Jump to content

Neger


Joe Dirt
 Share

Recommended Posts

Alright, låt mig få saken klar här, detta har ingenting med rasism att göra utan nu vill jag ha reda på vad som egentligen är rasistiskt...

Ordet Neger idag används mycket (iallafall där jag bor) idag som en mening till alla mörkhyade personer som förnedring. Men är verkligen ordet Neger rasistiskt? Jag menar, dom använder det mot varandra (dom mörkhyade) och det är inget illa menat men när t.ex. jag säger det så blir dom kanske arga, men är inte ordet Neger ett ord för deras ras?

manlig individ tillhörande den män­niskoras som är inhemsk i Central- o. Syd­afrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, kru­sigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar; äv. (utom i ssgr numera bl. i icke fackmässigt spr.) allmännare, med inbegrepp av andra mycket mörkhyade folkstammar (i sht i Australien o. södra Asien); äv. (i sht i pl.) utan avseende på kön; "svart", "svarting";

Det där är taget direkt ifrån Svenska Akademiens ordbok som en beskrivning och så som jag förstår det så är det inget elakt menat...

Däremot Nigger är rasistiskt! Det ordet har jag aldrig använt men många förstår inte att Nigger är ordet dom letar efter och inte Neger...

Nu vill jag liksom veta vad som är vad, är ordet Neger rasistiskt eller har det bara fått det intrycket under alla dessa år?

P.S. Jag fick idén av Umberto som sade att ordet "Neger-boll" var kränkande men är inte likadant som om jag skulle säga "Vit-lök" eller "Vit-peppar"?

EDIT: Okej, jag slog upp ordet Nigger nu i svenska akademiens ordbok och nu vet jag att det inte finns något sådant ord... My mistake! Men fortfarande undrar jag om ordet Neger är rasistiskt...

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du vill veta vad som är rasism? Det kan jag tala om för dig.

Det är att på något sätt och i någon grad se ner på en annan människa, eller göra skillnad på människor på grund av rastillhörighet.

Rasism betyder inte alltid rent och skärt rashat. Låter kanske allvarligare än vad det är - Oj bara för att jag ser snett på en neger är jag rasist! Men det är för att det är ett väldigt laddat ord.

Det jag egentligen ville säga är att rasism är inte orden du säger, det är tankarna du har.

Redigerad av Karl-Gunnar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själva ordet kanske inte är rasistiskt MEN de enda som använder ordet utan glimten i ögat är larviga smygrasister från flashback.

Varför skulle Nigger vara mer rasistiskt än Neger?

För att så som jag fick lära mig i skolan så är "Nigger" ordet för när dom var slavar, men jag kan ju ha fel men men... Det är därför jag startade denna diskussion bara för att få reda på det

Edit: Good point there, Karl...

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att så som jag fick lära mig i skolan så är "Nigger" ordet för när dom var slavar, men jag kan ju ha fel men men... Det är därför jag startade denna diskussion bara för att få reda på det

Edit: Good point there, Karl...

Nigger är neger på engelska, det vill säga amerikanska, där den svarthyade människan flitigt användes som slav. Neger härstammar från spanskans negro, som betyder svart, spanjorerna var ett av de stora folkslag som befolkade Amerika.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nigger är neger på engelska, det vill säga amerikanska, där den svarthyade människan flitigt användes som slav. Neger härstammar från spanskans negro, som betyder svart, spanjorerna var ett av de stora folkslag som befolkade Amerika.

Tack för ett bra svar! Så alltså är inte ordet "Neger" rasistiskt... Det är ett namn på deras ras från gamla spanjorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett bra svar! Så alltså är inte ordet "Neger" rasistiskt... Det är ett namn på deras ras från gamla spanjorerna?

Isåfall betyder runka att skaka något, mer eller mindre.

"Han runkade sitt skägg"

Ordets ursprung har nästan inget att göra med dess betydelse nuförtiden. Språk utvecklas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Isåfall betyder runka att skaka något, mer eller mindre.

"Han runkade sitt skägg"

Ordets ursprung har nästan inget att göra med dess betydelse nuförtiden. Språk utvecklas.

Jo, jag kan förstå att orden tappar sin mening efter ett tag men som sagt, verkar som jag fått mitt svar nu, tack för alla replies

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Isåfall betyder runka att skaka något, mer eller mindre.

"Han runkade sitt skägg"

Ordets ursprung har nästan inget att göra med dess betydelse nuförtiden. Språk utvecklas.

Det är ju klart som korvspad att ordets ursprung har mycket att göra med dess betydelse nu för tiden, du säger ju till och med emot dig själv nu.

