man t.ex hade en större inbox, mer att ändra på sin profil etc.. Skulle någonting sådant fungera?

Det vi diskuterade då var väl att det bara skulle var små summor pengar som inte skulle vara för dyra så att det kändes som om det blev någon jävla tonårscommunity med plus och bdb HD och lunarstorm pro och allt var det är, utan att det verkligen skulle vara endast för att få folk att vilja donera en summa pengar för att hålla forumet vid liv...

Discuss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och profilerna verkar ju ha blivit mer utvecklade i nya IPB också så det skulle säkert vara roligt att kunna ändra lite mer.

Angående allt tjafs överallt om att det inte får bli för mycket hit o för mycket dit:

Så länge forumet fortfarande är ett forum så spelar inte skiten runt om speciellt mycket iom att jag ändå aldrig orkat bry mig om att tex lägg till vänner eller springa runt o skriva i allas kommentarbox osv. Jag läser trådar och skriver i dem. Så blir det en massa strunt runtomkring som hamnar under egna sidor så drabbar det ju ingen som inte vill se det :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och profilerna verkar ju ha blivit mer utvecklade i nya IPB också så det skulle säkert vara roligt att kunna ändra lite mer.

Angående allt tjafs överallt om att det inte får bli för mycket hit o för mycket dit:

Så länge forumet fortfarande är ett forum så spelar inte skiten runt om speciellt mycket iom att jag ändå aldrig orkat bry mig om att tex lägg till vänner eller springa runt o skriva i allas kommentarbox osv. Jag läser trådar och skriver i dem. Så blir det en massa strunt runtomkring som hamnar under egna sidor så drabbar det ju ingen som inte vill se det :angry:

Sant.

Letade reda på posten...

Ok, förbered er på en LÅNG post, men väl läsvärd :P

Inledning

Nu när GTAsajten (själva sidan) är borta måste något annat finansiera forumet.

Den stora källan hittills har varit CDON-kampanjer (tex. förbokades nära 170 exemplar av PS2-versionen av San Andreas på två månader via GTAsajten (= nära 5000 kr innan skatt)).

Men denna källa kommer nu att delvis försvinna, och de få reklambanners som funnit (kanske har jag varit för snäll?) har i bästa fall genererat några hundralappar under en treårsperiod.

Så hur dyr är GTAsajten i drift?

Servern i helhet kostar ca 1300 kr/månad (inkl. mjukvara) men då används den till annat med, bland annat huserar servern några kompisars hemsidor, två näringsverksamhetsidor, lite mjukvarutester och några backuper.

Det är dock ingen tvekan om att GTAsajten står för största delen av resurserna (minst 90% + krav på högt resurstak).

Om jag är snäll värderar jag driftkostnaden till ca 650 kr/månad för GTAsajten, pengar som jag idag måste ta från egen ficka.

Det skulle givetvis gå att få tag på en billigare server och placera den i någon källare, men mina erfarenheter säger att det är värt att betala lite mer för nått stabilt.

Finansieringsmetoder

Så det behövs alltså lite nya finansieringsmetoder.

Jag har hittat fem som kanske skulle kunna fungera.

1. Reklam

Reklam lär bli oundvikligt, men jag är mån om att inte "skräpa ner" forumet för mycket med detta.

Huvudsaklig reklamleverantör kommer bli Google och ni vet säkert hur sådan reklam ser hur vi det här laget.

Vår tidigare reklamleverantör TradeDoubler ger på tok för lite pengar.

Reklamen kommer att finnas på två ställen, ett irriterande ställe (mellan inlägg, max en gång per sida) och på ett hittills obestämt ställe (kanske längst ner på varje sida).

Tidigare erfarenheter säger att sån här reklam inte ger särskilt mycket, och vana forumanvändare kommer förmodligen lära sig att ignorera reklamen efter ett tag.

Men vi får se, jag tänker i varje fall lägga upp det som test.

2. Donationer

Något som till en början kan dra in en ordentlig summa.

Tyvärr verkar det inte fungera i längden, men donationsmöjlighet kommer iaf att finnas.

Har tänkt att summan man donerar ska bäddas in i profilen, så att andra kan se att "den här medlemmen har verkligen hjälp till att finansiera forumet".

3. Köp av spel/film/musik/böcker via CDON

Jag VET att många av er handlar mycket av detta, lagligt.

Det är lite "waste of money" att inte göra det via GTAsajten (eller annan sida man vill stödja).

