Jump to content

IGN's XBox 360 Preview!


Crusader
 Share

Recommended Posts

Väldigt intresant läsning.

IGN.com

Lite punkter:

  • Auto-save
  • Inga frame-rate problem
  • Kan starta om misslyckade uppdrag
  • Minskar wanted level genom att köra från poliser samt byta bil
  • Använda polisregistret för att hitta personer
  • Friendship levels (typ The Sims) som man måste hålla för att behålla vänner
  • Inbygd radio i Mobilen
  • NPC har fysik och deras kroppar kan orsaka skador på t ex bilar
  • Extremt grafiskt blodigt och gore
  • Coversystem alá Gears of War
  • Förbättrad stridsystem
  • Oskadliggöra fiender utan att döda dem
  • Liv-mätare på fiender
  • Kan skjuta framåt medans man kör bil
  • Interaktiva fordon på vägarna som kan orsaka hinder för fiender genom att du skjuter på dem
  • Fylleskörning

Verkar som att Rockstar har jobbat en hel del med spelet det här halvåret och förbättrat t ex frame-rates där inga problem alls ska märkas av längre. Och auto-save systemet som slår igång precis när uppdragen börjar och när man klarat ett uppdrag är verkligen välkommet. Och att om man misslyckas med ett uppdrag så kan man välja att göra om det direkt igen och hoppa tillbaka till när man startade det. Alltså inget mer ladda från senaste sparning och kör en lång väg för att börja uppdraget igen.

Ett dygn är 48 minuter IRL men det är inte säkert att det kommer förbli så när spelet släpps. Personligen hoppas jag att det förblir så eller längre för 24 min per dygn har alltid känts försnabbt i GTA spelen. Bäst hade varit om man kunde ställa tidenhastigheten själv.

Having got behind the wheel we were able to see the new wanted meter in full effect. A circle appears on the map around your car and if the cops are outside that circle the wanted status will decrease. However, stray into the path of another cop and the wanted meter will remain and the police will stay glued to your tail.

Verkar som att de använder sig av liknande system som Saints Row gjorde. Tycker jag var bra. :lol: Det var så jäkla kul att köra från poliserna i det spelet och se wanted metern falla. Ser fram mot att slippa at polisetrna automatiskt vet var man är och ta bort det genom att sammla stjärnor.

Det betyder också att man kan, till skillnad från tidigare spel, gömma sig medan man förlorar heat.

Och äntligen förlorar man wanted level om man byter bil.

En annan kul grej verkar vara att man inte automatiskt får markerat på kartan vart man ska utan måste först hitta det. (T ex genom att sno en polisbil och hacka sig in i polisregistret för att hitta var en viss person bor.)

Och att man dessutom kan ta kort på en karaktär och sedan ladda upp den på polisregistret för att hitta vem den är låter jäkla coolt.

Mobilen i helhet verkar cool som att man kan ringa polisen och lura dem så man kan ta deras bil. Att stjäla polisbilar verkar som en stor del i spelet.

En grej jag är tveksam om är "friendship levels" där man måste hålla kontakten med sina vänner, ringa dem eller hälsa på dem, för att hålla kontakten och behålla dem som vänner. Man måste umgås med dem genom att åka och bowla eller gå på teater, ta en drink med dem, spela biljard osv. för att behålla "friendship levels" och gå upp i level samt få side-missions. Det var jobbigt i The Sims och lär inte bli mindre jobbigt här.

Men man ska visst kunna ringa sina vänner och säga till dem att man inte har tid att träffas på ett tag eller liknande.

Och mobilen har en inbygd radio så man kan lyssna på radiokanalerna utanför bilarna nu om man vill.

Staden ska visst också vara gigantiskt och större än man kan vänta sig. Och mycket detaljerad. Dynamic weather gör att vädret ständigt förändras.

NPC har nu dessutom fysik. T ex faller en NPC ned från ett tak och landar på taket av en bil så går taket på bilden sönder och landar den på marken så blir det splater efter den.

När man dricker så blir karaktären full vilket varar i ett par minuter och körningen bli liknande det i GTA:SA när husvangnen exploderade och man skulle köra medans man var yr.

Och spelet ska visst vara extremt grafiskt blodigt och goreigt. Tillochmred för ett GTA-spel. Typ skjuter man en i skallen så flyger hjärnan ut från andra sidan.

Att coversystemet är liknande Gears of War låter bra. Man tar skydd när man ska skjuta fiender och springer mellan skydden, tittar fram och skjuter lite ibland. Man tar cover med en enkel knapptryckning och lutar sig från det för att skjuta fiender eller blindskjuta runt hörn osv.

En annan intresant grej är att man behöver inte döda alla fiender utan man kan t ex skjuta dem i benet och på så vis oskadliggöra dem.

Det nya stridssystemet verkar mycket lättare och bättre än tidigare. Så jag uppfattat det så är det liknande det i Resident Evil 4.

När man skjuter fiender så uppenbarar sig en liv-mätare som visar hur mycket liv de har kvar.

Gillar också att medans man kör bil så kan man skjuta och styra pistolen med högra spaken för att t ex skjuta sönder bildäcket. Man slipper de här långa jobbiga "Krocka med motståndarens bil tills den går sönder men hoppas på att ens egen klarar sig" jakterna. Och att man, när man t ex är jagad, kan skjuta på andra fordon för att t ex få en Lastbil med stockar att tappa sin last osv.

Lite coolt också att när man ska skjuta medans man kör så slår man först sönder fönsterrutan.

Och givetvis, som vi redan vet, med att man slår in rutan på en bil man ska stjäla.

Grafiskt så känns inte GTAIV lika imponerande som t ex Saints Row var men när det gäller gameplay så verkar den verkligen avanserat på ett riktigt kul sätt. Typ som en gangster simulater. :lol:

Jag känner fortfarande att jag kommer att sakna country-side delen från GTA:SA men jag hänger inte längre upp mig lika mycket på det. Dessutom kan jag förstå att de ville göra en gigantisk stad och koncentrera sig på det i GTAIV eftersom det är det stora spelet. Men jag förväntar mig att åter kunna köra i country-side i ett senare mellan spel mellan GTAIV och GTAV.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Saints Row hade väl ändå ingen imponerande grafik?

Beror på vad man jämför med. Snyggaste GTA-liknande spelet som gjorts iallafall. Väldigt detaljerad och karaktärerna är klart grafiskt snygga liksom hus och bilar. Lite snyggare än GTAIV ser ut nu iallafall men spelet har inte släppts än så det är svårt att veta hur den färdiga ser ut. Tror inte det är många spel som är jättesnyggare än Saints Row iallafall.

Saints Row

saints-row-20050820000739698_972267_0.jpg

928235_20051123_screen004_972267_1.jpg

GTAIV:

grand-theft-auto-iv-20080122052742757_972267_2.jpg

the-characters-of-grand-theft-auto-iv-20071214023448833_972267_3.jpg

nor_adde: Tack. :doh: Kul att någon uppskattade det. Äevn om det var 1 dag gammal info. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...