Jump to content

Sexiga reklamer kan förbjudas - bra eller dåligt?


Jacker
 Share

Sexiga reklamer kan förbjudas...  

69 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 50
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Sådant här är så löjligt. Om det hade varit samma reklamer men med män hade ingen klagat.

Jag tvivlar smått på det. Man borde fan testa.

Vadå.. är inte du feminist?

Feminism är löjligt

Jacker, kan du förklara fråga 2 är du snäll... psykiska skillnader infinner ju sig på grund av de biologiska skillnaderna. Eftersom mäns och kvinnors hjärnor är uppbyggda på olika sätt tänker vi inte på samma sätt, alltså har vi både biologiska (kropp, hjärna) och psykiska skillnader (tankesätt osv.).

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jacker, kan du förklara fråga 2 är du snäll... psykiska skillnader infinner ju sig på grund av de biologiska skillnaderna. Eftersom mäns och kvinnors hjärnor är uppbyggda på olika sätt tänker vi inte på samma sätt, alltså har vi både biologiska (kropp, hjärna) och psykiska skillnader (tankesätt osv.).

Tänkte på det jag med, men jag orkade inte påpeka det. Tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att män och kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter? Väldigt löjligt.

Jag tror inte Skribb verkar veta riktigt vad feminism är.

Jag förstår att en del kanske har fått den uppfattningen om att feminism är löjligt efter att ha hört att feminister tycker att allt sexigt är förnedrande mot kvinnor (som i den här tråden). I sånna fall, ja, det är löjligt. men glöm inte vad feminism är i grund och botten. (som du precis skrev Tweak)

Edit: Det blev lite rörigt, men jag hoppas ni förstår ändå.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ha en kvinna som poserar med en mobiltelefon tycker jag inte är något fel. Men om denna skulle vara lättklädd

så skulle blir folk upprörda, ja jag kan förstå det eftersom att detta objektiferar kvinnokroppen eftersom att man vill få fram att kvinnan är sexig i försäljningssyfte. Vilket i sig jag kan ställa mig lite skeptisk mot. Det förekommer ju såklart fler sådana här fall med kvinnor än män och jag tycker att om det ska förekomma så kan det vara lika mycket av varje kön. Vilket knappast skulle hända så jag tycker nog att jag kan vara utan denna sorts reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni är ett gäng killar! Ni vet väl inte om flickor upplever sig diskriminerande av dessa reklamer?

Vote: Null Vote. För många/konstiga alternativ i den första och den andra pollen är ju helt skum. Varför ska vi rösta om män är svagare än kvinnor eller tvärt om? :S

Hur som helst så är det bevisligen skilland på män och kvinnors psyke/beteende pga testosteron och annat mums, men jag tycker inte man ska lägga nån vikt vid detta när det gäller politik/jobb/etc utan försöka se lika på män och kvinnor i dessa frågor. Samma löner, samma lagar, samma skatter, samma yrken...

DIE ALL SEXIST SHITS!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni är ett gäng killar! Ni vet väl inte om flickor upplever sig diskriminerande av dessa reklamer?

Vote: Null Vote. För många/konstiga alternativ i den första och den andra pollen är ju helt skum. Varför ska vi rösta om män är svagare än kvinnor eller tvärt om? :S

Hur som helst så är det bevisligen skilland på män och kvinnors psyke/beteende pga testosteron och annat mums, men jag tycker inte man ska lägga nån vikt vid detta när det gäller politik/jobb/etc utan försöka se lika på män och kvinnor i dessa frågor. Samma löner, samma lagar, samma skatter, samma yrken...

DIE ALL SEXIST SHITS!

Att vi är killar kan vi inte göra så mycket åt, inte du heller. :) Vilka alternativ hade du hellre sett?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att vi är killar kan vi inte göra så mycket åt, inte du heller. :) Vilka alternativ hade du hellre sett?

Kolla min profil, jag är tjej. Det är min brorsa jag har lagit upp bilder på. Jag heter The Dude för att passa in i kill-andan här och för att slippa bli behandlad som IceCandy.

