Jump to content

Bastråd


Bubbli
 Share

Recommended Posts

Ja, jag tänkte det var på tiden att det startades en bastråd. Jag vet att det i alla fall finns/fanns en till bassist utöver mig.

Berätta när ni började spela bas och vad ni har för bas och sådant onödigt intressant.

Själv spelar jag bas i bandet Government (vi har ny trummis och ska byta namn och sådant, men än så länge har vi inte gjort det). Vi har hållt på i två år och det var i samband med att jag började spela med bandet som jag började spela bas.

Jag har inte några egentliga influenser på bas. Finns jävligt många bra och intressanta bassister som t ex:

Flea i Red Hot Chili Peppers

Les Claypool

Rocco Prestia

Victor Wooten

Och sedan finns det, faktiskst, väldigt många metalbassister som är bra men det är svårt att hitta någon som spelar bara bas.

Nååååja. Tänkte berätta (Curly lär väl få detta till att skryta...) vad jag spelar på.

En Hartke AK-4

En Peavey 200 H med en Peavey BW 1516-låda med en 15"-högtalare och två 10"-högtalare.

Inget av dessa säljs längre, det är lite skojs. Förstärkaren och lådan är gamla och Hartke har slutat tillverka basar. Wopdidoo.

Hoppa det finns några bassister här som vill snacka lite.

Redigerad av Bubbli
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar bas och spelar bas - tja, det kan man nog säga. Spelar faktiskt en del, på en Hohner The Jack, utan huvud, ganska cool. Min största förebild är Flea, tycker han är överlägset top 3 om inte etta i världen på sitt instrument. Victor Wooten gillar jag en hel del. Jag stör mig dock ganska mycket på att det mesta på Fleas spelande baseras på oktaver - lyssna noga. Can't Stop, Right on Time, Purple Stain, Dani California, Higher Ground (fast den är väl inte RHCP?), Stone Cold Bush, Pretty little Ditty m.fl. Fast jag älskar han ändå.

Nej, Flea är bäst. Apropå bas, lyssna på "När vi två blir en" med Gyllene Tider och basgången. HELVETE vad skön den är!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag spelade bas i två år men lärde mig inte särskilt mycket. Äger en budget-bas som knappt går att spela på (anledningen till att jag inte lärde mig någonting). Skulle vilja köpa en ny för det är jävligt skoj att spela bas faktiskt!

Den skönaste basgången som finns är ju garanterat Sugarhill Gang - Rappers Delight, fast jag är rätt säker på att den basgången är snodd från någon annan låt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag spelade bas i två år men lärde mig inte särskilt mycket. Äger en budget-bas som knappt går att spela på (anledningen till att jag inte lärde mig någonting). Skulle vilja köpa en ny för det är jävligt skoj att spela bas faktiskt!

Den skönaste basgången som finns är ju garanterat Sugarhill Gang - Rappers Delight, fast jag är rätt säker på att den basgången är snodd från någon annan låt.

NEJ! När vi två blir en!

Håller med till 100%!, den var jävligt skön, påminner ju dock en del "Another One Bites The Dust" med Queen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag spelade bas i två år men lärde mig inte särskilt mycket. Äger en budget-bas som knappt går att spela på (anledningen till att jag inte lärde mig någonting). Skulle vilja köpa en ny för det är jävligt skoj att spela bas faktiskt!

Den skönaste basgången som finns är ju garanterat Sugarhill Gang - Rappers Delight, fast jag är rätt säker på att den basgången är snodd från någon annan låt.

Hmm, tycker väl det är lite orättvist att skylla det på det. Men okej, varför går det inte att spela på den då?

-------

Många av Rage Against the Machines låtar är också i stort sett bara oktaver...och i stort sett bara oktaver på E också av någon anledning :naughty:

Redigerad av Bubbli
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den skönaste basgången som finns är ju garanterat Sugarhill Gang - Rappers Delight, fast jag är rätt säker på att den basgången är snodd från någon annan låt.

Håller med till 100%!, den var jävligt skön, påminner ju dock en del "Another One Bites The Dust" med Queen.

Både Queen, Sugarhill Gang och en jävla massa andra har samplat Chic.

Chic - Good Times

[youtube-old]GJaVAuIavxA[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kompis spelar bas, och han är väldigt bra på det!

Han gillar Weather Report.

Basisten i Level 42, Mark King är jävligt bra.

[youtube-old]6KWd-Qdb2Vc[/youtube-old]

De få stunder då man hörde något och det inte bara var pluppande asfort så det bara lät "pppppppppppppppppppppppppppp" så var det bra >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, tycker väl det är lite orättvist att skylla det på det. Men okej, varför går det inte att spela på den då?

Den går väl att spela på men strängarna sitter alldeles för högt och den är bara i allmänhet mycket svårare att spela på än alla andra basar som jag har prövat. Sen så är den även fruktansvärt tråkig att spela på vilket är den största anledningen till att jag knappt orkade öva.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den går väl att spela på men strängarna sitter alldeles för högt och den är bara i allmänhet mycket svårare att spela på än alla andra basar som jag har prövat. Sen så är den även fruktansvärt tråkig att spela på vilket är den största anledningen till att jag knappt orkade öva.

Fixa strängarna då? Eller köpa sig en ny bas? Att klaga på att det är tråkigt att spela är bara skit. Det blir så roligt man gör det. Allt är väl tråkigt i början när det inte går så bra som man hoppas? B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...