Jump to content

Nu kommer tomten med blå paket!


P-C
 Share

Recommended Posts

Kapad från ett annat forum, yo. Skrivet av en viss person på ett annat forum.

enchanté! kära vänner.. hoppas ni får en fröjdefull jul och allt vad det innebär, själv befinner jag mig i min enkla boning kring alkistrakterna på söder. Fönstren i huset över gatan har av någon outgrundlig anledning välkomnat julen med stora blinkande trafikljus fastslingrade på balkongräckena och jag har flera gånger i skrivandets stund fastnat med blicken på de här för näthinnorna hälsofarliga i tyskland massproducerade dekoreringarna som varje år samma datum vid samma klockslag sätts upp för att dölja krackeleringarna i våra trasiga liv.

nästa jul vid den här tiden sitter jag inte här. då ska jag och looza förhoppningsvis befinna oss i Indien eller någon plats på jorden vars blinkande, färger, äppelkäckhet, julsånger om jesusbarnet och oändliga feta julmatsbufféer INTE syns på ytan från jupiter. But til then.. en liten diskussion!

Varje nytt år får vi nya lagar och förordningar, och detta år är inget undantag. Skillnaden är att vi nu har en annan regering vid ratten, och då kan det ju vara intressant att ta en titt på vad denna så flitigt har arbetat fram hittills.

I nyårspresent kan vi alla vänta spänt på bland annat:

- höjd skatt på tobak

- höjd skatt på öl

- höjd tv-avgift

- sänkt skatt på vin

- slopad förmögenhetsskatt

- tillåten buggning

- skärpta regler för innehav av farliga hundar

- att arbetslivserfarenhet slopas som behörighet till högskolan

- ny kommunal fastighetsavgift

- slopad fastighetsskatt

kan vi skönja ett mönster? vad är det man tar bort? vad är det som tillkommer? är det de rökande, öldrickande tv-tittande arbetarna som får det bättre? eller är det de få priviligerade vinpimplande icke-rökande företagsledarna med miljoner på fickan som sitter i fina bostadsrätter?

vad tycker ni om hela spektaklet? har ni några fler nya lagar att bidra med?

diskutera och låt tråden spinna vidare i all oändlighets kaos, vansinne och offtopic!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg det här i sundsvalls blaskan. jojo, tänkte direkt "moderater älskar vin, röker inte/snusar inte/ dricker inte öl, dom bor i hus med dyr skatt, och klagar över förmögenhetsskatt"

pappa är just en sådan moderat. han tycker allt är mycket bättre nu, men vill inte sossarna kommer tillbaka. har redan käftat med honom om att de som inte är rika kommer få det sämre, men enligt honom blir det bättre för dem.

hujeda mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tillåten buggning, dålig? Vart? Jag antar att det är polisen som får bugga och det är bara bra, det är snart år 2008 och jag tycker det är lite old att poliserna ska sitta och göra hederligt gammalt spaningsarbete som man gjort länge nu.

Vill du att det ska sitta någon mossig konstapel och lyssna på dina samtal med din flickvän? Vill du att de ska läsa dina mail? Ja, storebrorssamällen är underbara.

Och skulle buggning göra polisens jobb åt dom? Det krävs bara fler poliser som ska sitta och lyssna. Fler poliser = högre skatter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du att det ska sitta någon mossig konstapel och lyssna på dina samtal med din flickvän? Vill du att de ska läsa dina mail? Ja, storebrorssamällen är underbara.

Och skulle buggning göra polisens jobb åt dom? Det krävs bara fler poliser som ska sitta och lyssna. Fler poliser = högre skatter.