Jag hade nog inte satt några alternativ alls, eller... jag vet inte. Spelar inte så stor roll egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote 1: Sexighet och sexism är inte samma sak. Att anspela på sex är inte sexistiskt, såsom jag tolkar ordet. Sexism handlar väl om skillnader mellan könen, eller om kön (inte -organ) i allmänhet?

Vote 2: Vet ej, eftersom frågan inte gav det alternativ jag ville ha. Det är ett faktum att män har högre genomsnittlig muskelstyrka än kvinnor, men vi är annorlunda i sinnet - till det bättre eller sämre. Därför finns inte alternativet jag ville ha :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote 1: Sexighet och sexism är inte samma sak. Att anspela på sex är inte sexistiskt, såsom jag tolkar ordet. Sexism handlar väl om skillnader mellan könen, eller om kön (inte -organ) i allmänhet?

Vote 2: Vet ej, eftersom frågan inte gav det alternativ jag ville ha. Det är ett faktum att män har högre genomsnittlig muskelstyrka än kvinnor, men vi är annorlunda i sinnet - till det bättre eller sämre. Därför finns inte alternativet jag ville ha :)

Det är väl biologiskt då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på det jag med, men jag orkade inte påpeka det. Tackar.

Eh, inga problem. :)

Jag tror inte Skribb verkar veta riktigt vad feminism är.

Jag förstår att en del kanske har fått den uppfattningen om att feminism är löjligt efter att ha hört att feminister tycker att allt sexigt är förnedrande mot kvinnor (som i den här tråden). I sånna fall, ja, det är löjligt. men glöm inte vad feminism är i grund och botten. (som du precis skrev Tweak)

Edit: Det blev lite rörigt, men jag hoppas ni förstår ändå.

Nej, det är inte den uppfattningen jag har. Det är en del av uppfattningen jag har. Några exempel:

1. Att termen i sig pekar på kvinnan i centrum är löjligt nog. Vore det inte bättre att emfasera könens totala jämlikhet istället för att emfasera "kvinnors likaberättigande"?

2. Att feministkvinnors slagord är "vi kan också" är ytterst löjligt. Snacka att sätta sig själv i automatiskt underläge.

3. Många feminister är misandriska, andra är för kvotering, ytterligare andra tycker att män är sämre än kvinnor, osv osv, in absurdum!!

4. Istället för att fokusera på kvinnornas kamp, varför inte fokusera på alla förtryckta grupper och minoriteters kamp? Will somebody PLEASE think of the gays, of the immigrants, of the.... ja, du förstår (hoppas jag :innocent: ). Jag står inte på kvinnornas sida, ALDRIG. Jag står på jämlikhetens sida.

Vem vet, du kanske är ekvivalist utan att veta det själv?

Hur som helst så är det bevisligen skilland på män och kvinnors psyke/beteende pga testosteron och annat mums, men jag tycker inte man ska lägga nån vikt vid detta när det gäller politik/jobb/etc utan försöka se lika på män och kvinnor i dessa frågor. Samma löner, samma lagar, samma skatter, samma yrken...

DIE ALL SEXIST SHITS!

Denna upptäckt är bara någon månad gammal:

I övrigt håller jag med.

DIE ALL FEMINIST SHITS!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Denna upptäckt är bara någon månad gammal:

I övrigt håller jag med.

Öö men vad fan betyder den då?

DIE ALL FEMINIST SHITS!

Du har säkert många bra poänger och insikter i frågan men skriver man så där så blir man tagen för en könsförtryckare. Så är det bara.

Vill du det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öö men vad fan betyder den då?

This new research reveals that men think more with their gray matter, and women think more with white. Researchers stressed that just because the two sexes think differently, this does not affect intellectual performance. [...] Their findings show that in general, men have nearly 6.5 times the amount of gray matter related to general intelligence compared with women, whereas women have nearly 10 times the amount of white matter related to intelligence compared to men.

Du har säkert många bra poänger och insikter i frågan men skriver man så där så blir man tagen för en könsförtryckare. Så är det bara.

Vill du det?

