Jump to content

Dödstrådar


Umberto
 Share

Recommended Posts

Eftersom det nästan alltid brukar bli ett jävla liv så fort någon startar en s.k. dödstråd (dvs. tråd som behandlar en känd persons bortgång), tänkte jag att det kunde vara bra om vi, en gång för alla, kunde uppnå ett visst samförstånd och komma överens om några grundläggande riktlinjer vad gäller sådana trådar för att undvika framtida diskussioner.

Vad är syftet med en dödstråd?

Enligt mig skall det vara att diskutera en känd persons liv och livsverk; är det en skådespelare som har dött kan man diskutera dennes filmer, är det en författare kan man diskutera dennes böcker, är det en politiker kan man diskutera dennes politiska bedrifter etc. Dödstrådar bör alltså inte begränsas till att folk postar inlägg i stil med:

RIP

Trådskaparen bör också se till att det skapas ett visst underlag för diskussion. Undvik därför gärna trådstarter som t.ex. denna:

eXotic dog idag. Han blev uppäten av en snel flodhest.

RIP!

Skriv istället mer utförligt, som bäddar för diskussion:

eXotic dog idag, pga att han blev konsumerad av en snel flodhest. eXotic föddes i Göteholm 1999, han växte upp i en helt vanlig överklassfamilj med sin mor och far och 22 äldre bröder. När eXotic var 11 år började han på dagis vilket ledde till att han kunde få sin läkarexamen redan som 14-åring. Hans tid inom medicinen blev dock kortvarig, för när eXotic, på en kryssning på Vänern, träffade den belgiske filmaren Horst Tjitt fick han in en fot i teatervärlden. För 4 år sedan scendebuterade han i musikalen "Rattmuff" på Cheeseburger Börs i Göteholm, vilket kom att leda till många senare uppträdanden i t.ex. "Gomorron Norge" och i "I blindtarmen på Gynning". I fjol mottog eXotic priset "årets idrottare med ekonomiska hinder" för sina insatser.

eXotic blev # år gammal, han sörjs av sina 19 fruar.

Jag tycker att eXotic var en bra person trots att han var lite väl "dansk" ibland. Vad tycker du?

Vem kan då räknas som en s.k. "känd person"?

För att kunna klassificeras som "känd" måste personen, enligt mig, ha varit allmänt välbekant i samhället i stort. Det skall vara en person som man kan förvänta sig att en majoritet av medlemmarna på det här forumet kände till, om än bara till namnet. Personer som man gott kan förvänta sig att de flesta här på forumet känner/kände till är/var t.ex. Heath Ledger och Ingmar Bergman. Personer som de flesta knappast känner/kände till är/var diverse wrestlare och metal-gitarrister, undvik därför att skapa trådar om dem... :( Vill man absolut skriva något om mer obskyra kändisar kan man göra det i vardagssnack eller i någon för personen lämplig tråd (t.ex. metalgitarrist>metaltråden).

What say ye?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter som bra riktlinjer. För nog har det i längden bara blivit smått irriterande med trådar som

"Quiet Riot's sångare är död!!!! Ni vet han som sjöng låten som bara sminkade halvmesyrer lyssnade på under 70-talet??? "

och

"Britney Spears bebisar omhändertagen!!!"

Eller ah.. men ja!

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
Tycker det låter som bra riktlinjer. För nog har det i längden bara blivit smått irriterande med trådar som

"Quiet Riot's sångare är död!!!! Ni vet han som sjöng låten som bara sminkade halvmesyrer lyssnade på under 70-talet??? "

:mf_doof: Riv inte upp gammla sår din tokstålle :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Skrivet (redigerad)
Umberto har för mycket tajm på sina händs.

Mja, jo, det stämmer iofs ibland men oftast (som t.ex. i denna tråd) handlar det om att jag har annat som jag "borde" göra (t.ex. plugga, skriva uppsatser och sån skit) och då är det lätt hänt att jag skriver onödiga saker på internet istället. För att få tiden att gå, you know. :confused:

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...