Men om det nu skulle fungera bra med buggning så får vi fast fler tjuvar och kriminaliteten minskar! OMG :wub:

.. Jag vet, ingen idé att använda det på småtjuvar, det är ju dem stora fiskarna man vill åt. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om det nu skulle fungera bra med buggning så får vi fast fler tjuvar och kriminaliteten minskar! OMG :wub:

.. Jag vet, ingen idé att använda det på småtjuvar, det är ju dem stora fiskarna man vill åt. :o

Tänk dig att du ska döda en råtta på ett vetefält. För att lättast ta fast råttan så tänder man eld på hela fältet. Ungefär så fungerar allmän buggning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allmän buggning, ja... Svår fråga. Kan inte säga att jag är så väldigt entusiastisk inför det alltmer omfattande övervakningssamhället, men jag tycker heller inte att man ska införa nolltolerans mot allt som möjligtvis kan uppfattas som integritetskränkande. Tycker mig minnas att jag läst att brottsligheten (av typen stöld/misshandel) minskat avsevärt sedan det blev känt att man är övervakad. Och det är ju bra. Det är ingen perfekt lösning; så länge mentaliteten att begå dessa brott finns hos folk, borde man försöka hitta ett annat system än buggning. Men som sagt; så länge den inte är alltför påträngande, och väktarna blir någotsånär bevakade, är det okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- höjd skatt på tobak - Jag röker inte så JAG har inget emot att de skattar nikotinisterna! Bara bra imo! thumbs-up_960386_0.gif

- höjd skatt på öl - Ptja, min ölkonsumtion är inte så stor och det är ett utmärkt sätt att få in skattemedel på samtidigt som man motarbetar alkoholism. Bra! thumbs-up_960386_0.gif

- höjd tv-avgift - Jag är emot public service så - Dåligt. thumbs_down_960386_2.png

- sänkt skatt på vin - Inte mig emot, en starkare vinkultur av mellaneuropeiskt snitt istället för det rådande barbariet är givetvis positivt. thumbs-up_960386_0.gif

- slopad förmögenhetsskatt - Helt rätt. Betala skatt på kapital som man redan har betalat skatt på??! Socialakrobati så det skriker om det! :o Dessutom är förmögenhetsskatt skadlig för näringslivet. thumbs-up_960386_0.gif

- tillåten buggning - Ordnung ftw!! Laglydiga människor har inget att frukta! thumbs-up_960386_0.gif

- skärpta regler för innehav av farliga hundar - Perfekt. Innehav av kamphundar (aka penisförlängare) borde förbjudas ASAP. thumbs-up_960386_0.gif

- att arbetslivserfarenhet slopas som behörighet till högskolan - LOL! Only in Sweden... :wub:thumbs-up_960386_0.gif

- ny kommunal fastighetsavgift - Inte insatt, kan inte kommentera.

- slopad fastighetsskatt - Inte insatt, kan inte kommentera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- höjd skatt på tobak - Jag röker inte så JAG har inget emot att de skattar nikotinisterna! Bara bra imo! thumbs-up_960386_0.gif

- höjd skatt på öl - Ptja, min ölkonsumtion är inte så stor och det är ett utmärkt sätt att få in skattemedel på samtidigt som man motarbetar alkoholism. Bra! thumbs-up_960386_0.gif

- höjd tv-avgift - Jag är emot public service så - Dåligt. thumbs_down_960386_2.png

- sänkt skatt på vin - Inte mig emot, en starkare vinkultur av mellaneuropeiskt snitt istället för det rådande barbariet är givetvis positivt. thumbs-up_960386_0.gif

- slopad förmögenhetsskatt - Helt rätt. Betala skatt på kapital som man redan har betalat skatt på??! Socialakrobati så det skriker om det! ^_^ Dessutom är förmögenhetsskatt skadlig för näringslivet. thumbs-up_960386_0.gif

- tillåten buggning - Ordnung ftw!! Laglydiga människor har inget att frukta! thumbs-up_960386_0.gif

- skärpta regler för innehav av farliga hundar - Perfekt. Innehav av kamphundar (aka penisförlängare) borde förbjudas ASAP. thumbs-up_960386_0.gif

- att arbetslivserfarenhet slopas som behörighet till högskolan - LOL! Only in Sweden... :)thumbs-up_960386_0.gif

- ny kommunal fastighetsavgift - Inte insatt, kan inte kommentera.

