Jump to content

'Skräckens hus


Nybörjaren
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 41
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tror ni att ondska existerar? Jag är helt bombsäker på detta. Att ge en person som den där pappan ett mindre straff för att han är "psykiskt sjuk" vore helt sjukt. Den där snubben är ond. Fy fan säger jag bara.

Det finns väl en anledning till att han gjorde som han gjorde. Jag är tveksam till att en person som växt upp utan några större problem skulle göra som han gjorde, någonting måste påverkat honom ganska rejält.

Sen är ju ondska olika från person till person. T.ex. att stena ihjäl någon för att han/hon (hon oftast tror jag?) har varit otrogen är helt sjukt i våra ögon, men hos en del musslor är det helt rätt. Är dem onda? I våra ögon möjligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det finns en ondska som vi inte kan förklara. Därför måste vi ersätta den förklaringen med stämpeln "Psykiskt sjuk". Men visst finns det psyksjuka personer, bara det att vissa nog inte är så sjuka som vi tror. Någon gång i framtiden kanske vi kan bevisa att riktig ondska faktiskt finns, då kommer vi titta tillbaka på den här tiden och sucka djupt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, kan du bevisa för mig att det finns då?

Jag sa ju att vi inte kan bevisa det än men att vi kanske någon gång kommer kunna det. Plus att det är jag som är 100 på att ondska existerar. Du får tro vad du vill, jag behöver inte bevisa det för dig.

Många tror ju på Gud utan att säkert veta att han finns. Sen har vi ju de som är 100% säkra på att han faktiskt existerar och därför viger sina liv åt honom. Allt handlar om personlig övertygelse i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sa ju att vi inte kan bevisa det än men att vi kanske någon gång kommer kunna det. Plus att det är jag som är 100 på att ondska existerar. Du får tro vad du vill, jag behöver inte bevisa det för dig.

Många tror ju på Gud utan att säkert veta att han finns. Sen har vi ju de som är 100% säkra på att han faktiskt existerar och därför viger sina liv åt honom. Allt handlar om personlig övertygelse i slutändan.

Men om man är 100% säker, alltså att det inte går på något annat sätt, imfuckingpossible, så borde man kunna bevisa det för någon annan?

Jag vet att jag inte är den smartaste personen på forumet men jag blev väldigt fundersam.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är personligen 100% säker på att ondska existerar. Vem var det som sa "The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist"? Det stämmer nog rätt så bra.

Ok, du är personligen 100% säker men kan inte bevisa det. Om då någon kommer upp till dig med bevis för att ondska inte existerar (hur nu det går till), vägrar du (eftersom du är 100% säker på att det existerar) försöka förstå det den personen säger?

Jag virrar bort mig själv här. xD

Sen, hur kan du vara 100% säker på att det existerar sen, vad har gjort så att du blivit det?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, du är personligen 100% säker men kan inte bevisa det. Om då någon kommer upp till dig med bevis för att ondska inte existerar (hur nu det går till), vägrar du (eftersom du är 100% säker på att det existerar) försöka förstå det den personen säger?

Om någon skulle komma med bevis för att ondska inte existerade så skulle jag ta mig en ordentlig tankeställare och gå igenom bevisen noga. Men jag förstår vad du menar. Kanske jag inte är 100% säker, men jag är så övertygad om att ondska existerar så att det känns som om att jag är 100 på det.

Men det går väl inte helt att bevisa att ondska inte existerar? De bevis som läggs fram kanske är oriktiga. Allt är ju teorier. Och inte alla teorier stämmer. Hur vet vi att gravitationen fungerar som den fungerar? Hur vet vi att människan inte kan läsa tankar när vi inte studerat hela hjärnan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon skulle komma med bevis för att ondska inte existerade så skulle jag ta mig en ordentlig tankeställare och gå igenom bevisen noga. Men jag förstår vad du menar. Kanske jag inte är 100% säker, men jag är så övertygad om att ondska existerar så att det känns som om att jag är 100 på det.

Men det går väl inte helt att bevisa att ondska inte existerar? De bevis som läggs fram kanske är oriktiga. Allt är ju teorier. Och inte alla teorier stämmer. Hur vet vi att gravitationen fungerar som den fungerar? Hur vet vi att människan inte kan läsa tankar när vi inte studerat hela hjärnan?

Håller inte med dig angående ondska. Gubbjäveln har gjort något som de flesta människor uppfattar som helt åt helvete fel, men alla människor fungerar inte på samma sätt. Förstår inte varför det skulle behöva finnas en ond kraft för dessa gärningar ska kunna ske. Hjärnan är en komplicerad mackapär, därför är det inte så konstigt om den inte fungerar på rätt sätt hos vissa personer.

Men det är klart att du kan tro något utan att lägga fram bevis, det gör väl alla människor.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 months later...

Som de flesta vet började rättegången för tre dagar sedan, och Fritzl har ju nekat till åklagelserna om slaveri och mord under de två första dagarna, men jag drog mig en lättnadens suck när han idag oväntat medgav sig skyldig till alla åtalspunkter.

"Josef Fritzl fick frågan från domaren varför han hade ändrat sig, och han sa då att det var under intryck av det vittnesmål som hans dotter lämnat och som spelats upp på video för juryn under de gångna dagarna."

534556_360_150_1094869_0.jpg

Han är förresten lite smålik min morfar på den här bilden, vilket jag tycker är ganska creepy.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...