Jump to content

Ny hårddisk


Mathias
 Share

Recommended Posts

Fick en ny hårddisk i julklapp som jag nu vill sätta in i burken. Eftersom jag har så mycket skit på datorn tänkte jag även installera om Windows. Kan jag på något sätt installera windows på den nya och sedan kopiera över alla drivrutiner från nuvarande C till denna? eller är det lika bra att bara formatera C och sätta in nya disken och fortsätta ha windows på samma?

Vet inte om jag var otydlig, vet inte direkt allt för mycket om sådant här. Bör jag vänta till helgen och låta far, som är något mer kunnig än mig, göra det eller är det något jag borde klara själv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går nog men om instalera allt ta nya driv rutiner. Blir nog bäst så. (Då vet du iaf att alla är dom nyaste driv rutinerna)

Ta det där igen är du bussig. :doh: Det är ingen idé att ta vara på drivrutiner alltså?

Skulle även gärna vilja vet om man måste tänka på något om man bara vill formatera ena partitionen av en hårddisk.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är drivrutinerna så viktiga? :doh:

För att jag aldrig någonsin har installerat windows och inte vet vilka man behöver eller vart man får tag på de.

Alltid bäst att installera nya, fräscha drivrutiner när du ändå har en nyinstallerad dist.

Ladda ner alla drivrutiner i förväg så du inte sitter och har glömt några när du ska börja installera.

Är det bara att tuta och köra som att det var två fysiska diskar när man formaterar bara en partition av disken?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jao. Det ända du skall tänka på är att framförallt formatera rätt partition, och att du har raidinställningarna klara när du ska formatera, annars kommer den inte hitta ett skit. (alltså, du har 2 diskar @ X GB, men partitionerna är 2 @ X GB. Burken hittar diskarna, diskarna stämmer inte överäns med partitionerna och inget hittas)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att jag aldrig någonsin har installerat windows och inte vet vilka man behöver eller vart man får tag på de.

När dú installerar Win XP så finns dom mesta drivrutinerna på :doh: . Do.c är det inte dom optimala eller nyaste, Det är oftas M$ egna. Men det är ändå bästa att tanka dom nyaste drivrutinerna för dina grejer...

BTW: Om du inte har lagt in Hårddisken. Tänk på att ändra switcharna så att det blir Master och Slave :teehee:

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:doh: Vad är det för skillnad?

Hårddisken sitter i, men jag åker iväg en vecka så jag väntar med formateringen tills jag kommer hem.

Men om det redan är inne och funkar så behöver du inte oroa dig.

Du måste göra så att datorn förstår vilken Hårddisk som är huvud-disk och vilken som är slav-disk. Det gör man via att ändra små pluppar på hårddisken. Men som sagt funkar det nu så oroa dig inte...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...