Jump to content

9/11, here we go again


R2D2
 Share

Recommended Posts

Mhm. Allt berodde väl egentligen på dålig kommunikation mellan FBI. Typ CIA visste att några män var i landet, och FBI visste att de männen var terrorister. Alla borde läsa boken "Al-Qaida och 11 september".

Ärrtvå, nej, det stämmer.

Ja, rivaliteten mellan FBI och CIA var ett annat problem. Vissa bytte t.o.m arbetsplatser, alltså förflyttades mellan FBI och CIA för att det skulle bli en 'bättre' känsla och att det skulle kännas som dom var ett lag ihop. Det slutade med katastrof då ingen alls ville gå över, men till slut blev det tvingade eller något sådant. Det gick inte bra dock. Men just det att CIA fick information ett halvår före attacken att den skulle äga rum och att källan inte togs seriöst var ett väldans misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 68
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Bilder

Ja, rivaliteten mellan FBI och CIA var ett annat problem. Vissa bytte t.o.m arbetsplatser, alltså förflyttades mellan FBI och CIA för att det skulle bli en 'bättre' känsla och att det skulle kännas som dom var ett lag ihop. Det slutade med katastrof då ingen alls ville gå över, men till slut blev det tvingade eller något sådant. Det gick inte bra dock. Men just det att CIA fick information ett halvår före attacken att den skulle äga rum och att källan inte togs seriöst var ett väldans misstag.

Vad du kan. >_< Jag hade också för mig att det var mellan FBI och CIA, men min bok sa tydligen CIA och NSA.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara filmen som FBI släppte. Den är tagen från en av övervakningskamerorna vid Pentagon. Eftersom dessa inte tar särskilt många bilder per sekund (det var trots allt inte tänkt att flygplan som skulle användas som missiler och skjutas in i byggnaden skulle fångas på kamerorna eftersom man inte trodde att sådant skulle hända) så syns inget särskilt klart.

Har för mig att det var den här:

213362608_198054090f_o_1007754_0.gif

Hittade även denna, en simulation (editerad gif i s'pose) av hur det egentligen såg ut:

213349494_669d31d605_o_1007754_1.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att det var den här:

213362608_198054090f_o_1007754_0.gif

Hittade även denna, en simulation (editerad gif i s'pose) av hur det egentligen såg ut:

213349494_669d31d605_o_1007754_1.gif

Simuleringen är helt jävla löjlig och bara fel. De där 3 bilderna skulle ta jag har för mig ungefär en halvsekund att spela upp i riktig hastighet. Planet färdades mycket snabbare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Simuleringen är helt jävla löjlig och bara fel. De där 3 bilderna skulle ta jag har för mig ungefär en halvsekund att spela upp i riktig hastighet. Planet färdades mycket snabbare än så.

Självklart, men det är väl ändå lite väl litet (U.F.O), alltså det på orginalbilden.

På orginalet: För litet och för snabbt (?).

På simuleringen: För stort (?) och för sakta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart, men det är väl ändå lite väl litet (U.F.O), alltså det på orginalbilden.

På orginalet: För litet och för snabbt (?).

På simuleringen: För stort (?) och för sakta.

Inte alls för snabbt. Du måste tänka på att gif-bilden spelar upp bilderna för snabbt vilket gör att det ser ut som att planet är för snabbt. För litet är det inte heller då kameran var ganska många meter bort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Simuleringen är helt jävla löjlig och bara fel. De där 3 bilderna skulle ta jag har för mig ungefär en halvsekund att spela upp i riktig hastighet. Planet färdades mycket snabbare än så.

Absolut, låt oss säga att planet faktiskt rör sig 40-50 meter (approx) från kanten i bild mot väggen på två sekunder (klippet) så skulle planet/missilen röra sig i ~70 km/h.

Rimligare är att planet färdas i 300 km/h (om det nu kraschades flygande), vilket är ganska väldigt exakt en halv sekund. Ska kameran ens få en okej glimt av planet så bör den vara bättre än en övervakningskamera.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart.