Ja, gå ut på stan å kalla mörkhyade neger nu och skulle de ta illa upp, är det bara att hänvisa till det jazz sa.

Jag ansvarar inte för personskador.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju klart som korvspad att ordets ursprung har mycket att göra med dess betydelse nu för tiden, du säger ju till och med emot dig själv nu.

Okej, visst, okej. Men det finns ju inte en normal människa som i dagens sverige använder ordet runka som TITTA! BERGET RUNKAR!

Runka betyder numera att onanera och inget annat.

Ett ords ursprungliga betydelse kan försvinna till förmån för något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Neger, svart, mörkhyad, färgad, afroamerikan - ja, kärt barn har sannerligen många namn.

Nej, men för det första kan man vara försiktig med att använda ordet 'ras' och tro att alla svarta människor är en separat ras, asiater en enskild ras, med mera - den genetiska variationen är alltför liten för alla homo sapiens för att kunna urskilja raser. Men det är egentligen ett sidospår som inte är överdrivet viktigt.

rasism är att göra skillnad på människor på grund av rastillhörighet.

Nja, den definitionen känns ganska oigenomtänkt. Man kan göra skillnad på folk med olika hudfärg på samma sätt man kan göra skillnad på folk som har olika hår- eller ögonfärg, och det känns inte så klokt eller konstruktivt att kalla... tja - alla - för rasister.

Men, kortfattat svar på grundfrågan - huruvida ordet 'neger' är rasistiskt eller ej är i allra högsta grad subjektivt, och har endast med två faktorer att göra; värdet sändaren lägger i ordet, och hur det tolkas av mottagaren.

Många negrer uppfattar det som ett stötande ord, även om sändaren inte medvetet har någon negativ/rasistisk laddning i ordet, och det är väldigt synd. Det bästa sättet att värdeneutralisera ett ord är att använda det utanför dess ursprungliga sammanhang och lägga en neutral eller motsatta värderingen i det mot vad som är normen för ordet. Ta 'blatte', t ex - från början var det ett nedsättande ord som användes för invandrare med mörka drag - blattar, helt enkelt - men idag har det tack vare att det tagits i mun av främst blattar gjorts om till något nästan positivt, eller i alla fall neutralt.

För några år sedan var det mycket pressuppbåd om att de ville förbjuda ordet neger i New York, för att det uppfattades som nedvärderande, kränkande, och rasistiskt av väldigt många. Men är inte ett förbud en bekräftelse på att det just är nedvärderande, kränkande och rasistiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag började på gymnasiet så hade vi 3 stycken svarthyade (negers) i klassen, när jag väl hade börjat lära känna dom mer blev jag bara tvungen att fråga dom vad dom tycker om ordet neger.

"Sålänge ordet används på rätt sätt mot mig och jag ser på personen att han/hon inte menar illa så bryr jag mig inte, däremot om det skulle komma en skinboll med bombarjacka etcetc skulle jag givetvist reagera mot det!"

Jag förstår inte riktigt varför ordet neger skulle vara rasistiskt, det låter enligt mig bättre att säga neger än att han är svart/blatte.

Dessutom, med tanke på hur man använder ordet spelar ju också oerhört mycket roll hurvida det blir rasistiskt eller ej.

Exempelvis. Ska man förklara hur en person i fråga ser ut kan man ju säga "Ja, han är neger.... etcetc"

Om man däremot säger "Negerjävel" blir det mer ondare sagt.

Ordet neger är sannerligen ett intressant ord!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag började på gymnasiet så hade vi 3 stycken svarthyade (negers) i klassen, när jag väl hade börjat lära känna dom mer blev jag bara tvungen att fråga dom vad dom tycker om ordet neger.

"Sålänge ordet används på rätt sätt mot mig och jag ser på personen att han/hon inte menar illa så bryr jag mig inte, däremot om det skulle komma en skinboll med bombarjacka etcetc skulle jag givetvist reagera mot det!"

Jag förstår inte riktigt varför ordet neger skulle vara rasistiskt, det låter enligt mig bättre att säga neger än att han är svart/blatte.

Dessutom, med tanke på hur man använder ordet spelar ju också oerhört mycket roll hurvida det blir rasistiskt eller ej.

Exempelvis. Ska man förklara hur en person i fråga ser ut kan man ju säga "Ja, han är neger.... etcetc"

Om man däremot säger "Negerjävel" blir det mer ondare sagt.

Ordet neger är sannerligen ett intressant ord!

Grattis till dina djupa insikter :lol:

---

Det räcker med lite sunt förnuft för att förstå att ordet är laddat och i vissa situationer inte kan användas neutralt för att beskriva hudfärg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...