Jump to content

Jazz - den (in)officiella tråden


Jacker
 Share

Recommended Posts

En mycket underskattade musikgenre, speciellt av yngre om ni frågar mig. Jag har under det senaste året utvecklat en ganska hög uppskattning av denna musik, speciellt fusion, bebop och även frijazz/avant-garde jazz. Weather Report har blivit en av mina favoritgrupper någonsin. Och jag tror att fusionsgrupper som dem är en ganska bra inköpsport till jazz för dem som är nyfikna då inslagen av rockmusik gör det till en ganska enkel "övergång".

Dela tankar, tips, frågor, blå toner och Spotifylänkar angående jazz i denna tråd! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar jazz, väldigt mycket - det är behagligt att lyssna på. Jag vet inte varför, men jag har alltid tyckt det. Den kräver liksom ingen ansträngning att lyssna på (även om man såklart kan anstränga sig när man lyssnar på jazz, om man är en sån som gillar att analysera det som går in i öronen). Den är opretentiös, kräver ingenting av lyssnaren, och... har tålamod. Det sista låter oerhört flummigt nu när jag läser om det, men jag står fast vid det, det är så det känns.

Bill Evans - Portrait in Jazz är dagens jazztips från mig, och behagade mina öron när jag satt och pluggade idag.

Jag tror jag talar å allas vägnar, eller bara mina - jag vet inte - när jag säger ett djupt tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En mycket trevlig lista! Listar några av mina favoriter ur den:

Dave Brubeck - Take Five

Charles Mingus - Goodby Pork Pie Hat

Miles Davis - So What

Cannonball Adderley - Autumn Leaves

Dizzy Gillespie - A Night In Tunisia (Fast gillar Miles Davis version bättre)

Weather Report - Birdland

Det förvånar mig dock mycket att det inte finns någon Charlie Parker med i listan, han är helt klart en av de bästa genom tiderna.

Charlie Parker och Miles Davis – Moose The Moochie:

Charlie Parker – Ornithology:

Charlie Parker – Relaxin' at Camarillo:.

Har hört dessa låtar så många gånger hemma på Öland i köket och får känslan av höstig fredagkväll lagandes typ pizza eller chili con carne. . .

---

Chet Baker sjunger smörigt om kärlek men jag gillar det. Chet Baker - I Fall In Love Too Easily.

Jan Johansson är en svensk jazzmusiker som jag uppskattar mycket. Visa från Rättvik

Bill Evans – Gloria's Step (take 2)

Bra drag. John Coltrane – Mr. P.C.

Gillar temposkillnaden mellan trumpeten/trummorna och pianot. Clifford Brown – Cherokee

Monk gör verkligen magi med pianot.Thelonious Monk – Well You Needn't <3

Mer svensk jazz, detta med betydligt mer drag i. Jimi Hendrix-cover. Asbra. Oddjob – Third Stone from the Sun

Svängig storbandsjazz. Cover på Michael Jacksons Human Naturet. Youngblood Brass Band – Human Nature

Utflippat. Eric Dolphy – Iron Man

Stark och känslosamt. Extremt bra. Ornette Coleman – Lonely Woman. Desamma kan man säga om denna, kan nästan få mig att börja gråta på riktigt: Billie Holiday – Strange Fruit (Live 1959)

Men sådärja, hoppas någon orkar lyssna på tipsen :wub:

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bill Evans - Portrait in Jazz är dagens jazztips från mig, och behagade mina öron när jag satt och pluggade idag.

Du vet väl att Monica Zetterlund spelade in en del jazz med Bill Evans?

Bra stuff: http://open.spotify.com/track/2wqROAIROH5yON7iuTxhnw

Jacker: Varför känner du dig tvungen att stödja Dolphy? Han är ju som sagt död.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet väl att Monica Zetterlund spelade in en del jazz med Bill Evans?

Bra stuff: http://open.spotify.com/track/2wqROAIROH5yON7iuTxhnw

Jacker: Varför känner du dig tvungen att stödja Dolphy? Han är ju som sagt död.

Äh, det var väl mer för att stödja jazz i allmänhet och hålla hans minne vid liv. Dessutom gillar jag att äga musik, spel och film som jag gillar.

Har f.ö. spenderat dagen med att lyssna på The Mars Volta, och de har ju en hel del jazzinfluenser. Kanske inte tillräckligt för att disskuteras här, men värt att nämnas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Jazztips!

Har lyssnat på detta band för länge sen och nu återupptäckt. Jaga Jazzist!

Norskt tiomannaband som gör lite blandning av jazz och elektronika!. The Stix är en bra skiva. I Could Have Killed Him In The Sauna är en bra låt!

Tack, satte precis på den! Gillar vad jag hör, hittills :D

Och ICHKHitS är ett väldigt roligt namn, dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förmodar att hans namn redan förekommit i tråden, men jag slår trots det ett slag för Thelonious Monk. Han gjorde jazz som jag kan lyssna på och faktiskt uppskatta, till skillnad från till exempel Miles Davis' fusionjazz som mest låter som sex, sju musiker som stämmer sina instrument i fyrtio minuter.

Jazz... jazz låter bäst när den är tolkad genom en skicklig författare eller när en jazzmusiker som Herbert Hardesty delar scen med till exempel Tom Waits. Burma-Shave/Summertime-sviten är bland det vackraste jag hört i musikväg.

Men i jazz, är jag inte så förtjust.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...