Kan ge en hel del om det används rätt.

Vill även att detta ska bäddas in i donationsfältet hos köparens profil (5% av köpesumma).

4. Minibanner längst upp i forumet

Inget flashigt, inget kontroversiellt.

Ungefär som det var förut, men reklam för ett företag istället för något på GTAsajten.

Möjlighet till att medlemmar kan köpa sig bannerplatsen?

Har man lagt ner tiotals med timmar på att göra en superbra stuntfilm, eller ännu mer på en ny hemsida kanske det inte är helt fel att slänga upp en reklambanner för att göra alla uppmärksamma?

Något i stil med 50:- för en dag, 200:- för en vecka. Billigare om länken går till en tråd på forumet?

Behövs dock ganska mycket arbete med sånt (ett eget litet system) samt att det måste modereras.

Det här blir ren försäljning av tjänst, så moms måste räknas med.

Troligtvis ingen bra idé...

5. Profiluppgraderingar

En mycket kontroversiell metod som förmodliggen också är den bästa.

Profiluppgraderingarna ska inte ses som köp av tjänst, utan "donation med möjlighet till bonus".

Mycket viktigt då ingen här kan garantera att man inte blir bannad eller att IPB uppgraderas till en ny version där funktionen [iNSERT NAME] saknas.

Stöd för profiluppgraderingar finns redan inbakat i forumet, vilket är ett stort plus.

Några tänkta profiluppgradering (OBS! tidigt utkast!)

Normalanvändare

- Antal PM = 100

- Minsta tid mellan två inlägg = 40s

- Search flood = 20s

- Upload = 200kb

Silver
(10:-/månad)

- Fler PM (x2 = 200)

- Silver-ikon

- Minsta tid mellan två inlägg (-5s = 35s)

- Högre Upload (512 kb)

Guld
(20:-/månad)

- Namnet i Guld i onlinelistan

- Guld-ikon

- Fler PM (x2 = 200)

- Minsta tid mellan två inlägg (-10s = 30s)

- Search flood (-5s = 15s)

- Högre Upload (1 MB)

- Ingen reklam

Ultimate
(50:-/månad)

- Namnet i Guld + fetmarkerat i onlinelistan

- Ultimate-ikon

- Fler PM (x4 = 400)

- Minsta tid mellan två inlägg (-20s = 20s)

- Search flood (-10s = 10s)

- Högre Upload (2 MB)

- Ingen reklam

- Förmodligen nått mer...

Att betala 50:-/månad för en bättre profil är ganska mycket, men det måste finnas något högt/extremt alternativ för de som har råd.

Kan också tänka mig att nån vill göra det i början, för en månad eller så.

Betalningssätt

Finns många olika betalningssätt, bra och dåliga.

1. SMS

Ett lätt men dåligt alternativ, mindre än hälften av pengarna som betalas på detta sätt kommer in.

2. Telefon

Även detta ett lätt alternativ, pengarna dras från telefonräkningen men även här försvinner hälften av pengarna.

3. Kortbetalning

Kräver att man har kreditkort (Visa/Mastercard), men då går iaf nästan alla pengarna fram (ca 90-95% beroende på belopp).

Kortbetalningen sköts via 2co.com.

4. PlusGiro-insättning

Insättning till PlusGiro-konto.

5. Snigelpost
(pengar i brev)

Det gamla hederliga och analoga betalningssättet.

Kommer inte ignorera att hälften av pengarna försvinner vid SMS och Telefon, inte när det är så stor skillnad.

Antingen blir det dyrare med SMS/Telefon eller så blir det billigare med kreditkort.

Behandling på samma villkor

Donationer och profiluppgraderingar kommer inte leda till att man blir mildare behandlad av moderator-teamet.

Man blir varnad på samma villkor oberoende hur mycket pengar man har fört till GTAsajten.

Så vad tycker ni? Någon som har en bättre finansieringsmetod? Är "priserna" på tok för höga?

Inget är klubbat och inget kommer att införas direkt (förutom en liten test med google-reklam).

Målet är inte heller att komma upp i 650 kr/månad, man allt över 0 kr/månad är positivt :angry:

Antar att det finns en hel del åsikter om detta, men låt det hållas på en konstruktiv nivå.

Utgångspunkten är att forumet måste finansieras på något sätt.

Extratjänsterna är ju öppna men profiluppgraderingarna blev det aldrig någonting med...

http://www.gtasajten.com/forum/index.php?a...m=betalsystemet

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...