Nej, jag vill absolut inte det. ^_^

Det här är första gången jag uttrycker mina åsiker om feminism för någon annan än mig själv, visste inte att folk skulle reagera så starkt på det (folk är verkligen hjärntvättade när det gäller feminism). I framtiden ska jag göra en lite vänligare approach och förklara vad som är fel med feminism. ^_^

Löjligt egentligen att JAG skulle vara könsförtryckare. Låter helt overkligt :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är första gången jag uttrycker mina åsiker om feminism för någon annan än mig själv, visste inte att folk skulle reagera så starkt på det (folk är verkligen hjärntvättade när det gäller feminism). I framtiden ska jag göra en lite vänligare approach och förklara vad som är fel med feminism. :(

Löjligt egentligen att JAG skulle vara könsförtryckare. Låter helt overkligt ^_^

Men vad är feminism då? Det är så svårt det där begreppet.

Om jag säger mina tankar kring kvinnors roll, jämställdhet osv. så tror jag att du skulle hålla med mig i det mesta. Om jag skulle vara med i en enkätundersökning kring ämnet så skulle jag kalla mig feminist. Vad innebär detta? Jo att det finns olika typer av feminism. Alltså ska man fan inte säga att feminister är idioter för jag är ju feminist och vi har samma åsikter!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vår svensklärare frågade klassen vilka som var feminister var det typ bara jag och fem stycken till som räckte upp handen. ^_^ Jag väljer att se feminismen som dess ursprungliga betydelse och då borde verkligen alla vara feminister.

Och skribb, dina tre första argument handlar mest om att "kampen" är fel utformad, känns det litet som. Det viktiga är väl att man försöker överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag säger mina tankar kring kvinnors roll, jämställdhet osv. så tror jag att du skulle hålla med mig i det mesta. Om jag skulle vara med i en enkätundersökning kring ämnet så skulle jag kalla mig feminist. Vad innebär detta? Jo att det finns olika typer av feminism. Alltså ska man fan inte säga att feminister är idioter för jag är ju feminist och vi har samma åsikter!

Jag vet du menar, och jag förstår dig, och jag håller till stor del med dig. Men jag kan tyvärr inte släppa att feminism fokuserar på kvinnan. För mig blir det fel. Man begår sig själv en björntjänst på sätt och vis, genom att kalla sig för feminist. Men, jag kan ju i alla fall konstatera att du mjukat upp mig lite ^_^

Och skribb, dina tre första argument handlar mest om att "kampen" är fel utformad, känns det litet som. Det viktiga är väl att man försöker överhuvudtaget.

För att vara rättvis så handlade det tredje argumentet inte om kampen i sig utan om de feminister som egentligen borde kalla sig något annat. Ulvar i fårakläder som sabbar för alla andra. Feministiskt Initiativ t.ex.

Det är klart det är viktigt att man försöker, men det är också ganska viktigt att man gör rätt, i alla fall enligt mig. Slutklämmen är att jag inte ser ner på de så kallade "feministerna" som egentligen är könsekvivalister. Feminism är ju trots allt en normaliserad, memetisk term så det blir ju oftast det första ord man kommer på, så att säga.

EDIT: Förresten, Jacker, du har inte svarat på min fråga.

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vår svensklärare frågade klassen vilka som var feminister var det typ bara jag och fem stycken till som räckte upp handen. ^_^ Jag väljer att se feminismen som dess ursprungliga betydelse och då borde verkligen alla vara feminister.

Så får man väl inte göra? Eller? Hon tvingar ju ingen att avslöja sina politiska åsikter, men det kan väl vara nog så obekvämt för dem som inte vill svara trots att de är feminister? :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jacker, kan du förklara fråga 2 är du snäll... psykiska skillnader infinner ju sig på grund av de biologiska skillnaderna. Eftersom mäns och kvinnors hjärnor är uppbyggda på olika sätt tänker vi inte på samma sätt, alltså har vi både biologiska (kropp, hjärna) och psykiska skillnader (tankesätt osv.).

Då är det väl biologiskt, medfött liksom? ^_^ Med det andra alternativet menade jag mer att det finns skillnader på det psykologiska planet som påverkar vem man blir, men som inte är medfött.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...