Jump to content

Ny dator har gått bananas. Neger


Troxie
 Share

Recommended Posts

Yoooooo! Köpt en ny dator: http://www.elgiganten.se/product/datorer-t...ll-ixtreme-6530 direkt vid start står det: Reboot and Select Proper Boot Device or Insert Boot Media in selected Boot device."

And I dont know what the fuck to do! Det står att vista ingår så jag antar att det redan är installerat eftersom jag inte fick någon skiva med. Men eftersom jag inte har skivfan kan jag inte reparera eller wutufu.

Yäyä. Hoppas att warlock ifrån die hard 4 sitter och trycker på forumet så han kan hjälpa mig. Eller gizmo. Gizmo är duktig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt BIOS hittar inte din hårddisk. Jag har faktiskt exakt samma problem, datorn började sega så jag skulle bara köra en vanlig omstart, efter det finns inte min hårddisk längre och jag kan därför inte installera om eller reparera mitt vista.

Hokaj. Tackar för snabbt svar.

Kan man göra något för att fixa det med en extern hårddisk? För en sådan har jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

har kollat runt lite, ska gå ibland att ta ur ditt bios så det nollställs, funkade inte för mig men du kanske har bättre tur. Ta ur batteriet i någon minut och sätt i det igen.

Ah nu snackar vi lösning..

På mitt moderkort sitter det en röd knappliknande sak man kan trycka in. Bredvid står det reset. Skulle kunna finnas något liknande på din dator och skulle kunna lösa problemet :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah nu snackar vi lösning..

På mitt moderkort sitter det en röd knappliknande sak man kan trycka in. Bredvid står det reset. Skulle kunna finnas något liknande på din dator och skulle kunna lösa problemet :mf_doof:

det där är dom vanliga på/av och reset som sitter ute på burken, dom knapparna är bra att ha om man ska felsöka moderkortet och inte har ett chassi inkopplat.

Trox: bytte du hela datorn, isf kom du lätt undan. Vet du var det va för disk i den, känns bara konstigt att vi hade samma problem med en 1TB disk och windows vista.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

det där är dom vanliga på/av och reset som sitter ute på burken, dom knapparna är bra att ha om man ska felsöka moderkortet och inte har ett chassi inkopplat.

Trox: bytte du hela datorn, isf kom du lätt undan. Vet du var det va för disk i den, känns bara konstigt att vi hade samma problem med en 1TB disk och windows vista.

Sitter inte dom knapparna för på/av-stängning kopplade till Nätagregatet?

Har/hade ett löst agregat liggandes någonstans och där satt den knappen i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ni snackar om är väl att resetta CMOS?

Det finns en liten jumper på moderkortet:

cmosclr500_1126388_0.jpg

Om man tar ur den i några sekunder så har man resettat CMOS.

---

I Troxies fall verkar det ju emellertid inte som att det var något hårdvaruproblem, snarare att första boot device var CD sen OS-installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ni snackar om är väl att resetta CMOS?

Det finns en liten jumper på moderkortet:

cmosclr500_1126388_0.jpg

Om man tar ur den i några sekunder så har man resettat CMOS.

---

I Troxies fall verkar det ju emellertid inte som att det var något hårdvaruproblem, snarare att första boot device var CD sen OS-installationen.

Aaaah.. Så stog det bredvid.. Skillnaden är att jag har en liten knapp där istället :mf_doof: Eller ja.. En brytare eller va man ska kalla det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ni snackar om är väl att resetta CMOS?

Det finns en liten jumper på moderkortet:

Om man tar ur den i några sekunder så har man resettat CMOS.

---

I Troxies fall verkar det ju emellertid inte som att det var något hårdvaruproblem, snarare att första boot device var CD sen OS-installationen.

Jag har snackat om batteriet i min första post, vet i fan vad packe snackar om alls. Går inga resetsladdar från nätagget, garanterat.

Trox: Kolla om din nya(ny-nya) har en seagate disk. Om den har det tycker jag du ska vara extra försiktig, kolla upp serial och allt på disken. Det var felet för mig har jag precis upptäckt. Barracuda diskarna är dåliga som fan, nästan allt från förra året har pajjat i vågor sn i december. Förökte laga min med en firmware uppdatering men utan rwesultat. Seagate ska visst stå för gratis utbyte och databackup på skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har snackat om batteriet i min första post, vet i fan vad packe snackar om alls. Går inga resetsladdar från nätagget, garanterat.

Trox: Kolla om din nya(ny-nya) har en seagate disk. Om den har det tycker jag du ska vara extra försiktig, kolla upp serial och allt på disken. Det var felet för mig har jag precis upptäckt. Barracuda diskarna är dåliga som fan, nästan allt från förra året har pajjat i vågor sn i december. Förökte laga min med en firmware uppdatering men utan rwesultat. Seagate ska visst stå för gratis utbyte och databackup på skiten.

Vad är det som säger att vi har samma? :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...