Jump to content

Att formatera utan skiva...


Jazz
 Share

Recommended Posts

... går det? Min dator har blivit infekterad av ett antal virus som vägrar lämna datorn och gör den odräligt långsam och jobbig. Har provat med flera olika program utan resultat, startar man om datorn är trojanerna kvar.

Skitsamma, går det att formatera en hårddisk om man saknar Windows-skiva och backuppen är gjord då datorn är infekterad? Hur går man tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en legal nyckel ser jag inga större problem i att ladda hem en XP-torrent?

HemPC-datorer kommer inte med ett skit, där får du sakerna i handen och väntas aldrig behöva pyssla med det. Ingen backup, skiva !eller! nyckel. :P

Har han ingen legal nyckel är det inget problem heller :D

Jag försökte mig på det en gång, på en annan dator och det gick inte särskilt bra. Det går visst inte att lura till sig stamp-of-genuine-windows-copy?

Skit också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inom samma ram här då.

Sitter nere hos syrran nu, hon har samma problem, gammal dell dator som pajade, så nu var vi tvungna att formatera, vi har en legit key, men när man försöker registrera den så går den inte igenom. Jag tror det har med att det var XP Home på den på svenska, och allt jag hittade vad en XP Home på engelska som är installerad.

Finns det nått att göra, eller ska man bara försöka fixa en key för engelsk home isf? Om så är fallet, är det någon som skulle kunna hjälpa mig med detta, då windows vägrar starta på denna datorn, och jag har lyckats få fram IE genom en fuling väg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inom samma ram här då.

Sitter nere hos syrran nu, hon har samma problem, gammal dell dator som pajade, så nu var vi tvungna att formatera, vi har en legit key, men när man försöker registrera den så går den inte igenom. Jag tror det har med att det var XP Home på den på svenska, och allt jag hittade vad en XP Home på engelska som är installerad.

Finns det nått att göra, eller ska man bara försöka fixa en key för engelsk home isf? Om så är fallet, är det någon som skulle kunna hjälpa mig med detta, då windows vägrar starta på denna datorn, och jag har lyckats få fram IE genom en fuling väg.

Jag håller precis på med formateringen, tankade följande ISO, brände på skiva. Gick att skriva i nyckeln utan problem (vet iofs inte om det beror på att den är crackad i förväg och hur pass pålitligt det är) men hitttils har det fungerat utan problem (det är förresten inte multilang, men om jag inte har fel så kan man installera språkpaket tillsammans med Service Pack?).

Jag har dock en fråga om multiboot, jag vill ju göra en komplett ominstallation och datorn har frågat mig ett antal gånger om jag inte vill försöka reparera i stället. Den mänskliga faktorn tycker att det är bättre med att skrota det gamla skitsystemet och skapat ett frächt och nytt operativsystem. Om man klickarvidare på att göra en nyinstallation leder det till att datorn varnar för multiboot och det vill ja ju inte ha, utan i stället ersätta de gamla nollorna med nya.

Ersätts det "egentligen" om man väljer att reparera? Kan man installera det nya, avinstallera det gamla och sedan ta bort det amnuellt från boot.ini?

Äh, det är ju bara att ta bort partitionen. >_<

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, hemma nu.

Datorn fungerar som den ska igen.

Fick installera en ny XP Pro som vi snodde från jobbet. Det som tog tid efter att ha dragit ner alla drivrutiner var att få ljudet att fungera. Förstår mig inte på DELL över huvudtaget, då dom jävla nötterna hade ett ljudkort i burken, samtidigt som det fanns ljudingångar på moderkortet. Dessa var dock blockerade med en svart plastbricka, för att man inte skulle kunna använda dom. Drog ut ljudkortet (som dessutom var kopplat till modemet, like WTF) och tvingade bort plasten med en skruvmejsel och ljudet fungerade felfritt med dom portarna. Jävla DELL.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... vad gör man om man råkar "ta bort" en av hårddiskarna, jag kan bara hitta C:\, D:\ finns inte. Hjälp!

Är hårddsiken i fysiskt?

Annars kolla diskhanteraren, höger-klicka på den här datorn -> Hantera -> Disk hanteraren. Finns den där så gör den till en hårddisk. Om inte pröva kör en disk check vid nästa uppstart.

Den här datorn, högerklicka på "c:\" vertyg och disk kontroll. (OBS bara om D:\ är en partion på samma hårddisk som c:\)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är hårddsiken i fysiskt?

Annars kolla diskhanteraren, höger-klicka på den här datorn -> Hantera -> Disk hanteraren. Finns den där så gör den till en hårddisk. Om inte pröva kör en disk check vid nästa uppstart.

Den här datorn, högerklicka på "c:\" vertyg och disk kontroll. (OBS bara om D:\ är en partion på samma hårddisk som c:\)

Funkar bra! Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...