- slopad fastighetsskatt - Inte insatt, kan inte kommentera.

Håller helt med där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- höjd skatt på tobak - Jag röker inte så JAG har inget emot att de skattar nikotinisterna! Bara bra imo! thumbs-up_960386_0.gif

- höjd skatt på öl - Ptja, min ölkonsumtion är inte så stor och det är ett utmärkt sätt att få in skattemedel på samtidigt som man motarbetar alkoholism. Bra! thumbs-up_960386_0.gif

- höjd tv-avgift - Jag är emot public service så - Dåligt. thumbs_down_960386_2.png

- sänkt skatt på vin - Inte mig emot, en starkare vinkultur av mellaneuropeiskt snitt istället för det rådande barbariet är givetvis positivt. thumbs-up_960386_0.gif

- slopad förmögenhetsskatt - Helt rätt. Betala skatt på kapital som man redan har betalat skatt på??! Socialakrobati så det skriker om det! ^_^ Dessutom är förmögenhetsskatt skadlig för näringslivet. thumbs-up_960386_0.gif

- tillåten buggning - Ordnung ftw!! Laglydiga människor har inget att frukta! thumbs-up_960386_0.gif

- skärpta regler för innehav av farliga hundar - Perfekt. Innehav av kamphundar (aka penisförlängare) borde förbjudas ASAP. thumbs-up_960386_0.gif

- att arbetslivserfarenhet slopas som behörighet till högskolan - LOL! Only in Sweden... :)thumbs-up_960386_0.gif

- ny kommunal fastighetsavgift - Inte insatt, kan inte kommentera.

- slopad fastighetsskatt - Inte insatt, kan inte kommentera.

Men kom ihåg alliansens politik alltid slår negativt mot arbetarklassen, oavsett vad som görs. Det är en obestridlig naturlag. Politik och rationallitet går aldrig ihop för vissa. yes_645834_0.gif

I övrigt håller jag med dig Umberto.

Angående övervakning: Du kommer bli en av många tusen som blir mer eller mindre övervakade. Så det lär knappast bli som så att nån random snubbe som sitter bakom skärmen till en övervakningskamera memorerar just dig och känner till dina exakta vanor. Dessutom finns det numera system som gör övervakning lite mer integritetssäker. Såg ett repotage för nåt år sen som handlade om en mjukvara som slog på pixelcensur av ansikten för den som att och tittade på en säkerhetsmonitor. Men det som sparades på band var censurfritt, så det skulle kunna användas vid brottsutredningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- höjd skatt på tobak - Jag röker inte så JAG har inget emot att de skattar nikotinisterna! Bara bra imo! thumbs-up_960386_0.gif

- höjd skatt på öl - Ptja, min ölkonsumtion är inte så stor och det är ett utmärkt sätt att få in skattemedel på samtidigt som man motarbetar alkoholism. Bra! thumbs-up_960386_0.gif

- höjd tv-avgift - Jag är emot public service så - Dåligt. thumbs_down_960386_2.png

- sänkt skatt på vin - Inte mig emot, en starkare vinkultur av mellaneuropeiskt snitt istället för det rådande barbariet är givetvis positivt. thumbs-up_960386_0.gif

- slopad förmögenhetsskatt - Helt rätt. Betala skatt på kapital som man redan har betalat skatt på??! Socialakrobati så det skriker om det! ^_^ Dessutom är förmögenhetsskatt skadlig för näringslivet. thumbs-up_960386_0.gif

- tillåten buggning - Ordnung ftw!! Laglydiga människor har inget att frukta! thumbs-up_960386_0.gif

- skärpta regler för innehav av farliga hundar - Perfekt. Innehav av kamphundar (aka penisförlängare) borde förbjudas ASAP. thumbs-up_960386_0.gif

- att arbetslivserfarenhet slopas som behörighet till högskolan - LOL! Only in Sweden... :)thumbs-up_960386_0.gif

- ny kommunal fastighetsavgift - Inte insatt, kan inte kommentera.

