Jump to content

1080p-HD-lagg


The Dude
 Share

Recommended Posts

Mor&far har beställt en ny TV, denna för att vara exakt och då vill vi såklart kunna spela Full HD från laptoppen. Filmen jag provade med är The Matrix och har en bitrate på 7707 kbit/s. När jag spelar i VLC flyter det på smooth i några sekunder men sen fryser bilden och det fortsätter lagga sen. När jag spelar i Media Player Classic så blir uppspelningshastigheten för långsam.

Laptoppen har en Core2Duo T7700 på 2.4 GHz, 3 GB RAM och ett GeForce 8600M GT, kör i Vista. Visst borde det funka...? Den har ju till och med hdmi ut så det måste ju vara gjort för det.

Min macbook pro med lika snabb processor klarar nämligen spela full HD utan problem, så det känns som detta är något man kan fixa. Någon som har tips, kan det funka med någon annan mediaspelare, göra någon iställning i VLC?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ladda hem Zoom Player och CoreAVC

Varför det laggar med VLC är för att den använder ffmpeg för att spela upp HD filmer. Kvittar hur bra dator du har, det brukar oftast lagga med ffmpeg. Det är därför du ska ha Zoom Player och CoreAVC. Kvaliten är självklart samma.

Jag har själv en AMD 64 Processor 3500+ (2,2 Ghz) med ett dåligt grafikkort och jag kan se HD filmer i 1080p tack vare CoreAVC <_<

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja när jag provade i MP Classic så körde jag CCCP, och då spelades allt i slow motion. Säkert vista som ställer till det, brukar vara så...

Vad har du för processor och grakikort? Om du har ett ganska nytt kort så kanske du kan köra med Hardware acceleration för att belasta GPU istället för CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för processor och grakikort? Om du har ett ganska nytt kort så kanske du kan köra med Hardware acceleration för att belasta GPU istället för CPU.

"Laptoppen har en Core2Duo T7700 på 2.4 GHz, 3 GB RAM och ett GeForce 8600M GT, kör i Vista"

Finns det under inställningar i MPC eller var ändrar man det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...