Hur snabbt kan flygplan flyga egentligen? Det är väl 300-400km/h? >_<

Pratar vi typ 737 handlar det om max 850 km/h, det är dock vid optimalt luftryck och luftmotstånd för motorerna och planet. ~10 000 meter.

Landning sker i strax över 200, och då handlar det ju om landning, och inte kraschlandning.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Planet flög cirka 650 km/h innan det gjorde sista svängen in mot Pentagon. Jag har ingen aning om hur stor hastighetsminskningen kan ha blivit men 300 km/h som du skriver är inte helt orimligt.

Det beror ju också på hur stor svängen var. Började dom svänga mycket tidigare så kan ju planet fått tillbaks en del av hastigheten det hade innan svängen, dvs så länge planet var under kontroll, och gasen på.

På den första bilden ser man ett vitt litet streck under fyra sekunder.

Det är fyra frames:

Den första bilden (plane) motsvarar 2 sekunder (19-21),

och den andra bilden (impact) motsvarar även den två sekunder (21-23), vilket blir fyra sekunder.

Och om man då antar att planet åkte 350-450km/h och att det var (är) 40-50 meter från Pentagons väggar till bildens högra kant. Hur blir det då? Som Mr_Tobbe skrev så är det väl då ganska korrekt (utan någon som helst medvetenhet om hur bra kameror uppfattar bilder på objekt i sådanna höga hastigeter) att man bara ser ett litet vitt streck, även om det bilden är tagen bara några hundra meter ifrån. Eller?

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vid 300 km/h flyger planet ju 83 meter per sekund vilket är snabbt nog för att kameran helt skulle kunna missa planet.

Hmm. Kan det vara ett bevis (eller en teoriförstärkare (?)) på att;

A: Planet medvetet saktats ned innan krashen, eller att man på något vänster (möjligtvis om man vore expert på flygplan) kan reda ut vart flygplanet tog sin sista sväng

eller

B: Att planet helt och hållet var obemannat vid krashen.

Hur är det med obemannade flygplan (utan autopiloten aktiverad)? Kan dom svänga utan vidare? I sådanna fall så skulle väl planet själv kunnat svängt, av en liten vindpusst som fick rodret att reagera.

Men det är ju någonting information från svarta lådan starkt och enkelt kan motbevisa.

Edit: Å andra sidan så vet vi ju inte avståndet mellan Pentagons vägg som syns på bilden, och bildens högra kant. Så det har ingen egentlig betydelse.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. Kan det vara ett bevis (eller en teoriförstärkare (?)) på att;

A: Planet medvetet saktats ned innan krashen, eller att man på något vänster (möjligtvis om man vore expert på flygplan) kan reda ut vart flygplanet tog sin sista sväng

eller

En 757 kan inte saktas ned till ~70 km/h som klippet visar utan flera hundra meter landningsbana.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att det rör sig 83 meter per sekund betyder inte att kameran måste missa planet. Tänk dig om planet var 100 meter bort när en bild togs. När nästa bild togs (för enkelhetens skull en sekund senare) är planet 17 meter bort vilket gör att det syns.

Att rodret påverkas av en vindpust är väldigt otroligt och jag tror inte heller att det är teoretiskt möjligt. Fjärrstyrda flygplanen har inte den reaktionsförmågan som krävs för sådana här svängar.

Man har också hittat både DNA och kroppar från piloter och passagerare i Pentagon. Vill du har riktigt slaskiga bilder kan jag försöka hitta dom, tagna från rättegången mot en av dom som låg bakom (men inte flög).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En 757 kan inte saktas ned till ~70 km/h som klippet visar utan flera hundra meter landningsbana.

Men vi vet ju inte om avståndet mellan väggen och bildens kant, så då kan vi inte heller veta exakt hur snabbt planet körde. Bara för att det ser ut att vara ~45m så är det inte alls säkert att det är det. Det kan mycket väl vara mer eller (förmodligen inte:) mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...