Jump to content

Datan startar om sej själv


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Nu har min dator startat om sej själv ett par gånger nu. Ibland händer det när ja ska logga in ibland efter XP rutan ahr försvunnit. Ja satt och spelade så hände detta. Och det fortsätter mellan rum och ja har återställt datan. Just nu har ja fläkten på som får fläkta datan en stund. Vad kan detta bero på?.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har min dator startat om sej själv ett par gånger nu. Ibland händer det när ja ska logga in ibland efter XP rutan ahr försvunnit. Ja satt och spelade så hände detta. Och det fortsätter mellan rum och ja har återställt datan. Just nu har ja fläkten på som får fläkta datan en stund. Vad kan detta bero på?.

Överhettning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.almico.com/speedfan433.exe

Ladda ner och ta screenshot och rapportera tillbaka, eller dra en egen slutsats av dina fynd i programmet.

GAAH!!! Speedfan är SKIT!!! Det visar bara felaktig fakta >_< Om man ska kolla temperaturen så går man in i BIOS...

Dock håller jag med Gizmo och Mordos... Det är nog överhettning... Dammsug ur processor flensen så ska det sluta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GAAH!!! Speedfan är SKIT!!! Det visar bara felaktig fakta :) Om man ska kolla temperaturen så går man in i BIOS...

Dock håller jag med Gizmo och Mordos... Det är nog överhettning... Dammsug ur processor flensen så ska det sluta :mellow:

Nej. För övrigt så visar inte alltid BIOS rätt temperatur heller. Plus att man bara kan mäta idle-temperatur i BIOS, och den temperaturen är den minst viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GAAH!!! Speedfan är SKIT!!! Det visar bara felaktig fakta :) Om man ska kolla temperaturen så går man in i BIOS...

Dock håller jag med Gizmo och Mordos... Det är nog överhettning... Dammsug ur processor flensen så ska det sluta :mellow:

Fan heller, statisk elektricitet är inte bra för datorn.

Tryckluft på burk är din vän.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GAAH!!! Speedfan är SKIT!!! Det visar bara felaktig fakta :) Om man ska kolla temperaturen så går man in i BIOS...

Dock håller jag med Gizmo och Mordos... Det är nog överhettning... Dammsug ur processor flensen så ska det sluta :mellow:

Då lär ju varenda annat övervakningsprogram också gjort det eftersom de visar samma temperaturer som Speedfan. Om det gör DIG lyckligare så kan väl agent47 ladda ner Everest och kolla där istället. Precis som R2D2 skriver, BIOS mäter bara idle-temperaturer, skulle en dator "dö" av idle-temperaturerna skulle den ju aldrig starta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då lär ju varenda annat övervakningsprogram också gjort det eftersom de visar samma temperaturer som Speedfan. Om det gör DIG lyckligare så kan väl agent47 ladda ner Everest och kolla där istället. Precis som R2D2 skriver, BIOS mäter bara idle-temperaturer, skulle en dator "dö" av idle-temperaturerna skulle den ju aldrig starta.

Beror på... Jag körde med datan som låg på 98-110 grader (IDLE) och det gick fint i windows och spel... Efter ett tag så gavs sig datan och startade om sig själv...

Fan heller, statisk elektricitet är inte bra för datorn.

Tryckluft på burk är din vän.

Ta bort flensen först innan du dammsuger den... Rensade den med kompressor när jag hade garage lan :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu funkar datan. Men vi har kommit fram till vad som är problemet. Det är mitt nätverkskort som är konstig. Om ja tar ut den så funkar det perfekt. Så datorn startar om sej när den vill. Och min bror misstänker att det är nåt i Moderkortet och pappa misstänker att det är nån inställning som är fel i biosen. Så ja frågade han ur man återställer biosen men tyvärr så visste han inte det. Och han blev jävligt lack nu när vi var tvunga att lägga om Windows på nytt det var då vi kom på att det var mitt nätverkskort.

Redigerad av agent47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi kommit fram till att det är inte mitt nätverkskort. Vi testade ett USB internet grejs eller vad det heter men det hände samma sak med det. Så kan det vara nät agget eller nåt annat. För om man tar bort nätverkskortet så funkar det hur bra som helst. Pappa sa att ja skulle lägga in nåt spel och spela så att datorn fick jobba lite men ja har svårt att tro att det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi kommit fram till att det är inte mitt nätverkskort. Vi testade ett USB internet grejs eller vad det heter men det hände samma sak med det. Så kan det vara nät agget eller nåt annat. För om man tar bort nätverkskortet så funkar det hur bra som helst. Pappa sa att ja skulle lägga in nåt spel och spela så att datorn fick jobba lite men ja har svårt att tro att det hjälper.

Prova med att byta nätagg... Om den startar om sig och det inte är något som ni vet om så prova med att byta till ett annat nätagg (Låna ett innan du köper) och har du samma problem så är det nånting i datorn som håller på att paja :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...