Jump to content

Laptop ska köpas!


Tux
 Share

Recommended Posts

Det står mellan 4 laptopar hos Siba. Alla ligger på ~ 5000kr och alla verkar någorlunda bra men vilken ska jag välja? Ni har ju större koll på vilket grafikkort, processor m.m är bättre.

Compaq CQ60-300

Packard Bell MH36-V-415NC

Asus K50IJ-SX036A

HP DV2-1010EO

Så vad ska jag använda laptopen till? MSN, mixa musik (Fruityloops - behöver alltså mkt ram minne!), kolla på film, enkel internetsurfing, kanske kunna spela simpla spel som San Andreas?. Vill även kunna koppla in en till skärm. Jag tror alla de 4 har 1 VGA ledigt.

HP laptopen är den enda som verkar ha en någorlunda grafikkort. När det kommer till processor så har jag nollkoll.

Så vilken ska jag välja?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Väcker tråden igen!

Mammas dator är på väg att kollapsa vilket betyder att jag ska få en laptop och mamma ska få min stationära jag har just nu. Frågan är vilken laptop jag ska köpa?

Vad är det som skiljer sig hos de här laptoparna? Den ena är AMD och den andra är Intel? Allt annat verkar vara samma.

HP DV6-1236EO

HP DV6-1185.EO

Det är 3000krs skillnad, är Intel processorn bättre än AMD:ns eller vad?

Dock har intel datorn Cache 2? vad är det för något?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väcker tråden igen!

Mammas dator är på väg att kollapsa vilket betyder att jag ska få en laptop och mamma ska få min stationära jag har just nu. Frågan är vilken laptop jag ska köpa?

Vad är det som skiljer sig hos de här laptoparna? Den ena är AMD och den andra är Intel? Allt annat verkar vara samma.

HP DV6-1236EO

HP DV6-1185.EO

Det är 3000krs skillnad, är Intel processorn bättre än AMD:ns eller vad?

Dock har intel datorn Cache 2? vad är det för något?

Tro det står för 2 mb minne, alltså AMDs har 1 MB chache och Intels har 2 MB chache. Bara siba som analad. Chache används som processor egna minne, där sparas allt som processor skriver (räknar ut) och sedan skickas iväg. Ju mer ju bättre.

Men är 10 000 kr din budget?

Finns nog lite bättre du kan få för dom pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tro det står för 2 mb minne, alltså AMDs har 1 MB chache och Intels har 2 MB chache. Bara siba som analad. Chache används som processor egna minne, där sparas allt som processor skriver (räknar ut) och sedan skickas iväg. Ju mer ju bättre.

Men är 10 000 kr din budget?

Finns nog lite bättre du kan få för dom pengarna.

Jag vill inte ha någon fancy laptop, att RAM Minnet ligger på 4GB räcker för mig egentligen. Min stationära har processorn AMD Athlon 64 3500+, kommer det märkas någon skillnad på den och den första laptopen? Vilka spel skulle jag eventuellt kunna spela om jag köpte den första laptopen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för märkbarskillnad mellan 1MB och 2MB Cache?

Skillnaden är inte alltid märkbar ibland. Men när man överklockar så märker man av det mer, ju snabbre processor räknar ut ju snabbare kan den räkna upp all data i chache minnet.

Chache minnet det minne som processor arbetar med, all data som ska räknas ut och som är uträknad där sparas. Detta minne är då sjukt snabbt (inte som RAM) och är som en slags temporär plats för all data före bearbetning.

På en laptop är det som sagt inget att oroa sig för i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden är inte alltid märkbar ibland. Men när man överklockar så märker man av det mer, ju snabbre processor räknar ut ju snabbare kan den räkna upp all data i chache minnet.

Chache minnet det minne som processor arbetar med, all data som ska räknas ut och som är uträknad där sparas. Detta minne är då sjukt snabbt (inte som RAM) och är som en slags temporär plats för all data före bearbetning.

På en laptop är det som sagt inget att oroa sig för i första hand.

Tycker du jag ska satsa på AMD laptopen då? Betalar fan inte 3000kr mer för 1MB extra i Cache. Kan jag spela exempelvis Crysis, Far Cry 2, CoD MW i högkvalite?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du jag ska satsa på AMD laptopen då? Betalar fan inte 3000kr mer för 1MB extra i Cache. Kan jag spela exempelvis Crysis, Far Cry 2, CoD MW i högkvalite?

Ja, Då får du bättre grafikkort med 1 gb RAM. Men hohoho tror inte du kan toppa Crysis eller Far Cry, Spela visst. Detta är trots allt en bärbar dator

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Då får du bättre grafikkort med 1 gb RAM. Men hohoho tror inte du kan toppa Crysis eller Far Cry, Spela visst. Detta är trots allt en bärbar dator

Mjo i guess, men är laptopen bättre än min nuvarande dator? (Processor: AMD Athlon 64 3500+, Grafikkort: nVidia GeForce 6200SE 256mb)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hutlösa priser på siba-datorer.

Har du inte allt för höga krav på skärmupplösning eller byggkvalité och 10k i budget rekommenderar jag denna datorn:

https://www.inet.se/?page=product&stockid=1967981&

Köper inte datorer från nätet :) Annars vet jag att det finns grymt bättre datorer på nätet än vad SIBA har att erbjuda för exakt samma pris.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Köpte laptopen idag, dock inte någon av de jag länkade till. Frågan är nu bara vilket operativ system jag ska installera, XP Pro SP3 eller 7:an...

Win7, det är snart ute på hyllorna och tar över stafettpinnen.

Man kan inte sitta kvar med xp livet ut, samma med 95/98. XP var skit i ett par år men sen körde alla xp tillslut. Vista ser jag som winME, skräp som kom mellan 98 och xp, vista är skräpet mellan xp och win7.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Win7, det är snart ute på hyllorna och tar över stafettpinnen.

Man kan inte sitta kvar med xp livet ut, samma med 95/98. XP var skit i ett par år men sen körde alla xp tillslut. Vista ser jag som winME, skräp som kom mellan 98 och xp, vista är skräpet mellan xp och win7.

Win2k kom emellan 98 och Xp. Och det är minsann inte skit. Bästa OS någonsin tycker jag nog.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...