- slopad fastighetsskatt - Inte insatt, kan inte kommentera.

Håller faktiskt också med där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag reagerar starkt på Umberto, är din inställning till lagar. Det finns lagar (och har definitivt historiskt sett funnits) som är orättvisa. Skulle de svarta finna sig i appartheid bara för att det var en lag? Skulle judarna accepterat alla lagar som stiftades mot dem i tyskland? Och du kan heller inte påstå att alla lagar är demokratiskt framröstade eftersom alla inte röstar, i synnerhet i USA där väldigt många fattiga inte röstar. Dessutom utnyttjas lagsystemet av rika människor och det gör det också orättvist.

Vi har diskuterat detta tidgare i fildelningsfrågan och i drogdiskussioner, men jag blir fortfarande inte klok på hur du tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- höjd tv-avgift - Jag är emot public service så - Dåligt. thumbs_down_960386_2.png

Antar att du tycker det är kommunistiskt med statstelevision, eller tycker du inte den är neutral? Men vad vill du ha för alternativ till det då? Själv tycker jag det är skönt att slippa reklamen och kollar ganska mycket på SVT, har inget emot att betala en slant för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag reagerar starkt på Umberto, är din inställning till lagar. Det finns lagar (och har definitivt historiskt sett funnits) som är orättvisa. Skulle de svarta finna sig i appartheid bara för att det var en lag? Skulle judarna accepterat alla lagar som stiftades mot dem i tyskland? Och du kan heller inte påstå att alla lagar är demokratiskt framröstade eftersom alla inte röstar, i synnerhet i USA där väldigt många fattiga inte röstar. Dessutom utnyttjas lagsystemet av rika människor och det gör det också orättvist.

Vi har diskuterat detta tidgare i fildelningsfrågan och i drogdiskussioner, men jag blir fortfarande inte klok på hur du tänker.

Om man vill vara med och bestämma måste man ju rösta.

Man kan inte direkt klaga på någonting som man hade möjlighet att bestämma, fast man inte tog chansen utan helt enkelt skippade möjligheten att bestämma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill vara med och bestämma måste man ju rösta.

Man kan inte direkt klaga på någonting som man hade möjlighet att bestämma, fast man inte tog chansen utan helt enkelt skippade möjligheten att bestämma.

I USA för fattiga negrer är det skitsamma eftersom varken demokraterna eller republikanerna kommer göra det bra för dem, så varför ens bry sig om att rösta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- höjd skatt på tobak

Tamejfan rätt! Är fullständigt oförklarligt varför folk börjar, och kostar gissningsvis en djäkla massa för sjukvården.

- höjd skatt på öl

Who cares? Varför ska alla djäklar supa sig fulla vartenda gång dom ska ut o festa? Jag tar kanske en eller två öl då jag ska festa, gör ingen större skillnad för min del.

- höjd tv-avgift

OK, lite kasst, man borde se till så att man inte behöver betala om man inte kollar på de kanaler som bekostas av avgiften. Själv påverkas jag inte av detta ett skit, för jag har ingen tv i min lägenhet.

- sänkt skatt på vin

Lite underligt, men visst är det färre som super sig fulla på vin än på öl?

- slopad förmögenhetsskatt

Är inte insatt vad förmögenhetsskatten innebär, dock ska folk inte straffas för att de sparar.

- tillåten buggning

I aint got nottin' to hide

- skärpta regler för innehav av farliga hundar

Palla med rottweilers som biter ihjäl barn och käkar katter!

- att arbetslivserfarenhet slopas som behörighet till högskolan

Kanske man slipper utbildningar som kräver 21 poäng för inträde?

- ny kommunal fastighetsavgift

OK, ifrågasättningsvärt.

- slopad fastighetsskatt

Bra. Kostar skjortan att inte va hemlös.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...